הכושר לעשות כסף

הולמס פלייס שווה 300 מיליון ליש"ט וב-99' הרוויחה נטו 61.4 מיליון ליש"ט. הבעלים, אלן פישר (יהודי, אלא מה), החליט לסמן גם את ישראל כיעד אסטרטגי. בנו, יונתן, בוגר קיימברידג' בפילוסופיה פוליטית ומומחה ליוגה, נשלח לבצע את המשימה

שוק מועדוני הבריאות נמצא בבריטניה בצמיחה מתמדת. אם לשפוט עפ"י מספרם הגדול, בעליהם עושים עסקים לא רעים. אחת הרשתות המובילות, הולמס פלייס, החליטה שלאור הצלחתה היא הולכת לכבוש גם את השוק ה...ישראלי. מועדון אחד כבר פועל בארץ, במרכז עזריאלי בת"א. סניפים נוספים ייפתחו השנה ברעננה, הרצליה וחיפה.

הולמס פלייס מפעילה רשת בינלאומית נוספת, שייפ, הממותגת לצעירים יותר. כרגע היא פועלת בארץ בת"א, חיפה ואשדוד, ובקרוב תפעל גם בקריות ובנתניה.

בראש הרשתות עומד אלן פישר, יהודי, אלא מה. על "המבצע הישראלי" מופקד בנו, יונתן (ראו מסגרת). לדבריו, רשת מכוני הכושר שתוקם בישראל, תופעל בדיוק עפ"י המודל העיסקי האנגלי: כפי שהיא סחירה בבורסה בלונדון, כך היא תונפק גם בבורסה שברחוב אחד העם בתל-אביב.

ייחודם העיסקי של מועדוני הולמס פלייס, היא ביכולתם להיהפך לריווחיים סמוך למועד פתיחתם. בין השאר בזכות הרשמתם של חברים חדשים למועדון, בזכות המוניטין שלו, עוד לפני שהוא נפתח ממש. כך קובעים האנליסטים בבנק ההשקעות קרדיט פירס בוסטון, שדירג המלצת קנייה למניית הרשת. להולמס פלייס יש כבר 56 מועדונים ברחבי אנגליה ואירופה. בסוף שנת 99' מספר החברים היה 130,109: עלייה של 77.5% בהשוואה ל-98'. השנה נפתחו מועדונים חדשים בפורטוגל, ספרד, שווייץ וצרפת.

סקרים מראים כי רק כ-12%-11% מהאמריקנים חברים במועדוני כושר. בישראל שיעור המתאמנים בדרך קבע הוא 6.5%. לפי אלן פישר, היעד של הרשת הוא לתפוס נתח של 10% מהשוק הישראלי. לדבריו, למרות האידיאולוגיה, מדובר מבחינתו בכוונה עיסקית טהורה. הוא בא לארץ לעשות ביזנס, לא ציונות.

מעניין מדוע חשוב לו השוק הישראלי, לאור התוצאות העיסקיות המרשימות שאליהן הגיעה הרשת ב-99' באנגליה ובאירופה: 10.7 מיליון ליש"ט רווח לפני מס, לעומת 7.2 מיליון ב-98'. ההכנסות נטו עלו בשנת 99' ב-65%, ל-61.4 מיליון ליש"ט. העיתון פייננשיל טיימס בחר בהולמס פלייס כמיזם הנבחר לשנת 99', בקטגוריית ההתרחבות העיסקית הגדולה ביותר.

ההתחלה היתה פחות מוצלחת. המועדון הראשון נפתח בצ'לסי, לונדון, ב-80', על-ידי קבוצת משקיעים. המועדון קירטע מבחינה כלכלית. מכר של אלן פישר, שהוביל את המיזם, הזמין אותו להושיע. פישר, שמוצאו בדרום אפריקה, ניהל באותה תקופה בבריטניה חברות בתחום המזון. הוא בא. שנתיים מאוחר יותר הפכו פישר וחברו לורנס אלקין, עו"ד שהפך לקבלן נדל"ן, למנהלים משותפים. מאז ממשיכים פישר ואלקין לנהל במשותף את הרשת. לאחר שביססו את המועדון הראשון בצ'לסי והביאו אותו לרווחיות, החלו השניים להרחיב את הביזנס ופתחו מועדונים דומים חדשים. שוק הנדל"ן הבעייתי היקשה על רכישת אתרים חדשים, והפך את הדבר לבלתי כדאי מבחינה כלכלית. הפיתרון היה השתלטות על מכון קיים וכושל. במאי 92' השלימו פישר ואלקין את רכישת ברביקן הלת' אנד פיטנס, מועדון בריאות מפסיד בסיטי של לונדון, שהיה בבעלות התאגיד בולי הלת' אנג טניס קורפוריישן, היום תאגיד מועדוני הבריאות הגדול בעולם.

אחד מציוני הדרך בהצלחת הרשת, היא השקעה של 5.5 מיליון ליש"ט, על-ידי בנק נאטווסט אקוויטי פרטנרס, במניות הבכורה של התאגיד. סכום זה איפשר לרשת להאיץ את תוכנית הפיתוח וחמישה מועדונים נוספים יצאו לדרך בשנת 97'. הבנק קיבל בתמורה, כולל פירעון ערבויות, 19.7% מהחברה. כעבור פחות משנה, הונפקה הולמס פלייס, עפ"י שווי שוק של 36.5 מיליון ליש"ט. נטווסט מכר בהנפקה חלק מאחזקותיו, ואת היתרה מכר בינואר 98'. הבנק גרף רווח של 12.3 מיליון ליש"ט. כיום, שווי השוק של החברה מוערך בכ-300 מיליון ליש"ט.

ג'ונתן פישר, המנהל את הפעילות הישראלית, הוא מוסמך במחשבה מדינית מקיימבריג'. בישראל נחנכה הרשת הפחות יקרה של החברה. רשת שייפ, המיועדת לקהל עם רוח צעירה. מועדוני הכושר של שייפ מצויידים במיכשור חדיש, אולם אינם כוללים בריכות שחיה. המחזור השנתי של רשת מועדוני שייפ עומד כרגע על שלושה מיליון שקל. לפי התכניות, בשנת 2003 הוא יגיע לכ-50 מיליון שקל. הרשת מתכננת לפתוח מועדונים בהרצליה פיתוח, רעננה וירושלים.

מה הופך את הרשת למצליחה?

אלן פישר: "ישנם שלושה אלמנטים להצלחה לטווח ארוך, בניגוד לטווח הקצר. הצורך הראשון הוא בסיס קיומי לעסק. הכי חשוב הוא איכות המנהלים. אנשים בעלי יכולות לשלב דיסציפלינת כוח, ובאותו זמן להעביר שירות לחברים. הם צריכים לדעת למשוך אנשים. בכך הצלחנו. בפעילות הישראלית, המנהלים הם גם בעלי תואר ממכון וינגייט, המעניק להם קומבינציה של חינוך כללי. לכך יש להוסיף את איכות השירותים והמיתקנים. השאלה היא האם אתה משקיע מספיק כדי שכל השנה הם ייראו במצב טוב, ואם משהו מתקלקל הוא יהיה ניתן לתיקון."

מה הופך אתכם לייחודיים בשוק תחרותי?

"המודעות למותגים שבנינו. זהו כוח מכירה בטווח הרחוק. לכך מתווספים אלמנטים חשובים: האם תמליץ עלינו לחבריך; האם האנשים במקום ידידותיים; כיצד החברים עצמם מתנהגים במקום; האם הם נותנים כבוד אחד לשני. המפתח הוא האווירה."

מה-הן הבעיות השוטפות הבולטות?

"לכל מקום אופי משלו ובעייתיות משלו. בסיטי הלונדוני יש תפוסה נמוכה למטר, כי החברים רוצים לבוא אחרי שש בערב, עם סיום יום העבודה, או בהפסקת הצהריים. על בעייתיות של בקרים ריקים, מתגברים עם תוכניות לזמנים המתים. כמו תשלום מוזל עבור שימוש בשעות אלה, או הכנסת חוגים מעניינים."

מה התוכניות לגבי ישראל?

"בנובמבר ייפתח בחיפה בגרנד קניון הולמס פלייס. אחריו גם בהרצליה פיתוח ורעננה. בנתניה ובקריות ייפתחו בשנה הבאה שייפ קלאב. בנוסף אנחנו מנהלים מו"מ לפתוח גם בירושלים. בישראל נתקלנו באוכלוסיה מתוחכמת, שאימצה את סיגנון החיים באירופה. האנשים נוסעים לחו"ל ומאמצים אורחות חיים הנהוגות בעולם הגדול."

במספרים 56 - מספר מועדוני הרשת באנגליה ואירופה.

130,109 - מספר החברים ברשת.

6.5% - שיעור הישראלים המתאמנים.

10.7 מיליון ליש"ט - רווחי הרשת לפני מס.

65% - העליה בהכנסות ב-99', לעומת 98'.

61.4 מיליון ליש"ט - הרווח נטו ב-99'.

-300 מיליון ליש"ט - שווי השוק של הרשת.

50 מיליון שקל - צפי למחזור של רשת שייפ ב-2003.

15 מיליון שקל - השקעה ראשונית בהקמת מועדון.

5,000 שקל - דמי מנוי שנתיים.

בארץ