משטרה במימון ישיר

עמותת "אור ירוק", המורכבת מאנשי עסקים מובילים, כבר השקיעה מיליון דולר, מכיסם הפרטי של החברים, במלחמה בתאונות. הם לא מוכנים לקבל שקל אחד מהמדינה, אבל עומדים על זכותם לקבוע למשטרה איך להשתמש בתרומה. ככה זה כשהמשטרה נזקקת לנדבות חשיפה ראשונה, בלעדי ל"גלובס"

יונה נאור, בעלת חברה פרטית לאמנות, שכלה לפני כשנתיים את בנה בתאונת דרכים. הבן, חייל בשירות סדיר, נהרג בכביש במהלך חופשת השבת מהצבא. נאור החליטה שהדרך הטובה ביותר להנציח את זכר בנה, צריכה להיות משולבת בפעולה שתמנע טרגדיות ממשפחות נוספות, ובחרה לנקוט בפעולה רחבה.

היא קיבצה סביבה קבוצה של כחמישה עשר חברים, אנשי עסקים מהמובילים במשק, שחלקם שכלו גם הם את יקיריהם בתאונות דרכים. "לא רצינו להסתפק בהקמת מצבה או בראיונות בתקשורת, רצינו לתרום למשהו ממשי כדי למנוע טרגדיות מאחרים, להפחית את מספר הנפגעים בתאונות", מספר אהרון לפידות, איש פרסום והיי-טק ואחד ממייסדי הפרוייקט.

נאור וחבריה הקימו את עמותת "אור ירוק" לשינוי תרבות הנהיגה בישראל. בין חברי העמותה נמנים אבי נאור, מנכ"ל אמדוקס, תא"ל (מיל.) מוטי בירן, עו"ד שי גלעד, דניאל דורון, מבעלי קסלמן וקסלמן ולשעבר נשיא לישכת רואי החשבון, שמואל ורשבסקי ממשרד הפרסום אדלר-חומסקיורשבסקי, יצחק ליכטנפלד מחברת היזמות אילת, בני לוין, מנכ"ל נייס מערכות, תא"ל (מיל.) יצחק לב ארי וד"ר גדעון פינדלר, נוירוכירורג ראשי בבית החולים תל השומר. עוד חברים באגודת הידידים של העמותה פרופ' אסא כשר, פרופ' רמי פרינדלנד והפסיכולוגית הראשית של בית החולים לוינשטין, ד"ר נעמי גבע.

"במשך שנה וחצי העמותה חיפשה את דרכה", מספר לפידות, "ראיינו אנשי משטרה, אקדמיה, מומחים לתאונות דרכים ומומחים ממשרד התחבורה. רצינו לקבל מושג באיזה תחום במאבק ניתן לתרום. לא רצינו לצאת בעוד מסע הסברה בעיתונות - את זה כבר עושים רבים. רצינו משהו מעשי".

כל המומחים הובילו את חברי העמותה למסקנה שהגברת האכיפה בכבישים היא הפתרון הטוב ביותר בו יש להשקיע את המאמצים והכסף. לדברי לפידות, הסטטיסטיקות מוכיחות שכאשר מוסיפים שוטרים וניידות לקטע כביש מסויים, מספר תאונות הדרכים יורד בהתאמה.

"החלטנו, כמו בהיי-טק, לרכז מאמץ נקודתי במשימה מסויימת במכלול המאבק בתאונות הדרכים: תגבור משמעותי של מערך התנועה במשמר האזרחי", אומר דוד סיני, מנכ"ל העמותה, "פנינו לאגף הקהילה והמשמר האזרחי במשטרה והצענו את עזרתנו".

העמותה הציעה תקציב ומשאבים כמעט בלתי מוגבלים, בתמורה להתחייבות המשטרה לבניית תוכנית עבודה אסטרטגית להכפלת מספר המתנדבים במערך התנועה מחמשת אלפים לעשרת אלפים. במשטרה נקלעו בשלב הראשון לבעייה משפטית בחתימת חוזה עם עמותה, שאמורה למעשה לתרום כספים פרטיים ומשאבים ליחידות הכפופות למשטרה. גם חקירת פרשת העמותות לא תרמה לחששם של היועצים המשפטיים.

בתום סידרת דיונים, הוחלט שהקשר הרשמי בין העמותה והמשטרה ייעשה בדרך עקיפה - העמותה תחתום על חוזים עם משרד התחבורה והרשויות המקומיות, ואלו יחתמו על חוזים עם המשטרה. המשטרה התחייבה, באמצעות הרשויות המקומיות, להשתמש בציוד שיועמד לרשותה בהתאם להנחיות שתקבל מהעמותה.

לפני כמה חודשים יצא הפרוייקט לדרך, בשלב ראשון כפיילוט בן שלוש יחידות ית"מ, כלומר מתנדבי תנועה של המשמר האזרחי. המקומות שנבחרו היו הבעייתיים ביותר מבחינת עומס התנועה ושיעור תאונות הדרכים: מרחב איילון, אזור צפון תל אביב ובת ים. חברי העמותה מספרים כי נדהמו מחוסר היעילות שמצאו ביחידות המתנדבים אליהן נכנסו.

"עד היום המתנדבים בעיקר כיבו שריפות, ללא כל תוכנית עבודה מסודרת", טוען סיני, "המשטרה לא היקצתה להם ניידות באופן קבוע, אלא רק כאשר היו ניידות פנויות. היה מחסור חמור באמצעים וציוד. לא היו מדים, חליפות ומעילים לחורף, מחזירי אור, פנסים ועוד. כל פעילות האכיפה הסתכמה ברשימת דו"חות תנועה במרכזי הערים ובהכוונת תנועה. לא היתה אכיפה מונעת".

עוד התברר, כי שיטת העבודה היתה כמעט זהה בכל הערים ויחידות המתנדבים, ולא ספציפית לבעיות המיוחדות של כל עיר. לפיכך, היתנתה העמותה את שיתוף הפעולה עם המשטרה בבניית תוכנית עבודה מסודרת לטווח ארוך, בהתאם לסטטיסטיקה הנוגעת לכל עיר. לאחר שהמשטרה השלימה את הכנותיה, פתחו חברי העמותה את הארנק.

לכל יחידת מתנדבים נרכשו ניידות תנועה מיוחדות. אלו הם כלי רכב אזרחיים בעלי לוחיות זיהוי צהובות, המשמשים כניידות משטרה כמעט לכל דבר. על כל רכב הודבקו סמלי המשטרה והעמותה, והם צויידו בפנסים כחולים מהבהבים, סירנות וציוד נילווה למתנדבים. ב"אור ירוק" חששו שעד מהרה הם ימצאו את הניידות במשימותיה השוטפות של המשטרה, ולכן אסרו על שוטרים לנהוג בהן - רק למתנדבים.

הפיילוט, שנמשך כמה חודשים, הפך להצלחה גדולה. "ההישגים הפתיעו גם אותנו", אומר סיני, "במהלך שנת 99' הצלחנו להוריד את עקומת תאונות הדרכים ב-40% באזורים בהם פעלנו. גם בשנת 2000, בה נבלמה הירידה בשיעור התאונות בארץ, אנו מצליחים להמשיך ולהוריד את העקומה".

הצלחת הפיילוט הביאה בעקבותיה את הכסף הגדול, ואת ההחלטה לאמץ את כל יחידות התנועה של המשמר האזרחי ברחבי הארץ, כ-100 במספר. העמותה רכשה בשבועות האחרונים 42 ניידות תנועה, וציוד נלווה במאות אלפי שקלים. הניידות והציוד יחולקו ליחידות המתנדבים ביום ג' השבוע, בטקס היסוד של העמותה שייערך בכפר סבא.

עד סוף השנה מתכוונת העמותה להרחיב את צי הניידות שלה ל-120 כלי רכב. עד כה הושקעו בפרוייקט יותר ממיליון דולר, ולדברי חברי העמותה לא חסרים תקציבים להמשך הדרך. "אור ירוק", כבר ציינו, אינה עובדת בשיטות הביורוקרטיות של המשטרה. כל הניידות נרכשו בליסינג תפעולי, כך שכל ניידת שמתקלקלת תוחלף תוך יומיים בחדשה.

"כל רגע שבו מתנדב בניידת יכול להיות ברחובות, שווה להצלת חיי אדם. הסטטיסטיקה מוכיחה את עצמה", אומר סיני, "אנחנו רוצים תוצאות טובות, ולכן אנחנו מחזיקים רכזים בכל יחידה ועושים הכל כדי שהתרומה שלנו תהיה אפקטיבית".

במשטרה אומרים כי עמותת "אור ירוק" היא עוף מוזר במיוחד, מבין כל גופי המתנדבים שמסייעים להם. ואכן, קשה להבין מה מביא אנשים פרטיים להשקיע - כל אחד - מאות אלפי שקלים מכיסו הפרטי בפרוייקט. "אני חושב שזו ההכרה שמוכרחים לתת יד למאבק", אומר לפידות, "מדובר ביותר מ-500 הרוגים בכבישים בשנה, ועשרות אלפי נפגעים, שלא לדבר על הנזק הכלכלי למשק. כל אדם שיש לו מינימום של תודעה חברתית, חייב לקחת חלק במאבק. אנחנו לא תורמים רק לחברה, אלא מגינים על חיי יקירינו".

לדבריו כל הכסף שמושקע הוא פרטי, ולא באמצעות החברות שחלק מחברי העמותה עומדים בראשן. עובדה יוצאת דופן נוספת, היא שהעמותה מסרבת לקבל סיוע מהמדינה. לדברי מנכ"ל העמותה, "קיבלנו על עצמנו כמה כללים עם הקמת העמותה, שאחד מהם הוא לא לבקש כסף מהממשלה, כדי לא להיות תלויים בביורוקרטיה ולא לעכב את הפעילות". לדבריו, מאז החלה הפעילות פנו אל החברים גורמים רבים שרוצים להשקיע ולתרום - אולם אלו נדחים לפי שעה. "יש אנשים שמחכים לתרום", הוא מוסיף, "ואנחנו לא לוקחים את הכסף. החלטנו שעד שלא נוכיח שהפעילות אפקטיבית ומוכיחה את עצמה, לא ניקח מכספם של אחרים".

ב"אור ירוק" שוקדים בימים אלה על פרוייקטים נוספים לקידום המאבק בתאונות הדרכים. בין היתר, מממנת העמותה הפקת סידרת טלוויזיה על מגן דוד אדום, בסגנון ER, שתעלה לאוויר בחורף הקרוב. העמותה היקצתה אלפי דולרים להפקת שלושה פרקים, אך דאגה גם להתערב בשינוי התסריט: על פי הסיכום, בכל אחד מהפרקים תבויים תאונת דרכים, במטרה להסביר את הסיבות לתאונה וכיצד ניתן היה למנוע אותה. במקביל, מתכננת העמותה להקצות משאבים למחקר בתחום תאונות הדרכים ולצאת במסע פירסום לעידוד שינוי דפוסי הנהיגה של הציבור.

רעיון נוסף, המתגבש בימים אלה, הוא להתערב בשיפור תשתית הכבישים בארץ. כפי שפירסמנו ב"גלובס" לפני שבועות אחדים, במשטרה טוענים כי קיים קשר בין ליקויים בתשתית הכבישים בארץ לבין אלפי תאונות דרכים שהתרחשו בשנים האחרונות. בשבועות האחרונים התקיימו מספר דיונים, בשיתוף עם משרדי האוצר, התשתיות והתחבורה, מתוך כוונה לשתף פעולה בשיפוץ כבישים וצמתים מרכזיים בארץ. "בהשקעה של 300-200 אלף שקל, ניתן לתקן צומת ולמנוע אובדן חיי אדם", אומרים ב"אור ירוק".