התמ"ס אישר את התנאים להקמת מרכז התחזוקה למטוסים בנבטים

יזם הפרויקט, יואש צידון, יידרש עתה למצוא משקיע אסטרטגי ולהגיש לתמ"ס תוכנית עיסקית

אושרו התנאים להקמת מיזם תעופתי בשדה תעופה נבטים בנגב, אשר צפוי לספק 1,500 מקומות עבודה חדשים. זאת, לאחר שצוות הבדיקה הבין משרדי, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ס, ד"ר ראובן חורש, השלים את עבודתו. כך מסר היום (ב') שר התמ"ס, רן כהן.

עבודת הצוות עסקה בבדיקת הכשלים הביורוקרטיים שעמדו בפני הקמת המיזם ובהגעה להסכמה באשר לדרישות הגופים הקשורים במיזם, בהם משרד הביטחון וחיל האוויר, מינהל התעופה האזרחית ומשרד התחבורה.

יזם הפרויקט הוא הח"כ לשעבר יואש צידון, אביה של המדענית הראשית היוצאת, ארנה ברי. צידון מנסה לקדם זה שנים את המיזם לשיפוץ ולהסבת מטוסים אזרחיים בשדה התעופה נבטים. לאחר שניתן האישור העקרוני לפרויקט, יידרש צידון למצוא לו משקיע אסטרטגי ולהגיש למשרד התמ"ס תוכנית עיסקית שתמחיש את פוטנציאל השוק של הפרויקט ואופן מימושו.

התמ"ס רואה בתוכנית פוטנציאל כלכלי רב, ומן הראוי לתמוך בה, כדי להרחיב את הפעילות הכלכלית ואת אפשרויות התעסוקה בנגב. לכן, עם השלמת התוכנית העיסקית ומציאת המשקיע האסטרטגי, תובא התוכנית לאישור מרכז ההשקעות.

האישור התקבל בעידוד ראש הממשלה, אהוד ברק, ובהסכמת מערכת הביטחון, לאפשר שימוש מוגבל במסלולי הנחיתה של שדה התעופה נבטים. עם זאת, לא נבחנו ההיבטים הנוגעים לכדאיות הכלכלית של הפרויקט למדינה, לרבות השפעתו על יצרנים מקומיים, ובהם התעשייה האווירית.

אחד המשקיעים הפוטנציאליים בפרויקט הוא קונצרן לוקהיד-מרטין האמריקני, יצרן מטוסי הקרב אף-16. התעשייה האווירית, הגוף הגדול ביותר בישראל בתחזוקת מטוסי נוסעים ושיפוצם, מתנגדת בחריפות להקמת המרכז. לדבריה, היא בוחנת אפשרות להעביר למפעל רמת"א בבאר שבע עבודות תחזוקה ושיפוץ מטוסי נוסעים, כחלופה לכוונה להקים את המפעל בנבטים. רמת"א מייצר חלקי מטוסי קרב ומטוסים אזרחיים עבור יצרניות המטוסים הגדולות ומתחזק חלקי מטוסים עבור חיל האוויר.

מנהל רמת"א, נתן גלילי, מסר כי שלא כבהקמת המפעל בנבטים, לא יידרשו השקעות נוספות לצורך הסבת רמת"א לתחזוקת מטוסים אזרחיים ושיפוצם. לדבריו, ניתן להרחיב את פעילות המפעל "בהשקעה אפסית".

כיום מעסיק רמת"א 500 עובדים. גלילי קרא לממשלה להמשיך לתמוך במפעל, הממוקם באיזור עדיפות א'. הוא מציע לחייב את לוקהיד-מרטין, שזכה במכרז לאספקת מטוסים לחיל האוויר, להעביר ייצור לרמת"א. בעיסקת המטוסים הקודמת, שבה זכתה בואינג, הועבר למפעל ייצור הגאים וחלקי זנב של מטוסי קרב ומטוסי בואינג-777.