הפיצול הקטן והמוצלח של אי.סי.איי

אי.סי.טל לא הצליחה אמנם להציף ערך רב לאי.סי.איי אך מדובר בחברה טובה שמגדילה בעקביות את רווחיותה * אבי גולדשטיין, סמנכ"ל הכספים של אי.סי.טל: "למרות שמשקיעים מרבים לקשר בינינו, לא קיים קשר כזה ולכן אין לנו בעיות. לא עם אזהרת רווח, במידה שתהיה, ולא עם פיצוי כלשהו שעובדי אי.סי.איי יקבלו בעקבות עסקת כרומטיס"

יש להניח שבתוך המולת הפיצול העתידי של אי.סי.איי לחמש חברות, נשכח הפיצול השישי, שכבר בוצע בהצלחה, של חברת אי.סי.טל. נכון, הפיצול הזה לא ממש ייצר ערך רב למשקיעים באי.סי.איי, אבל מדובר בחברה שמתפתחת יפה ומגדילה את רווחיה מרבעון לרבעון. אי.סי.טל נסחרת לפי שווי של כ-300 מיליון דולר (19 דולר למניה) לאחר שהונפקה באוקטובר אשתקד לפי 12 דולר למניה.

בשוק ההון נוצרה לאי.סי.טל תדמית של חברה הקשורה בטבורה לאי.סי.איי (אחזקה של 75%), ובחברה מתאמצים מאוד למצב את עצמם כחברה עצמאית: "אנחנו חברה בת, ותמיד היינו", אומר אבי גולדשטיין, סמנכ"ל הכספים של החברה, "אבל במקביל היינו תמיד מנותקים מאי.סי.איי, עם ערוצי שיווק נפרדים".

אי.סי.טל הוקמה כבר בשנת 90', ולפני פיצולה מאי.סי.איי היא השתייכה לחטיבת התשתיות של אי.סי.איי, הכוללת בין השאר את מוצרי כפל הדיבור (DCME), את מערכות התקשורת ההיקפית (SDH) ואת מוצרי ה-cross connect של תדיראן תקשורת.

מוצריה של החברה יועדו בראשית הדרך לשוק הצבאי בעיקר, אולם כיום התמונה התהפכה ו-70% ממכירות החברה מבוצעות בשוק הפרטי והיתר לצבאי. אי.סי.טל עוסקת בניהול וניטור איכות התעבורה ברשת. מוצרי החברה מאפשרים למפעילי רשתות תקשורת לפקח על איכות השירות הניתן ברשת (QOS) וכן לאתר ולמנוע מעשי הונאה בזמן אמת ברשתות סלולריות, כרטיסי חיוג ושירותים נוספים. בנוסף, מאפשרים מוצרי החברה למפעילות של רשתות תקשורת לחייב רשתות אחרות עבור תעבורה, העוברת ברשת שלהן, ולזהות בעיות איכות בשני צידי הרשת (מוען ונמען) ולתת להן פתרון מיידי.

בעקבות דו"חותיה המשופרים של אי.סי.טל לרבעון השני של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, פירסם בנק ההשקעות אופנהיימר המלצת קנייה חזקה ללא מחיר יעד. באופנהיימר מונים שורה של נקודות חוזקה וביניהן תוספת של 20 לקוחות חדשים לבסיס הלקוחות של החברה המונה כיום כ-150 חברות. עם לקוחותיה הבולטים של אי.סי.טל נמנים MCI, בריטיש טלקום, דויטשה טלקום ופלאפון הישראלית. באופנהיימר מציינים כי הזמנות חוזרות מצד לקוחות קיימים תורמות כ-50% מהכנסות החברה.

באופנהיימר מעלים את תחזיות הרווח לשני הרבעונים האחרונים של השנה. ברבעון השלישי של השנה צפויה החברה להציג רווח של 2.7 מיליון דולר (16 סנט למניה לעומת 14 סנט בהערכה קודמת), וברבעון הרביעי צפויה אי.סי.טל להרוויח 2.9 מיליון דולר (17 סנט למניה, לעומת 15 סנט).

גם העתיד נראה לא רע. לפני כמה שבועות חתמה אי.סי.טל על הסכם מסגרת למכירת מערכות לאבטחת איכות השירות (qualiview) בהיקף של 5.5 מיליון דולר, לחברת התקשורת ארבינט. האחרונה, הפועלת בארה"ב כמסלקת תדרים, מהווה מעין בורסה בה סוחרות ספקיות תקשורת רחבת פס. במקביל, הוציאה החברה מוצר תוכנה חדשני בתחום יישומי ניהול ובקרת התנועה ברשת תקשורת. המוצר מאפשר את ניטור התנועה ברשת, בקרה על איכות ביצועיה ומתן התראה על ירידה באיכות השירות.

על-פי אופנהיימר, החוזה הנ"ל שווה בטווח המיידי לפחות 2 מיליון דולר, והסכום הכולל צפוי להיות גבוה מ-5.5 מיליון דולר, במידה שארבינט תגדיל את פעילותה בקרוב. אם תרחיש זה יתממש, אי.סי.טל צפויה ליהנות מיתרון משמעותי על פני מתחרותיה ולהשיג חוזים נוספים מחברות תקשורת.

עם מתחרותיה של אי.סי.טל נמנית, בין היתר, חברת INET הפעילה בתחום מניעת ההונאות ברשתות טלפוניה. INET מספקת גם סל רחב של פתרונות שכולל כלי ניטור, תכנון וניהול תשתיות טלפוניה, כמו גם שיפור וייעול מערכות בילינג והתאמת חשבון חברת הטלפון לצרכי שיווק ישיר.

מתחרות בולטות אחרות הן חברת טי.טי.איי הישראלית הנסחרת לפי שווי של כ-360 מיליון דולר (בנישה של מערכות ניהול ובקרה לרשתות טלפוניה), ורדקום מקבוצת רד, שמתחרה באי.סי.טל בתחום של טלפוניית האינטרנט.

בנוגע לתחום האחרון של טלפוניית אינטרנט אומר גולדשטיין, כי "אי.סי.טל משקיעה המון במחקר ופיתוח, כדי לאפשר לנו לבצע את העברת המוצרים שלנו לסביבת האינטרנט. בעולם עוד אין סטנדרטים ברורים, אבל אנחנו כבר בעיצומו של פיתוח, והחברה צפויה להוציא מוצרים בתחום לקראת סוף השנה".

- תן דוגמאות "כיום וירוס כמו i love you לא נעצר על ידי מערכות אבטחה כמו פיירוול. אנחנו מפתחים חיישן, שיישב אצל ספק הקישור באינטרנט ולא אצל החברה, ינתח את כל המידע העובר דרך ספקית השירות, וינתק בזמן אמת את האפליקציות המסוכנות כמו וירוסים או מכתבי שרשרת. בנוסף, אנחנו פועלים בתחום ה-internet business infostructure) IBI) באינטרנט, הצפוי להסתכם ב-7 מיליארד דולר בשנת 2004. אנחנו פונים לתחום הזה, בנגזרת הבילינג. אנחנו מסוגלים לחייב פעולות ברשת, על פי סוג השימוש הספציפי, כאשר החברות ישאבו את המידע מאיתנו".

- איך אתם פועלים מול מתחרים כמו TTI או INET?

"את TTI רואים בעיתונים, אבל לא בשטח. החברה אמרה שתיכנס לתחום מניעת ההונאות ברשת, אבל כנראה עוברות כמה שנים בין ההצהרה עד המכירות אמיתיות. למעשה, נפגשנו איתם רק פעם אחת, כאשר הם התקינו את החיישן שלנו ושאבו נתונים מאיתנו. לגבי INET, רואים אותם הרבה בשטח, אבל לנו יש יתרון עליהם. אנחנו מסוגלים לחסום היום הונאות לפני שהן מתבצעות, בעוד הם מנתחים רק את ערוץ התקשורת הבינ"ל ולכן מסוגלים להפסיק הונאה רק אחרי שהחלה".

- העובדים שלכם נהנו מאופציות והרוויחו די הרבה. זה לא יוצר בעיה באי.סי.איי?

"האופציות הן הדרך שלנו למשוך אנשים ולהגדיל את הוצאות הפיתוח, ולכן אנחנו מציעים אופציות במחיר מימוש נמוך יחסית. בגלל זה לא ראיתי עובדים שלנו עוברים לאי.סי.איי. אנחנו היחידים שהופרדנו מהחברה האם וזה לא היה בגלל המזומנים, אלא בגלל קו המוצרים שאנחנו מפתחים ששונה מהותית מזה של אי.סי.איי. למרות שמשקיעים מרבים לקשר בינינו, לא קיים קשר כזה ולכן אין לנו בעיות. לא עם אזהרת רווח, במידה שתהיה, ולא עם פיצוי כלשהו שעובדי אי.סי.איי יקבלו בעקבות עסקת כרומטיס".