מעריב: העיתון דווקא בסדר

שיפור בפעילות העיתון היומי של מעריב ברבעון הראשון נמחק על ידי חלק החברה בתוצאות מת"ב והד ארצי * טלעד סיימה את הרבעון הראשון ברווח שולי של 186 אלף שקל

סביר להניח שהמחזות הקשים המועברים מבית ידיעות אחרונות בימים האחרונים אינם מעציבים במיוחד את בעלי העיתון המתחרה, מעריב. סביר להניח כי קשיי ההפצה והמתכונת המצומצמת, המאפיינת את מהדורת ידיעות מאז תחילת השבוע, עושים רק טוב לתפוצת מעריב ומעניקים לו נקודות במקום שלאו דווקא היה צפוי מבחינתו.

למעריב, כידוע, יש את הצרות שלו. אחת עיקרית, מקובל להניח, היא היעדרו של הבעלים, עופר נמרודי, ממסדרונות העיתון (היעדרות שסיבותיה מובנות). עם זאת, בהסתמך על הדו"חות הכספיים, שפרסמה חברת מעריב אחזקות בשבוע שעבר, נראה שעסקי העיתונות ברח' קרליבך בת"א עולים כפורחים: הרווח הרבעוני התפעולי של מעריב גדל ברבעון הראשון בכ-%10 ל-5.3 מיליון שקל.

יו"ר הדירקטוריון הטרי, יעקב נמרודי, וחתנו רון ויסברג (מנכ"ל החברה האם הכשרת הישוב) מדווחים כי הגידול ברווח נבע מהפעילות המו"לית בקבוצה, הכוללת את היומון, רשת המקומונים ומגוון כתבי עת. זאת, לדבריהם, על ידי גידול הן בהכנסות מפרסום והן ממכירות, במקביל לשמירה על רמת הוצאות קבועה.

לא כל השיפור התפעולי בעסקי העיתונות של מעריב ניכר בדו"חות. זאת, מאחר שהחברה מאחדת החל מהרבעון הקודם את תוצאותיה של חברת הספרים והתקליטורים הד ארצי, שאסטרטגיית חדירה אגרסיבית לשוק הקמעונאי (רשת טאואר, צומת ספרים) גורמת לה להפסדים כבדים.

הד ארצי איננה המשקולת היחידה על תוצאותיה העסקיות של מעריב, שלמרות השיפור המדווח סיימה את הרבעון בהפסד של 1.9 מיליון שקל (לעומת רווח של 2.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד). עסקי המדיה האלקטרונית, אחזקות בחברת הכבלים מת"ב ובזכיינית ערוץ 2 טלעד, שבאופן מסורתי הניבו למעריב את עיקר רווחיה בשנים קודמות (בחלקן רשמו עסקי העיתונות הפסדים), תרמו הפעם הפסד.

מת"ב מושפעת כמובן מתוצאותיה של הזכיינית הסלולרית פרטנר (בה היא מחזיקה %15.2). אשתקד הניבה הנפקת פרטנר רווחי הון עצומים למעורבים בה וגם מעריב חבה את עיקר הרווח שלה בשנה הקודמת - 54.1 מיליון שקל - לאותה הנפקה. ברבעון הראשון, ללא אירועים חד-פעמיים, המשיכה פרטנר לדווח על הפסדים תפעוליים כבדים. חלקה של מעריב בהפסדי מת"ב עמד על 4.8 מיליון שקל.

אם במקרה של מת"ב ההפסדים צפויים, הרי שתוצאותיה החלשות של טלעד מהוות הפתעה, לאור נחיתותן לעומת אלו של הזכייניות האחרות, רשת וקשת. טלעד סיימה את הרבעון עם הכנסות של 56.5 מיליון שקל, ירידה של %6 לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועם רווח גולמי של 4.6 מיליון שקל בלבד, ירידה של %62, המוסברת בגידול עלות השידורים. השורה התחתונה של טלעד היא רווח של 186 אלף שקל לעומת 5 מיליון שקל ברבעון המקביל. חלקה של מעריב בתוצאותיה זניח לחלוטין.

הירידה ברווחי הכבלים והערוץ השני לא ריפתה את ידי מעריב, שהשקיעה במהלך הרבעון 15 מיליון שקל בהגדלת אחזקותיה במת"ב (מנגד קיבלה את חלקה בדיבידנד שחילקה מת"ב בסכום של 33.3 מיליון שקל). סכום נוסף שנכנס לקופת החברה במהלך הרבעון, 18.7 מיליון שקל, נבע מהקצאת מניות למוסט של ולדימיר גוסינסקי, במסגרת אופציה שניתנה לאחרונה לשמור על חלקה מפני דילול. ברבעון השני מכרה חברה בת של מעריב אג"ח שהחזיקה תמורת 28.5 מיליון שקל.

למרות שהעיתונות תישאר כנראה הלחם והחמאה של ידיעות אחרונות ומעריב גם בעתיד, נערכים שני העיתונים הגדולים לשדה הקרב העתידי, האינטרנט. על רקע הציפייה להעלאת האתר של ידיעות, השיק מעריב החל מאוקטובר 99' אתר מלא (MAARIV.CO.IL), המציג מדי יום את כל מוצרי העיתונות של הקבוצה ובנוסף מבזקי חדשות וסרטי וידאו בזמן אמת.

האתר מופעל על ידי מעריב אינטרנט, חברה המנוהלת בידי סמדר נמרודי-רינות, אחותו של עופר נמרודי, ובעלה, אייל רינות. מנתוני רשם החברות עולה כי רינות מחזיק %25 ממעריב אינטרנט, המפעילה את האתר.

בימים אלו מצויה מעריב בעיצומו של מהלך להפוך לשחקן ראשי בסצינת האינטרנט באמצעות הקמת חברה משותפת עם בזק בינלאומי, שתעסוק באספקת שירותי אינטרנט ותכיל את הפורטל המוביל בישראל. מעריב ומוסט של גוסינסקי צפויים להשקיע 36 מיליון דולר במיזם המתוכנן, השקעה שבה חלקה של חברת מעריב אחזקות צפוי לעמוד על 9 מיליון דולר והיא תחזיק %10.5 מהמיזם.« מאת שי שלו « מעריב: העיתון דווקא בסדר « שיפור בפעילות העיתון היומי של מעריב ברבעון הראשון נמחק על ידי חלק החברה בתוצאות מת"ב והד ארצי * טלעד סיימה את הרבעון הראשון ברווח שולי של 186 אלף שק