העולם המלוכלך של הקומפרומט

בהיבט אחד חוזרת רוסיה לימים החשוכים של המשטר הסובייטי: איסוף מידע מפליל, לעיתים מזוייף, אודות אנשים, לצורכי סחיטה ואיומים. רק שהפעם המדינה איבדה את בלעדיותה

פססט! רוצים לקרוא תעתיק של שיחת טלפון מוקלטת, שבה מנסה איש עסקים רוסי בכיר לרכוש את דרכו לפרלמנט? מעניין אתכם אולי לשמוע את השמועות האחרונות הסובבות סביב החקירה הפלילית בעניינה של אימפריית מדיה מוסט של איל ההון, ולדימיר גוסינסקי? ברוכים הבאים לעולם המלוכלך של הקומפרומט, מלחמת המידע המלוכלך, המספקת את תפאורת הרקע לצעדיו האחרונים של הקרמלין כנגד אולגרכיית העסקים הבכירה השולטת ברוסיה.

בחודש האחרון הפכו שלוש קבוצות העסקים המובילות במדינה ליעד חקירות פליליות בסוגיות מיסוי, או ליתר דיוק השתמטות מתשלום מס. קבוצה נוספת נדרשה לשלם לממשלה 140 מיליון דולר במסגרת חילוקי דעות על הפרטתה. הנשיא ולדימיר פוטין הכריז לא מכבר על כוונתו לשים קץ למצב שבו "אנשים מרגישים נוח במצב של חוסר סדר".

קומפרומט, שפירושו "חומרים מלוכלכים", מספק לעם הרוסי הפשוט גירסה קודרת לכל המאורעות הנ"ל ולעוד רבים אחרים. מידע כזה, שנאסף בקפידה במשך השנים על יחידים, היה פעם כלי הנשק הבלעדי של שירותי הביטחון בברית המועצות הישנה, מידע מצוין כדי להביא, למשל, לסיומה של קריירה, או גרוע מכך.

כיום כולל המושג כל דבר, החל מהמידע הרגיל ביותר, כמו הצהרות מס מזויפות וצילומים של חשבונות בבנקים שוויצרים, פרטים שפורסמו כבר בעיתונות, וכלה באינפורמציה הדורשת כושר המצאה קיצוני, כמו צילומי וידיאו של קשרים מיניים או תעתיקי שיחות מוקלטות, המוצאים משום מה את דרכם לאינטרנט.

ויקטור צ'רנומירדין, ראש הממשלה הרוסי לשעבר, נאלץ להתחכך החודש עם אימת הקומפרומט. אחרי פגישה קצרה עם פוטין, הודיע צ'רנומירדין שהוא פורש מתפקידו כיו"ר מועצת המנהלים של גזפרום.

במקביל, חיברו מאמרים שהופיעו בעיתונות את צ'רנומירדין למרקטה טריידינג, חברה הנחשדת על ידי משטרת שוויץ במתן שוחד לבכירים בקרמלין. צ'רנומירדין הכחיש כמובן כל קשרים למרקטה, וטען שבחר לפרוש מתפקידו כדי להקדיש את זמנו לפוליטיקה.

הלוגיקה של קומפרומט פשוטה: אין שום אפשרות בעולם לעשות עסקים ברוסיה באופן חוקי. מתי שהוא תיפול. מה שאומר, שככל שגדול הונך, כך תופח במקביל גם התיק הנאסף עליך. ובאחרונה, מסתבר, המדינה איננה היחידה התופרת תיקים על גורמים ויחידים בקירבה.

מרבית הקבוצות התעשייתיות או הפיננסיות הגדולות מפעילות בין היתר גם מחלקות אנליטיות וכוחות ביטחון פרטיים, שעליהם נמנים בדרך כלל קציני ק.ג.ב מיומנים הזוכים לשכר גבוה מאוד על עמלם, ומשתמשים בציוד ציטוט מתוחכם כדי לעקוב אחר שיחות הטלפון שמבצעים המתחרים, או משתמשים ברשתות ריגול ותיקות בניסיון לחשוף סודות תעשייתיים.

כאשר פשטו סוכנים פדרליים בחודש שעבר על משרדי מדיה מוסט, שבבעלותה נמצאת רשת הטלוויזיה העצמאית היחידה הפועלת היום ברוסיה, הם חשפו ציוד ציטוט מתוחכם וחדשני ותיקי מידע המנוהלים על ידי מחלקת הביטחון של רשת הטלוויזיה.

המידע הזה הפך במרוצת הימים הבאים למקור אירוני במיוחד, או ליתר דיוק בומרנג, כנגד מדיה מוסט עצמה. תעתיקים של שיחות טלפון שנעשו לכאורה על ידי מחלקת הביטחון של מדיה מוסט מצאו את דרכם לאתר אינטרנט מוסקבאי.

ראסטאם ארידזנוב, עורך ראשי של ורסיה, שבועון המוקדש בעיקר לפרסום מידע צהוב בסגנון קומפרומט, מספר: "העובדים שלי מקיימים קשר הדוק עם שירותי הביטחון שהוקמו על ידי הקבוצות התעשייתיות-הפיננסיות השונות. האנשים שעובדים שם הם מקצוענים, המבינים היטב שאין דבר כזה, ידידות נצח. מה שיש הם אינטרסים לטווח קצר".

מחקר שוק שערך מגזין אקספרט גילה שהתעריף הנדרש בדרך כלל עבור מידע לצרכי סחיטה ואיומים מתחיל מ-2,000 דולר עבור הוכחות מתועדות של פשעים פיננסים שנעשו על ידי גורמים בכירים ברמה של סגני שרים או אפילו ברמות גבוהות יותר, ומגיע לסכום של 3,500 דולר ויותר עבור פרסום המידע בעיתונים הגדולים.

אתרי ווב צצים באחרונה כפטריות בניסיון לקטלג את התופעה: www.compromat.ru מקטלג מדי יום ביומו מאמרים מהעיתונות הרוסית בכל נושא, החל מגזפרום וכלה במשפחה השלטת בקזחסטאן. עיתונאים במוסקבה מתכוונים לחשוף החודש אתר חדש בשם www.corruption.ru, אשר יכלול מסמכים על שחיתות ואשר נכתבו על ידי שרי קבינט ובכירים בקרמלין.

מבקרי הקומפרומט טוענים שהאשם האמיתי הוא בביורוקרטיה הרוסית ובמשטר המס במדינה, אשר אינם מאפשרים לאנשי עסקים להרוויח את לחמם ביושר. "כולם משתמטים מתשלום מיסים. כולם משתמשים בעזרת חברות אוף שור", אומר מנהל כספים ראשי באחת מחברות הנפט הגדולות במדינה. "פירושו של דבר שהממשלה מתקשה להחליט אחרי מי היא רוצה לרדוף".