התפלה: המתמודדים מתכוננים למיכרז

רובי דגן, מנכ"ל ויוונדי ישראל, שחתם על הסכם עם הנדסת התפלה ודנקנר להשתתפות במיכרז להקמת מתקן ההתפלה הראשון בארץ, מקווה שהמיכרז לא יבוטל ברגע האחרון, ונושא ההתפלה אכן יצא לדרך. לדברי דגן, ויוונדי השתתפה בעבר במיכרז להקמת מיתקן סינון של מי המוביל יחד עם חברת AAB, שבוטל בסופו של דבר, וזאת לאחר שהחברה השקיעה במיכרז כסף רב. עתה מקווים כולם, שהיסטוריית הביטול לא תחזור על עצמה.

ויוונדי נחשבת לחברת המים ואיכות הסביבה הגדולה בעולם. החברה מתפעלת כ-10% מהמתקנים להתפלה ימית בעולם, התפלת בארות וטיפול באשפה. בארץ מנהל את ויוונדי אורי שטרקמן. החברה משתתפת גם במיכרז הרכבת הקלה בירושלים בעזרת חטיבת הרכבות של החברה הצרפתית. על פי ההסכם, להנדסת התפלה וכי"ל יהיו 50% במתקן, לויוונדי 25% ולדנקנר 25%. מתקן ההתפלה מיועד לייצר 50 מיליון מ"ר בשנה ויופעל בשיטת BOT למשך 20 שנה. על פי שיטה זו, החברה תייצר מים ותמכור אותם לממשלה לפי מחיר מסוכם מראש. בתוכנית הקמת עוד ארבעה מתקנים לאורך חופי הארץ.

לדברי דגן, המשא ומתן עם הנדסת התפלה התנהל כעשרה חודשים, במהלכו הוסכם על שותפות, שבה דנקנר יהווה שותף פיננסי, כשברקע שותף פיננסי נוסף, ואילו הנדסת התפלה תבצע את המתקן. משתתפות נוספות שיתחרו כפי הנראה על המיכרז הן איוניקס מארה"ב, יחד עם דורי, ואשטרום עם חברות ספרדיות.

גלובס: לאחרונה נשמעת ביקורת על רעיון ההתפלה, כאשר המבקרים טוענים שהוא יפגע בהשבת הקולחין ותגרום לבזבוז מיותר של משאבים פיזיים וכלכליים.

דגן: "איש אינו מטיל ספק בחשיבות וקדימות נושא השבת הקולחין, אך לדעתי אין מנוס מהתפלה. רמת החיים בארץ עולה כל הזמן ואיתה גם צריכת המים. בנוסף, המדינה הבטיחה מים לירדנים ולפלשתינים, ואם אנחנו לא רוצים להתחיל לייבש את הכינרת, אין מנוס אלא למצוא חלופות למים. מה שבאמת חסר הם מאגרי מים ותכנון נבון יותר של משק המים. צריך להתחיל לבנות את מוביל השפכים המזרחי ולעשות שימוש אמיתי בהשבת מי קולחין, ולא לדבר על כך כל הזמן מבלי לעשות כלום. מה התועלת בטיהור מים אם אחר כך מזרימים אותם לים"?

- ידוע לכם מחיר היעד של ההתפלה?

"המחיר תלוי במספר גורמים, ביניהם מחיר האנרגיה ומחיר המימון. כיום מקובל בעולם מחיר הנע בין 70 ל-90 סנט לממ"ק, אך אין לדעת מה יהיה המחיר הסופי. גם לא החלטנו באיזו טכנולוגיה נשתמש בסופו של דבר".

- כמה זמן תארך ההקמה?

"להערכתי מדובר בתקופה של שנה וחצי כדי להקים את המתקן, ובתקופה של עד שנתיים להתחלת הפעלתו. כל השאר תלוי בבירוקרטיה ובממשלה. אם ויוונדי תקבל עוד סטירת לחי היא תעזוב את התחום, כמו עוד חברות זרות אחרות שיתייאשו לחלוטין מהתחום. קיימת בארץ בעיה קשה של חוסר בהירות בכל הנושא, כאשר לאיש לא ברור מי המחליט הסופי בנושא, האוצר, משרד התשתיות, המשרד לאיכות הסביבה או משהו אחר לחלוטין. זה יהיה חבל מאוד אם נשקיע כמיליון דולר, עלות תכנון המתקן והמיכרז, ולבסוף המיכרז כלל לא יצא אל הפועל".