המקום הכי חם בגליל

על 1,100 דונם במקום מרהיב על כביש עכו-כרמיאל (ומה שלא פחות חשוב, באיזור עדיפות לאומית א'), ממוקם פארק התעשייה בר-לב, שהפך למודל לחיקוי לפארקים מסוגו. מה הפלא: מאז שהוקם לפני שלוש שנים רכשו מפעלים וייזמים %90 משטחו

פארק התעשייה בר-לב שבגליל הפך חלון ראווה לפארקים תעשייתיים בארץ. הפארק, הממוקם על כביש עכו-כרמיאל, מהווה מודל לאזור התעשייה האידיאלי. הוא מוגדר כאזור עדיפות לאומית א', עובדה המעניקה ליזמים הטבות משמעותיות, החל מפטור או הנחות ועד סיבסוד בעלויות פיתוח הקרקע.

פארק התעשייה בר-לב משתרע על שטח של 1,100 דונם ברוטו, מתוכם 500 דונם נטו למבני תעשייה. הפארק מצוי בתחום השיפוט של המועצות האזוריות משגב ומטה אשר, ומנוהל ע"י מינהלת משותפת בבעלות המועצות משגב, מטה אשר וכרמיאל.

"פיתוח הפארק החל לפני כשלוש שנים וכבר הצלחנו לשווק %90 מהשטחים לתעשייה. המודל החדש של התמ"ס בהקמת מינהלות משותפות מוכיח את עצמו ומהווה מודל לחיקוי", מסביר משה יונס, מנהל חברת הניהול הממונה על פארק בר-לב והחברה לפיתוח פארק התעשייה תרדיון.

"היינו בין הראשונים שהקמנו שלוש מינהלות - מינהלת-על, מינהלת לבר-לב ומינהלת לתרדיון", מציין יונס, המשמש גם כיועץ לענייני מינהלות בתמ"ס. "כדי ליצור שיתוף פעולה מרבי בין הרשויות ולחסוך בנושאים של קרקע ופיתוח, פיתחנו בתמ"ס את המודל של מינהלת משותפת והמודל הזה מוכיח את עצמו".

רשימת מפעלי התעשייה בפארק התעשייה בר-לב מדברת בעד עצמה. הנה מספר דוגמאות: מחלבות שטראוס, שרכשו 90 דונם בפארק; דור פילם, חברת בת של דור כימיקלים; ישכר - טכנולוגיית להבים, שעומדת להגיש תוכניות בנייה לבניית 60 אלף מ"ר על שטח של 160 דונם; אי.בי.אם - רובוטים ומכונות אוטומטיות; עציוני - מפעל לפלסטיק; קדם - למקררים; נירוסטה צפון, פישמן הנדסה - חלקים למנועי רכב לייצוא.

יונס: "עד שנת 2005 אנו צופים אכלוס של 200 אלף מ"ר בפארק בר-לב וכ-9-6 אלף מועסקים. מחיר הקרקע בבר-לב, כולל פיתוח, עומד כיום על 210 אלף שקל, קצת יותר יקר לעומת אזור התעשייה בתרדיון".

יונס מתכנן להפוך את הפארק גם לאתר תיירותי. "אנו מתכננים להקים מרכז מבקרים וליצור מסלול תיירותי, שיספק את הצורך לבקר באזור התעשייה. המבקרים, בני כל הגילים, יסתובבו בשטח מעוצב, מפוסל ומשולט, וייכנסו למפעלים. תיכננו עבורם מסלול צפייה בפיתוח המוצר על כל שלביו. הביקורים לא יפריעו לקווי הייצור והם יהפכו לאטרקציה", הוא מבטיח.

אזור התעשייה בר-לב מחולק לאגף הצפוני, שכבר עבר עבודות פיתוח, והאגף הדרומי. בין שני החלקים יש מנחת למטוסים באורך של 600 מ', שמשרת את מפעל ציקלון. יונס פועל להאריך את שטח המנחת ל-1,200 מ"ר, במטרה להפעיל קו טיסות מבר-לב לת"א ובכך לחסוך לאנשי עסקים את זמן הנסיעה ברכב.

"חברות התעופה מגלות עניין, אבל צריך להגיע להסכמה. ארקיע דורשת זיכיון לעשר שנים ועל כך מתנהלים מגעים עם מינהל התעופה והגורמים המוסמכים. אני מקווה, שלאחר שלב ראשוני של הפעלת מוניות אוויר לבר-לב, נצליח להפעיל קו טיסות סדיר", אומר יונס.

יונס רואה בשמירה על איכות הסביבה את אחד הנושאים החשובים של המינהלת: "אנו לא מאפשרים למפעלים מזהמים להיכנס לבר-לב. תפקיד המינהלת הוא למיין את המפעלים המבקשים לפעול אצלנו. מהרגע שהמפעל פונה אלינו, אנו שולחים מומחים לאיכות הסביבה לבדיקת המפעל, ולאחר-מכן גם חברי הדירקטריון של המינהלת בודקים את נושא הזיהום, ובהתאם למימצאים אנו ממליצים על קבלת או דחיית המפעל".

המינהלת מסייעת בכל תהליכי הקליטה. יונס: "משך זמן הקליטה תלוי רבות ביזם. מבחינתנו, אם היזם לא מתעכב, ניתן לסיים את תהליך הקליטה תוך שלושה חודשים, עד לקבלת היתר הבנייה. אנו מונעים ביורוקרטיה ומייצגים את היזמים מול הרשויות השונות".

המינהלת מארגנת בבר-לב גם שמירה היקפית ושירותי פינוי אשפה. "אנו משקיעים רבות בניקיון וטיפוח האיזור", מדגיש יונס. פארק התעשייה תרדיון משה יונס מעריך, שעד שנת 2005 יהיו בפארק התעשייה תרדיון 170 אלף מ"ר בנויים לתעשייה וכ-6-5 אלף עובדים. כיום משתרע הפארק על שטח של 885 דונם, מתוכם 500 דונם נטו לתעשייה.

פארק התעשייה תרדיון הופרט בשנת 97', והאחריות על התשתיות הועברה מהתמ"ס לרשות המקומית. המינהלת משווקת את המגרשים והיא ממונה על פיתוח אזור התעשייה מההכנסות המתקבלות. מינהלת הפארק, הממוקם בגוש שגב, 10 ק"מ דרומית לכרמיאל, מצויה בבעלות מועצת משגב.

עבודות הפיתוח לפארק התעשייה תרדיון החלו בשנת 92'. המינהלת הוקמה בשנת 95' ומאז ניבנו 100 אלף דונם נטו למבני תעשייה. בסך הכל מועסקים כיום במפעלים כ-2,800 עובדים.

בפארק תרדיון פועלות כבריותר מ-80 חברות תעשייתיות, ביניהן: בי.או.אס - תקשורת מחשבים; אמולטק - תוכנות סימולציות; סרף - תקשורת מחשבים; ותפרון, המעסיק 1,800 עובדים על שטח של 40 אלף מ"ר וכל תוצרת הטקסטיל שלו מיועדת ליצוא.

"אזור התעשייה תרדיון הוא מיוחד בכך, שהוא מן הראשונים שהוקם עם מינהלת שמשמשת כתובת מרכזית לכולם. אנו מלווים את אזור התעשייה עד לשיווקו ונותנים את השירותים השוטפים. יצרנו כתובת מרכזית אחת. משרד התמ"ס אימץ את המודל של תרדיון, שהוא מאוד מרשים מבחינת חזות, קצב אכלוס ומתן שירותים", מציין משה יונס.

יונס מגלה, כי מתוך 500 דונם לתעשייה, כבר שווקו 430 דונם, ויש עדיין באזור הפארק פוטנציאל הרחבה עתידי. הפארק ממוקם באזור עדיפות לאומית א'. בין ההטבות הניתנות ליזמים: מענק או פטור ממס וסיבסוד בעלויות התשתיות. עלות פיתוח התשתיות מסתכמת ב-150 אלף שקל לדונם ועל עלות הקרקע יש להוסיף 45 אלף שקל.

"אנו משתמשים בכל הכלים, כמו הכשרת עובדים, ייעוץ וליווי וחוסכים בביורוקרטיה ליזמים. יש ביקוש של יזמים לתרדיון ולמרות המיתון, עמדנו השנה בקצב שיווק של 20 אלף מ"ר. אני מעריך שנסיים את שנת 2000 אם שיווק של 30 אלף מ"ר", מעריך משה יונס.#« משה כהן « המקום הכי חם בגליל « על 1,100 דונם במקום מרהיב על כביש עכו-כרמיאל (ומה שלא פחות חשוב, באיזור עדיפות לאומית א'), ממוקם פארק התעשייה בר-לב, שהפך למודל לחיקוי לפארקים מסוגו. מה הפלא: מאז שהוקם לפני שלוש שנים רכשו מפעלים וייזמים %90 משטח