זיסר ממשיך למכור נכסים היסטוריים של אלסינט

זיסר נפטר מאחזקה של 50% באלג'מס, מפתחת מערכות הדמיה. החברה נמכרת לחברה מקבוצת ג'נרל אלקטריק תמורת 30 מיליון דולר

אם למישהו היה ספק לגבי כוונתו העיקרית של מוטי זיסר, בעליה של אלסינט, ביחס לפעילותה של החברה, הוא התפוגג היום. זיסר נדל"ניסט מושבע לא יכנע לדעת הקהל וישקיע בהיי-טק. אולי קצת, פה ושם, בעיקר כדי 'להרגיע' כמה משקיעים זועמים שהשקיעו באלסינט ההיסטורית העוסקת מאז הקמתה בתחומי ההדמיה הרפואית, וקיבלו אלסינט מודרנית שמעדיפה להשקיע באחד מעמודי התווך של הכלכלה הישנה, הנדל"ן.

היום דווח כי אלסינט, חברה בת של אלביט הדמיה (55%), ממשיכה במכירת עסקיה ההיסטוריים, ונפטרת מאחזקתה בשיעור של 50% מאלג'מס, העוסקת בפיתוח מערכות הדמיה גרעיניות, תמורת כ-30 מיליון דולר. בעקבות המכירה תרשום אלסינט רווח הון של כ-80 מיליון שקל.

כזכור, במארס 99' עברה השליטה באלביט הדמיה מידי אלרון לחברות בשליטת זיסר. צעד זה התקבל בתדהמה ואכזבה מצד פעילים בשוק ההון. אך, את הנעשה אין להשיב ולאחרונה גם התברר בבית המשפט שאין יכולת לתבוע, במסגרת תביעה יצוגית את המעורבים במהלך.

בכל אופן, האמת היא שבנוגע למכירה שדווחה היום, מדובר בצעד מתבקש. הרוכשת, ג'נרל מדיקל (GE Medical Systems), מקבוצת ג'נרל אלקטריק, שהיתה עד עתה שותפתה של אלסינט באחזקה זו, היא הלקוחה היחידה של מוצרי אלג'מס וככזאת היא נהנית מכל העולמות. מחיר יחסית נוח בקניית מוצרי אלג'מס והפקת רווח אדיר במכירת המערכות המורכבות שלה הכוללות גם את מוצרי אלג'מס. אך מצב זה לא היה תמיד.

עם הקמת אלג'מס בשנת 97', שתי השותפות רכשו את מוצריה, ואף התחרו ביניהן. התמונה השתנתה כשג'נרל רכשה את הפעילות המסורתית, ה-MRI של אלסינט, והפכה לבעלת הבית היחידה. מרגע זה, השתנו הסכמי המכירה ולמעשה הפכה אלג'מס לשבויה בידי בעליה. במצב עניינים זה, היה צפוי שאלסינט תממש את האופציה שבידה למכירת חלקה באלג'מס לאלסינט. עם זאת, הקשר בין אלסינט לאלג'מס לא נותק לחלוטין.

במקביל לחתימת ההסכם, התקשרו אלסינט ואלג'מס בהסכם נוסף לפיו תהיה אלסינט הספק העיקרי והמועדף לייצור מערכות משנה וחלקים מגוונים לאלג'מס. כן, אם כבר שכחתם, אנו פה כדי להזכיר שבכל זאת נותרו באלסינט שרידים מפעילותה ההיסטורית, ונוסיף כי מדובר במפעל של אלסינט במעלות המעסיק כ-400 עובדים.

זה אולי נחמד, אבל זה רחוק מלהזכיר את ספינת הדגל הישראלית שהיתה מובילה עולמית בתחום תעשיית ההדמיה. על רקע זה מגוחך במיוחד, לקרוא את דברי רחל לוין, נשיאת אלסינט, מתוך ההודעה לעיתונות :"עיסקה זו עם ג'נרל אלקטריק, מהווה צעד נוסף באסטרטגיה של החברה להרחיב את פעילות הייצור שלה וכן לבצע השקעות בתחום הרפואי שאפיין את פעילות החברה בעבר". נו, באמת, למה להסתתר מאחורי כוונות כה ברורות. אלסינט, לא ביצעה מאז העברת השליטה לזיסר שום השקעה בתחום הרפואי.

למעשה, מאז עברה השליטה לקבוצת זיסר, העיסקאות היחידות שנעשו היו עם חברות קבוצת זיסר. מדובר ברכישת חטיבת המלונות של אירופה ישראל ואת מרכז הבידור והסחר המוקם במרינה הרצליה, מידי שותפות מוגבלת שבשליטת חברת מרכזי שליטה, החברה האם של אירופה ישראל, הנסחרת בבורסה בת"א, היקף העסקאות עמד על 106 מיליון דולר.

האכזבה מאלסינט החדשה מתבטאת היטב במצב המניה. מחיר המניה מדשדש ברמת שפל של כ-6 דולר כבר תקופה ממושכת, ומשקף שווי של כ-100 מיליון דולר 'בלבד' לחברה. למה בלבד? כי הונה העצמי של החברה עומד בסוף המחצית השניה של השנה על 200 מיליון דולר. לכאורה תמוה, אבל, המצב משקף את חוסר האמון בכוונותיו של זיסר שכל מה שעשה עד עתה הוא 'לחלוב' את החברה.

ונחזור לעסקה שדווחה היום. אין אדם בקיא יותר במצב היחסים בין אלסינט לג'נרל מיונתן אדרת, לשעבר נשיא אלסינט, ויו"ר אלג'מס. לדבריו לא היתה לאלסינט ברירה אלא לממש את האופציה. "החל משלב מסויים", הוסיף אדרת, "התחייבה אלג'מס על מחירים מסוימים. אומנם, אלג'מס רווחית כבר מהרגע שהיא התחילה למכור. אך, בשלב זה אין הרבה משמעות לרווחים שלה כי ג'נרל מרוויחה על מוצריה בעיקר במכירה הסופית. בכלל, אני מעריך כי ג'נרל רכשה חלק מאלסינט, בעיקר בגלל רצונה לשלוט באלג'מס".

-מה היקף מכירותיה של אלג'מס?

"לא ניתן לדעת בדיוק את היקף המכירות המדויק של אלג'מס, הנבלעת בדו"חות של ג'נרל, וגם מדו"חותיה של אלסינט לא ניתן להסיק זאת. עם זאת, להערכתי מוכרת החברה בכ-50-40 מיליון דולר בשנה".

ג'נרל מדיקל, הנסחרת בוול סטריט, לפי שווי של 7 מיליארד דולר מפתחת, בין היתר, מוצרים לתחום הרפואי, הכוללים רשתות תקשורת וכלים לייעול מערכות מידע בנושאי בריאות, מכשירים למעקב אחר חולים, רנטגן קונבצניונאלי ודיגיטלי, סריקה ממוחשבת (CT), תהודה מגנטית (MR), אולטראסאונד, סריקת PET ומערכות רפואה גרעינית.