אל-על תחתום על הסכם עם דלתא האמריקנית במקום עם אמריקן-איירליינס

אמריקן-איירליינס הודיעה על כוונתה לבצע טיסות ישירות לישראל ולהתחרות נגד אל-על

חברת אל-על, צפויה לחתום בימים הקרובים על הסכם אסטרטגי להטסה משותפת (קוד-שרינג) עם חברת התעופה האמריקנית דלתא, במקומו של ההסכם עם אמריקן-איירליינס, שהודיעה על כוונתה לבצע טיסות ישירות לישראל, ולהתחרות באל-על. כך נודע ל"גלובס".

ההסכם בין אל-על לאמריקן-איירליינס נחתם לפני מספר שנים, אך טרם יושם בישראל. זאת, עקב התנגדות משרד התחבורה האמריקני, שדרש מאל-על להסיר את התנגדותה ליישום בישראל של הסכם קוד-שרינג בין נורת'ווסט האמריקנית וק.ל.מ ההולנדית, המתייחס להטסת נוסעי נורת'ווסט לישראל דרך הולנד.

אל-על תשתף פעולה עם דלתא בקו ת"א-ניו-יורק, שהוא מוקד הרווח העיקרי של אל-על. הטיסות לניו-יורק הן מהתחרותיות ביותר בתעופה בישראל, ופועלות בו 3 חברות תעופה - אל-על, טי.וו.איי וקונטיננטל. בשנת 99' טסו בקו לארה"ב 1,104,895 נוסעים, ולניו-יורק טסו 769,157 איש - גידול של 7.5% לעומת 98'. מאז יציאת טאואר-אייר מהשוק, עלה נתח השוק של אל-על ל-63%.

מזכיר אל-על, יעקב עובדיה, אישר היום (ד') כי מתקיימים מגעים מתקדמים להסכם עם דלתא. לדבריו, שיתוף הפעולה יתמקד בקו לניו-יורק, לא כמו עם אמריקן-איירליינס, שדרשה שיתוף פעולה בטיסות לשיקאגו. "היא הודיעה לנו שאין לה עניין בקוד-שרינג בטיסות לניו-יורק", אמר עובדיה, "ופנינו לדלתא. ההסכם יתרום לנו בכך שיביא לטיסותינו מניו-יורק נוסעים ממ-17 יעדים שדלתא מבצעת מהם טיסות ישירות לניו-יורק. היתרונות יהיו דומים לאלה של ההסכם עם סוויסאייר, שבו אנו מטיסים נוסעים מישראל לעשרות יעדים ברחבי העולם, דרך ציריך.

" דלתא תביא לטיסותינו מניו-יורק את הנוסעים היקרים, כלומר אנשי עסקים, ונתחרה בטיסות של קונטיננטל. נציע מוצר נוח, ונתאים את זמני ההמראות בין החברות, מה שיאפשר לנוסעים האמריקנים להתחבר במהירות לטיסות לישראל".

דלתא היא חברת התעופה השלישית בגודלה בארה"ב. היא מפעילה 5,465 טיסות יומיות, ונוחתת ב-364 ערים, ב-61 מדינות. היא חברה באחת מבריתות התעופה הגדולות בעולם כיום - ושותפותיה הן בין השאר אייר-פראנס, סבנה, סינגפור-איירליינס וסוויסאייר. בסיס פעילותה הוא בעיר אטלנטה (ג'ורג'יה), והיא מפעילה מרכזים נוספים בדאלאס (טקסס), בסינסינטי (אוהיו) ובסולט-לייק סיטי (יוטה). צי מטוסיה כולל כ-485 מטוסים.

דלתא ביצעה עד לפני מספר שנים טיסות לישראל, אך הפסיקה אותן עקב הפסדים. הטיסות לא היו ישירות אלא בנתיב ת"א-פאריס-ארה"ב, מה שהפחית את האטרקטיביות שלהן מבחינת הנוסע הישראלי. נגרמו לקו הפסדים גם עקב העובדה שהמטוס שנחת בישראל נאלץ לשהות על הקרקע במשך יותר מ-15 שעות, לפני הטיסה בחזרה, תוך הפסד הכנסות של 16 מיליון דולר בשנה.