אגד רוכש 58 אוטובוסים עירוניים נמוכי רצפה של מאן בכ-60 מיליון ש'

מרכבים והארגז מפתחות אבות-טיפוס למרכבי אוטובוסים נמוכי רצפה

קואופרטיב אגד עתיד להצטייד במהלך השנה הקרובה באוטובוסים עירוניים נמוכי-רצפה מתוצרת חברת "מאן" הגרמנית. ההכרעה נפלה לאחר ניסוי שנמשך כשנה. במהלך הניסוי נבחנו בתנאי אמת, אוטובוסים נמוכי רצפה מתוצרת מותגים שונים, בהם וולבו ומרצדס.

בשלב הראשון הזמין אגד 58 אוטובוסים בהיקף כספי משוער של כ-60 מיליון שקל. האוטובוסים הוזמנו עם מנועים בתקן "יורו-3" המתקדם, שמתאפיין בזיהום אוויר מופחת. זוהי הפעם הראשונה, שצי רכב כבד בארץ מצטייד במנועים כאלה.

עם זאת, יצויין, כי האפקטיביות של הפחתת זיהום האוויר במנועים החדשים תלויה בתדלוקם ב"דלק ירוק", העונה לתקן יורו-3. דלק כזה צפוי להיכנס לשוק הישראלי רק לקראת סוף השנה. נודע, כי בשלב הראשון הוזמנו האוטובוסים העירוניים מחברת "מאן" בתצורה מוגמרת, שכוללת שילדה ומרכב.

שתי היצרניות הישראליות של מרכבי האוטובוסים, "מרכבים", שבשליטת קבוצת "מאיר", ו"הארגז", שבשליטת קבוצת יצחק תשובה, נמצאות בשלב מתקדם של פיתוח אבות-טיפוס משלהן למרכבי אוטובוסים נמוכי רצפה. הצטיידות במרכבים מתוצרת מקומית עשויה להתרחש רק בשלב השני שלה.

חברת אגד אמרה בתגובה, כי האוטובוסים העירוניים הראשונים יגיעו לארץ בחודש אוגוסט והם ישובצו בעיקר באזור ירושלים. האוטובוסים מתאפיינים ברצפה שטוחה בגובה המדרכה, ללא מדרגות, שצפויה להקל על הכניסה והיציאה של אוכלוסיות מבוגרות ומוגבלות, וכן על עגלות ילדים.

אגד אמרה, כי נמשכים הניסויים בדגמים נמוכי הרצפה מתוצרת וולבו ומרצדס, וההכרעה לגבי ההצטיידות בהם תתקבל בעתיד.

נודע גם, כי אגד הזמין מחברת "מאן" הגרמנית 40-30 אוטובוסים בין-עירוניים תיירותיים מוגמרים, עם מרכבים מתוצרת "איריזר" הספרדית. שוויה המשוער של העסקה - כ-28 מיליון שקל. ישראל היא כיום שוק היצוא השני בגודלו של חטיבת האוטובוסים של "מאן" הגרמנית.