גורם ביטחוני בכיר: סין תראה את ביטול עיסקת ה"פאלקון" כביטול הסכם מדיני

דוחה את הטענות בדבר אי התחשבות בגורמים מדיניים בעת קבלת ההחלטה

העיסקה לאספקת מטוס ההתרעה "פאלקון" מישראל לסין, שמעוררת מחלוקת קשה בין ישראל לארה"ב, אושרה בדיונים שנערכו אצל 3 ראשי ממשלה - יצחק רבין ז"ל, שמעון פרס ובנימין נתניהו. ממשלת סין הבהירה לישראל, כי היא מתייחסת לעיסקה כאל הסכם מדיני לכל דבר. כך אומר גורם ביטחוני בכיר.

הגורם הביטחוני דחה טענות שנשמעו על כך שהעיסקה עם סין בוצעה מבלי שנבחנו המשמעויות המדיניות הכוללות שלה - במיוחד בהקשר של מכלול היחסים עם ארה"ב, שהטילה חרם על קנייה ומכירה של נשק לסין.

מקורות ביטחוניים ותעשייתיים אמרו היום (ד'), כי סין הבהירה שהיא מתייחסת לאספקת מטוס ה"פאלקון" הראשון (המתבצעת כעת) ולאופציה לספק לה עד 4 מטוסים נוספים כאל מיקשה אחת. לדבריהם, משמעות הדבר היא שאם ישראל תבטל את האופציה, סין תתייחס לכך כאל ביטול החוזה כולו. ההצעה לבטל את האופציה הועלתה במסגרת המאמצים לפתור לפתור את המשבר עם ארה"ב.

מקורות תעשייתיים אמרו ל"גלובס": "חיל האוויר של סין כלל לא מעלה על דעתו שלא יסופק לו מספר המטוסים הדרוש. אנחנו לא מנסים בכלל לדמיין מצב שבו סין תקלוט את המטוס הראשון, אבל תיאלץ לפרסם מיכרז חדש לרכישת מטוסים נוספים. המיכרז שבו זכינו מתנהל מאז שנת 1995. דחייה של מספר שנים ברכישת מטוסי התרעה נוספים תהיה בעלת משמעויות מבצעיות, על רקע הצרכים הנוכחיים של צבא סין".

גורמים בתעשיות הביטחוניות התריעו, כי אם ישראל תקבל את דרישת ארה"ב לאשר מראש עיסקאות בטחוניות עם 27 מדינות, יהיו לכך השלכות קשות על עתיד הייצוא הביטחוני. "איזו מדינה תשקול בכלל לחתום על עיסקאות נשק עם ישראל, אם היא תדע שכל עיסקה עשויה להתבטל - ולא מסיבות ענייניות, אלא משיקולים זרים שכלל לא תלויים בלקוח, ואפילו לא בספקית?", שאלו.

התעשיות הביטחוניות הבהירו למשרד הביטחון שהן מתנגדות לבקשת ארה"ב לאשר מראש עיסקאות ביטחוניות עם 27 מדינות, שארה"ב מגדירה כ"בעייתיות".

ארה"ב מבקשת לקבל מידע מהרגע שבו התעשיות הביטחוניות ניגשות למו"מ. התעשיות הביטחוניות חוששות מפני הפרה של כללי הסודיות העיסקית והמדינית, המקובלים במיכרזים ביטחוניים.

התעשיות הביטחוניות מייצאות נשק למדינות שארה"ב הגדירה כ"בעייתיות", בהיקף שמגיע לעשרות אחוזים ממכירותיהן. עם המדינות המוגדרות על ידי ארה"ב "בעייתיות" נמנות סין, מדינות במרכז ובדרום אמריקה ומדינות אפריקניות.