השבוע ביריד התעופה בברלין: איירבס משיקה שיווק אופציות לדגם הג'מבו-על

טולוז גברה על המבורג בהתמודדות על אתר ייצור A3XX, ולדברי יו"ר אירוספטיאל-מאטרה, היא תהיה "סיאטל האירופית"

ביריד התעופה הבינלאומי הנפתח מחרתיים בברלין, מתכונן התאגיד האירופי איירבס להתחיל במסע מכירות אגרסיבי של המטוס רחב הגוף החדש A3XX במטרה לכבוש מעמד של יצרן מוביל בתחום מטוסי הנוסעים הגדולים, שהם כיום במידה רבה מונופול של התאגיד האמריקאי בואינג.

המנהל הגרמני של איירבס, גוסטף הומברט, אמר היום בברלין כי לאורך זמן, מטרת התאגיד היא לכבוש פלח של %50 מהשוק העולמי של המטוסים האזרחיים הגדולים.

יצרני איירבס חושבים בגדול. לפי החישובים שלהם יתפתח עד שנת 2018 שוק עולמי למטוסים רחבי גוף בסכום כולל של 260 מיליארד דולר, שיהיו קצת יותר מ-%20 של השוק למטוסי נוסעים בכלל. ההערכה בתעשיה היא, שהשוק יקלוט כ-1200 מטוסי נוסעים עם יותר מ-400 מושבים, ובנוסף לכך כ-200 מטוסים רחבי גוף להובלת מטענים.

איירבס מקווה להתמודד עם המתחרה בואינג, השולטת למעשה בשוק המטוסים רחבי הגוף באמצעות ג'מבו ג'ט האגדי, שזכה לפיתוחים ושיפורים, וידוע גם כבואינג 747. לדברי האירופים, הם החדירו למטוס החדש A3XX שיהיה מוכן להשקה מסחרית באוקטובר 2005, טכנולוגיות חדישות המורידות את הוצאות התפעול ב-%20-%40 לעומת המטוסים המתחרים בשוק.

התעניינות גילו עד כה חברות התעופה קאתיי פאסיפיק מהונג קונג, קואנטאס מאוסטרליה, אייר פראנס מצרפת, לופטהאנזה מגרמניה ונתיבי התעופה של איחוד האמירויות.

מכירת האופציות למטוסים ביריד ברלין תיעשה על ידי צוות בכיר, המכין תצוגות וחומר הסברה. בעיר הצרפתית טולוז, שהיא מרכז התאגיד איירבס, נמצא עתה בשלבי בנייה דגם בגודל מקורי, כדי שהלקוחות יוכלו להתרשם באופן בלתי אמצעי מחזותו של המטוס החדש.

הומברט אומר שאיירבס איננה מודאגת מן התלונה שהגישה בואינג לאירגון הסחר הבינלאומי, על כך שממשלות אירופיות סיבסדו למעשה את הוצאות הפיתוח של המטוס החדש, הנאמדות בקרוב ל-12 מיליארד דולר. לדבריו, הנושא הוסדר במשא ומתן בין ארה"ב לבין בעלות בריתה באירופה, ואין מקום לחששות כלשהם.

בשבוע שעבר הסכימו השותפים של איירבס על חלוקת העבודה העתידה בבניית המטוס החדש. השותפים מאורגנים בתאגיד הנושא את השם European Aeronautic Defense and Space Company - EADS. החברות השותפות הן אירוספטיאל-מאטרה מצרפת, דאסה מגרמניה, קאסה מספרד ובחלק קטן גם החברה הבריטית בריטיש אירוספייס.

כעת אין עוד מקום לספק, שטולוז גברה על העיר הגרמנית המבורג במאבק על הבכורה במקום הייצור של מטוסי הענק החדשים, ושל רוב המטוסים של תאגיד איירבס בכלל. הגרמנים קיבלו את הדין משום שלטולוז תשתית טובה יותר, וגם שאלות המרחב האווירי והמקום על הקרקע היו מכריעות.

ז'אן-לוק לגארדר, יו"ר מועצת המנהלים של אירוספטיאל-מאטרה, אמר בימים אלה באסיפת בעלי מניות של החברה בפאריס בנימה גלוייה של סיפוק: בעתיד יהיו שתי ערי בירה לתעשיית המטוסים העולמית - טולוז שבצרפת וסיאטל (מרכז בואינג) שבארה"ב.« מאת דניאל דגן, ברלין « השבוע ביריד התעופה בברלין: איירבס משיקה שיווק אופציות לדגם הג'מבו-על « טולוז גברה על המבורג בהתמודדות על אתר ייצור A3XX, ולדברי יו"ר אירוספטיאל-מאטרה, היא תהיה "סיאטל האירופית