נאמן מפעלי הפלדה: במצב שנוצר, אין ברירה אלא להמליץ להפסיק הפעילות

הגיב על הגדלת המכסות לייבוא ברזל ע"י הממונה על ההיטלים בתמ"ס, אריה בר; בר פורש מתפקידו

"תשלובת מפעלי פלדה מאוחדים המומה, מופתעת וזועמת על פעולתך החד-צדדית", כך כתב בסוף השבוע נאמן מפעלי הפלדה, אילן שביט, לממונה על ההיטלים במשרד התמ"ס, אריה בר, בתגובה להודעה שמסר בר לשביט ולמנכ"ל חברת יהודה פלדות, משה כהן.

בר הודיע לשניים, כי בחודשים יולי-ספטמבר תגדל המכסה החודשית לייבוא ברזל לבניין מתורכיה מ-22 אלף טון ל-28 אלף טון בממוצע בחודש. בר הסביר את החלטתו בגידול בביקושים הצפוי בחודשים אלה, ובתביעת ממשלת תורכיה לבטל את כל המכסות, לנוכח הסימנים לעליית מחירי הברזל בעולם.

ל"גלובס" נודע, כי בר החליט לפני מספר שבועות לפרוש מתפקידו, מסיבות אישיות. התפטרותו של בר, שכיהן בתפקיד מספר שנים, תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. טרם נמצא לו מחליף.

שביט הדגיש במכתבו לבר, כי במצב שנוצר, אין לו ברירה אלא להמליץ לבית המשפט ולבנקים להפסיק לאלתר את הפעילות במפעלים. "משמעותה המיידית והבלתי נמנעת (של ההחלטה) היא פגיעה קשה וחמורה בתעשיית הפלדה בישראל, תוך החזרת ימי היבוא במחירי היצף מתורכיה... במצב הדברים הנוכחי ייתכן שהפגיעה תהיה סופנית", כתב.

במכתב התגובה החריף ציין שביט, כי בעקבות החלטת בר, חלה ירידה דרסטית במכירות מפעלי הפלדה מראשית יולי. שביט הבהיר, כי הוא והתשלובת אינם מתכוונים להשלים עם החלטתו של בר. הוא כינה את ההחלטה "לא סבירה", וטען שהיא התקבלה באופן חד צדדי וללא התייעצות עם מפעלי הפלדה ועם הנהלתם. שביט סתר את טענתו של בר שקיימת מגמת עלייה במחירי הפלדה בעולם. לדבריו, בכנס של ספקי ברזל אירופים, שבו השתתף, הוצגו הערכות של מומחים, הטוענות כי קיימת ירידה חדה ברמת מחירי הברזל בעולם. בנוסף, ציין, באחרונה מיובא לישראל ברזל לבניין בהיצף מאיטליה, בשל ירידה עולמית בביקושים. לכן, סבור שביט, יש להותיר את המכסה ליבוא ברזל מתורכיה על כנה, ולהגביל באופן משמעותי את יבוא הברזל מאיטליה.

בר גם הודיע לשביט ולכהן, כי בהתייעצות עם יבואני ברזל, הוא החליט להוציא את הברזל הרתיך בסלילים ממכסת היבוא של ברזל לבניין מתורכיה. זאת, מכיוון שהברזל הרתיך בסלילים אינו מיוצר בישראל.

שביט טען בעניין זה, כי המידע שנמסר לבר באשר לברזל הרתיך בסלילים היה מגמתי ולא מדוייק, ומקורו ביבואנים בעלי אינטרסים. שביט טען, כי המפעלים יכולים להתארגן בתוך זמן קצר לייצור סוגי הסלילים, למעט סלילים בקטרים של 14 ו-16 אינץ', שייצורם אינו כדאי בשל הצריכה הזניחה שלהם. לדבריו, החלטתו של בר פותחת פתח לא רצוי ליבוא ברזל לא רתיך לישראל, המצוי עדין במכסה.

שביט הודיע לבר, כי בהעדר טיפול נכון, יעיל ומיידי בעניין, הוא יפנה לערכאות. הוא הביע את צערו על כך שהאוזן הקשבת שלה זכתה התעשייה אצל שר התמ"ס לשעבר, רן כהן, ירדה לטימיון.