קטר הרכבת מתל-אביב לירושלים עדיין תקוע בתחנה

הנושא המרכזי שעמד על סדר יומם של שרי הממשלה, כאשר התכנסו בשבוע שעבר לדון בהסרת החסמים במסגרת הפתוח הפיזי במשק, היה הפיתוח הרכבתי העתידי בקווי ת"א-כ"ס ות"א-ירושלים. מדובר בשניים מהפרוייקטים הרכבתיים הגדולים ביותר שיבוצעו בשנים הקרובות בארץ. אחד (הירושלמי) בהשקעה של מעל 1.5 מיליארד שקל והשני (הכפר סבאי) בהשקעה של מעל מיליארד שקל.

בעוד שהתוכנית לפרוייקט BOT חלקי בקו ת"א-כ"ס עברה בצורה חלקה בצוות ממשלתי בראשות ראש הממשלה, אהוד ברק, הרי שחלופת ת"א-ירושלים עוררה סערה רבתי בשבוע האחרון.

שר התחבורה, אמנון שחק, הכריע לטובת חלופה המכונה חלופת G, ואילו משרד האוצר התעקש דווקא לממש את חלופת A. גם פוליטיקאים וגם גורמי איכות סביבה החליטו להתערב בנושא ולהביע את דעתם לטובת חלופה זו או אחרת. פרוייקט ת"א-ירושלים נחשב מאז ומתמיד לפרוייקט בעל השלכות כלכליות, פוליטיות וסביבתיות המעוררות התעניינות ציבורית.

נזכיר כאן שקו הרכבת ת"א-ירושלים היה פעיל עד לפני שנתיים וחצי, ובשנה שקדמה לכך סבל תקלות קשות, שהביאו בסופו של דבר להחלטה של רכבת ישראל להפסיק את פעילותה. מאז ניסו במשרד התחבורה, בתיאום עם משרד האוצר, למצוא אופציה ראויה שתביא לחידוש הקו. קודם לכן, השתדלו הצדדים למצוא תקצוב לצורך כך, משום שמדובר באחד הפרוייקטים התשתיתיים החשובים שיוקמו בשנים הבאות בארץ.

אחרי שהושג עקרונית התקציב הנדרש, הכריע כאמור שחק לטובת אחת משלוש האופציות, בעוד שהאוצר משך כל הזמן לכיוון של אופציה אחרת. שרי הממשלה, בראשות ברק, החליטו בשבוע שעבר, שלא להכריע בשלב זה במחלוקת, וכן שצוות שיכלול את שחק, שר האוצר, אברהם שוחט, מ"מ שר הפנים, חיים רמון, השרה לאיכות הסביבה, דליה איציק, וראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, ינסו למצוא פתרון לפלונטר בתוך שבועיים.

ההמלצות יוגשו לדיון נוסף שיקיים צוות השרים להסרת החסמים, בראשות ברק. שוחט מתכוון להציע לצוות האמור הצעה מקורית, לפיה משרדי האוצר והתחבורה ימשיכו להריץ בשנה הקרובה שתי החלופות האמורות (A ו-G), והחלופה שתיהנה מהליכים סטטוטוריים מהירים, היא זו שככל הנראה תבחר על ידי הממשלה. זאת, משום שיש חשיבות רבה להפעלתו המהירה של הקו האמור.

הוויכוח לגבי החלופה המתאימה קשור גם הפעם להכרעה האם להשתמש בשיטת ה-BOT או שוב להסתמך רק על מימון ממשלתי, כמו בפרוייקטים הרכבתיים האחרים שבוצעו עד היום בארץ. אופציית שחק מדברת רק על מימון ממשלתי, ואילו האוצר מציע BOT.

להלן שלוש החלופות שנדונו בחודשים האחרונים:

חלופה A: מדובר בסלילת רכבת על תוואי חדש לחלוטין, המתחיל בירושלים, או לחילופין בת"א ועובר דרך נתב"ג ומודיעין. משך הנסיעה - 28 דקות. אורך הקו - 56 ק"מ. ההשקעה - 3 מיליארד שקל, חלקה באמצעות יזמים פרטיים. זמן ההקמה - כ-5-4 שנים.

חלופה G: מדובר בחלופה שאורכה 76 קילומטר. היא מבוססת על התוואי של הרכבת הישנה, אך הכוונה היא להקים מסילה חדשה לחלוטין, שתהיה חשמלית וכפולה. ההשקעה - 1.5 מיליארד שקל. המימון אמור להיות ממשלתי במלואו. זמן הנסיעה - 54 דקות, כאשר הרכבת אינה ישירה, ו-44 דקות כאשר הרכבת מהירה. אורך המסילה הצר ב-11 ק"מ לעומת אופציית השידרוג של הקו הישן. תוואי זה עובר בדרך נחל רפאים, והמסילה תחתוך את הנחל בקו ישר, ולא תתפתל, כמו הרכבת הישנה. עובדה זו תאפשר את קיצור התוואי ב-11 ק"מ. זמן הפעלה - בתוך 5 שנים. במסגרת חלופה זו, הרכבת אמורה לעצור בתחנת מלחה בירושלים שם מוקם טרמינל תחבורתי וכן חניונים חנה וסע. קיימת אפשרות להפעיל חלקים מהרכבת מירושלים לבית שמש בלבד, תוך זמן קצר יותר מ-5 שנים.

חלופת S: שידרוג התוואי הקיים שאורכו 87 ק"מ. זמן הנסיעה - 70 דקות. העלות - 545 מיליון שקל. הכוונה היא להניח מסילה טובה יותר שעשויה לקצר רק במקצת את זמן הנסיעה, לעומת המסילה הישנה. זמן ההפעלה - בתוך שנה וחצי. מימון - ממשלתי מלא.

האוצר טוען, כי חלופת G אינה זמינה סטאטוטורית, והיא תיתקל בקשיים משום שהיא עוברת בשמורת טבע. האוצר גם סבור, כי תחזית ההפעלה בתוך 5 שנים היא אופטימית מדי, ועל כן אין מדובר בחלופה מהירה. האוצר מעדיף את חלופה A בטענה שזו החלופה היחידה האטרקטיבית ליזמים פרטיים. האוצר מציע, כי יזמים ישתתפו ב-15% מההשקעה. לדברי האוצר, מדובר ברכבת מהירה מאוד שעונה גם על צרכי התחבורה של מוקדים מרכזיים כמו נתב"ג ומודיעין.

האבסורד הוא שמשרד התחבורה עצמו, פירסם באופן פומבי דו"ח של חברת ייעוץ, מהמובילות בעולם, שבו נאמר, כי רכבת חשמלית בקו ת"א-נתב"ג-ירושלים היא החלופה המועדפת. הדו"ח הוזמן על ידי משרד התחבורה מחברה בשם TASC, בשיתוף חברת רכבות צ'כית וכן צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, בראשות ד"ר משה הירש. החברה בחנה את כל שלושת החלופות האמורות. באוצר משתמשים כיום בעובדה זו וטוענים, כי הם לא מבינים את משרד התחבורה, אשר הוא עצמו הגיע בעבר למסקנה שהחלופה המועדפת היא החלופה שמציעה האוצר.

שחק מגיב: "אני מעדיף קו של רכבת חשמלית, במסגרת חלופת G, שתעבור מת"א, דרך לוד, רמלה לבית שמש ומשם לירושלים - לאזור מלחה ועד החאן. החלופה שנבחרה היא היחידה המציעה פתרונות מעשיים לחידוש הקו לירושלים וכל חלופה אחרת תדחה את הקמת הפרוייקט לשנים ארוכות. הרעיון להקים קו רכבת, על ידי יזמים פרטיים, לא יתממש ויישאר על הנייר, וזאת בשל עלותו הגבוהה. שום יזם לא ישקיע בפרוייקט שהקמתו מוטלת בספק וכלל לא ברור אם אכן ניתן לממשו".