הסיטי מתרוקנת - בנק למסחר ישלם רק 8 דולר למ"ר

בנק למסחר, בשליטת שמיל ובר ומשפחת אירני, נכנס בימים אלו למשרדיו החדשים, בני 860 מ"ר, ברחוב לילינבלום 33 בת"א, לשעבר משרדי דובק. הבנק משלם לבעלים, משפחת נח ששון, דמי שכירות נמוכים ביותר, רק 8 דולר למ"ר לחודש, צמוד למדד, בחוזה לתקופה של עד 20 שנה. דמי שכירות אלו נמוכים ביותר, שהרי בימי השיא שילמו, בבית ציון למשל, 27-25 דולר למ"ר לחודש.

ההסבר העיקרי, לכאורה, הוא שהבנין ישן. אבל זה מסביר רק חלק קטן מהפרשי המחירים: הבנק למסחר הודיע בשבוע שעבר, כי השקיע 300 אלף דולר בשיפוץ הבנין, כלומר 350 דולר למ"ר. המדד המקובל בענף הוא, שכל השקעה של 100 דולר למ"ר בגימור, שוות ערך ל-1.2 דולר למ"ר בדמי שכירות ל-10 שנים. במקרה שלנו, ההשקעה בגימור מצדיקה הנחה של 3.6 דולר למ"ר לחודש.

סיבה נוספת לדמי השכירות הנמוכים היא, שחלק מהשטח נמצא בקומת מרתף. גם זה הסבר חלקי מאוד, בפרט כאשר בעלי בנק למסחר הסבו את המרתף למשרד. גם המחסור במקומות חניה אינו מסביר את דמי השכירות הנמוכים, שהרי דמי השכירות לחניה מחושבים בדרך כלל בנפרד. האמת היא, שהעיסקה משקפת הוזלה ניכרת בדמי השכירות בסיטי, הנובעת מירידת הביקוש ועליית ההצע. הבנקים, חברות הביטוח והברוקרים, שהם הלקוחות העיקריים של הסיטי, שינו כיוון. בנק הפועלים ריכז משרדים בבנין חדש בדרך פ"ת פינת המסילה, ופינה אלפי מ"ר בבנינים ישנים באיזור. בנק המזרחי עומד לפנות תוך פחות משנתים כ-10,000 מ"ר, עם העברת ההנהלה המרכזית לר"ג. גם בנק דיסקונט עומד להעביר משרדים לר"ג.

קבוצת הביטוח הראל עברה לר"ג, וחברת הדר עומדת לעבור לגבעתים. הברוקרים פותחים סניפים חדשים בעיקר בערי הלווין של ת"א, שם מתגוררים רוב הלקוחות. מי שבכל זאת נשאר בת"א, עובר מרוטשילד ואלנבי למגדלי עזריאלי או למגדל לוינשטיין. הסיטי מתרוקנת, והמחירים יורדים.

עיסקת בנק למסחר היא הוכחה נוספת למגמה זו: הבנק ישב עשרות שנים בבנין סמוך, בבעלות מצליח כהן, ושילם 16 דולר למ"ר לחודש. חתימת העיסקה החדשה מוזילה את דמי השכירות בכ-50%.