כור מכרה את תדיראן סוללות לסאפט הצרפתית תמורת 33 מיליון דולר

שנה לאחר שסיכמה על מכירתה ב-19.5 מיליון דולר; תוך שנה הושבחה השקעת כור בתדיראן סוללות ב-70%

מסע הטיהור, שערכו בשנים האחרונות ראשי כור, יונתן קולבר ודני בירן, בחברות "הכלכלה הישנה" שבפורטפוליו, קרוב לסיומו. היום הושלמה מכירתה של תדיראן סוללות, אחד הסממנים האחרונים של תקופת הקונצרן.

חטיבת הסוללות של תדיראן נמכרה תמורת 33 מיליון דולר לתאגיד הצרפתי סאפט (SAFT Participations), חברה בת של קונצרן התקשורת הצרפתי אלקטל. כתוצאה מהעסקה תרשום כור רווח הון של 11 מיליון דולר, אחרי מס.

בכך תמה מסכת ניסיונות למכירת תדיראן סוללות, שהחלה ב-98'. גם אז ניהלה כור מו"מ עם סאפט, שבסיומו, באוגוסט 99', נחתמה עסקה למכירת תדיראן סוללות תמורת 19.5 מיליון דולר. העסקה לא יצאה אל הפועל בגלל איסור הממונה על ההגבלים העסקיים בגרמניה, שנימק את החלטתו בכך שהן לסאפט והן לתדיראן סוללות מפעלי סוללות בגרמניה, דבר העלול להביא לריכוזיות ולתיאום מחירים בשוק הסוללות.

במארס השנה דיווחה כור על עסקה נוספת למכירת תדיראן סוללות. הפעם היתה הרוכשת המיועדת חברת אלקטריק פיול, הנסחרת בנאסד"ק (טיקר: EFCX). לפי תנאי העסקה היתה אמורה אלקטריק פיול, המפתחת מצברים לרכב המונע באמצעות סוללות, לרכוש את הבעלות המלאה בתדיראן סוללות תמורת 40 מיליון דולר במניות.

במסגרת העסקה אמורה היתה כור להשקיע 10.5 מיליון דולר באלקטריק פיול, ולהחזיק 14% ממניותיה. ברם, צניחת המניות של אלקטריט פיול בנאסד"ק גרמה לביטול העסקה. כור הסתפקה בהשקעה של 10.5 מיליון דולר תמורת 5.3% ממניות אלקטריק פיול. לפני מספר שבועות פנתה סאפט בשנית אל כור ודיווחה על קבלת אישורו של הממונה על ההגבלים העסקיים בגרמניה. בעקבות כך פתחו החברות במו"מ שהבשיל לכדי העסקה, שנסגרה, כאמור, היום, במחיר הגבוה בכ-70% מהמחיר, עליו דובר בסבב המו"מ הראשון בין החברות.

דובר כור אמר היום ל"גלובס" כי מכירתה של תדיראן סוללות הינה במסגרת אסטרטגיה של הקונצרן לצאת מפעילויות, שאינן מהוות את ליבת העסקים שלו. סאפט, לעומת זאת, היא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום הסוללות (מכירות של 800 מיליון דולר בשנה). העניין של סאפט בתדיראן סוללות נובע מהסוללות הנטענות פרי פיתוחה, המספקות אנרגיה לטווחים ארוכים ומשמשות מכשירים כמו מחשבים נישאים.

תדיראן סוללות, הפועלת מרחובות, מתמחה בייצור ופיתוח של סוללות חזקות מליתיום תיוניל כלוריד, המיועדות ליישומים באתרים מרוחקים ובתנאי אקלים קיצוניים. תחום בו מתמחה החברה הינו סוללות נטענות המספקות אנרגיה לזמן ארוך, המשמשות מכשירים כמו מחשבים ניידים.

בשנים האחרונות עברה החברה תכנית התייעלות, שגרמה לירידה בהיקף המכירות לצד שיפור המרווחים. את שנת 99' סיימה תדיראן סוללות עם הכנסות של 35 מיליון דולר, המהוות ירידה של כ-10% יחסית לשנת 98', ורווח תפעולי של כ-12%.

* דפנה צוקר