מה יוצא לו מזה

לקובי שמר, יוזם אתר התוכן הפיננסי "אנליסט", יש אולי 150 אלף משתמשים, אבל אין לו רווחים והאתר אף גרם לו לפרידה משותפיו בחברת הברוקרים אנליסט. בימים אלה, אחרי שערך האתר שלו צלל, הוא מנסח מודל עסקי חדש, ועל כוס אספרסו מכריז שלא יעשה יותר שום דבר שלא מרוויחים בו מהיום הראשון
מתוך "כסף", מוסף סוף השבוע של גלובס

השבוע שעבר לא היה מזהיר גם למשקיעים בחברת האינטרנט אי-אונליין (A-Online), מפעילת אתר התוכן הפיננסי "אנליסט און ליין". התמהיל הבלתי מלבב של נפילת מניות טכנולוגיה מעבר לים ונפילת פגזים ברמאללה, שלח את מניות החברה, כחלק ממגזר הטכנולוגיה הנסחר בבורסת תל-אביב, לצלילה ששיקפה לה שווי של פחות מ-6 מיליון דולר.

זהו שווי המיטיב לשקף את הפרדוקס שבו נתונות חברות אינטרנט "טהורות", שצברו קהל משתמשים גדול ונאמן, אך מתקשות לתרגם אותו להכנסות. על רווחים אין מה לדבר. את מניות וואלה, האתר הישראלי הפופולרי ביותר, ניתן היה לרכוש בשבוע שעבר תמורת מחיר סוף עונה, המשקף לחברה זו שווי של פחות מ-20 מיליון דולר.

על קובי שמר, הרוח החיה שמאחורי אי-אונליין אומרים כי בימים של בורסה חלשה הוא מרבה לבקר בסניפי רשת האספרסו-בר "ארקפה", השייכת לו ולאשתו שרה. בארקפה, דיווח שמר השבוע, העסקים כרגיל (מה שאומר תור ארוך של יאפים המשתרך מחוץ לדלתות הכניסה).

באשר למחיר מניות אי-אונליין, שבהן השקיע שמר מכיסו כ-3 מיליון דולר, הרי שהמצב מבחינתו רחוק מלהיות משביע רצון: "אני חושב שזה משקף חוסר מודעות וסנטימנט שלילי לחברות האינטרנט בכלל. כאן, בישראל, אפילו לא הספקנו ליהנות מהמסיבה. בארצות-הברית עוד הספיקו לגייס מיליארדים עבור חברות אינטרנט, אבל איך שאנחנו הגענו, כולם הלכו הביתה".

היום לא כל-כך ברור למה הוא היה צריך את כאב הראש הזה. עד לייזום האתר חילק עם שותפיו, אהוד שילוני ושמואל לב, את ניהול חברת הברוקרים המצליחה אנליסט במשך 15 שנה, נהנה משכר גבוה ומדיבידנדים שמנים. אנליסט און ליין הוא אתר פיננסי משובח, על-כך דומה שאין עוררין, אך הפוטנציאל הכלכלי הטמון בו ברור הרבה פחות, על רקע התפתחותה המהירה של תחרות ברשת.

מובן שלא זה היה המצב ב-1996, כששמר החל לפתח את האתר בתוך אנליסט: "נדלקתי מהפוטנציאל הגדול, מהכלי השיווקי של תקשורת מול קהל, זה מעורר את הדמיון. האתר תוכנן כדי לשרת את השיווק באנליסט, לשבור את שליטת הבנקים באמצעות הסניפים".

בינתיים, נפרדת מאנליסט.

"המצב השתנה, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לעמוד במקום. זה לא מצב קל או נעדר סיכונים, אבל יש לנו מודל עסקי שונה מזה של יתר חברות האינטרנט הנסחרות בבורסה. אנחנו מתכוונים ליצור שותפויות, שאליהן נביא את המוניטין והידע שצברנו, ואחרים יביאו את ההון.

"החברה נמצאת כיום בתחילת מעבר מאספקת תוכן בחינם לתחום של מסחר אלקטרוני. לא נעשה דבר נוסף שאיננו מחובר למודל כלכלי רווחי מהיום הראשון. בסיום המהלך נהפוך למרכז פיננסי, שייתן מגוון שירותים. 'וואן סטופ שופ', שבה תוכל לקבל הלוואה, לנהל תיק ניירות-ערך ולקרוא ניתוח".

במסגרת המעבר למודל מניב הכנסות, הודיעה השבוע אי-אונליין על קבלת הנציגות בישראל של חברת PR Newswire, מובילה עולמית בתחום ההפצה באינטרנט של הודעות לעיתונות לכל אמצעי המדיה ולקהילה הפיננסית והטכנולוגית. אי-אונליין צפויה להקים אתר נפרד לפעילות החדשה, ולשלב חלק מתכניה באנליסט און ליין. שמר: "מדובר בפעילות שהיא המודל הכי רווחי של תוכן".

למה שדווקא אתם תעשו כסף באינטרנט?

"כי ממסד האוף ליין בישראל מפגר בהיכרות האינטרנט בשלוש שנים אחרי ארצות-הברית, ואנחנו באים אליו עם ניסיון וכוח פורטלי. למשל, נציע לחברות ביטוח להשקיע באתר מסחר שנבנה עבורן ואשר ישולב באנליסט און ליין. זה מודל שבו שני הצדדים מנצחים. יש לנו היום כ-150 אלף משתמשים וזו הזדמנות פז. המטרה שלנו היא להיות מרכז סחר פיננסי מוביל בישראל".

מי יתנני צ'רלס שוואב

כאמור, את אנליסט און ליין (www.analystonline.co.il) יזם שמר לפני כארבע שנים. תעשיית האינטרנט המקומית היתה בחיתוליה, והאתר, שהושק בדצמבר 1998, הצית את דמיון המשקיעים.

שמר: "הרעיון היה להפוך את אנליסט, באמצעות האינטרנט, לחברת ברוקרים במודל של צ'רלס שוואב; לבצע דרך האתר ניהול של תיקי השקעות, קרנות נאמנות וייעוץ. ב'אי-ביזנס' הכול שקוף ואין סיבה שהלקוח בבית לא יראה מולו את הרכב ותשואת התיק שלו בכל רגע נתון, ומצד שני ניתן לשווק לו את התיקים והקרנות".

לא במקרה נוקב שמר בשמה של שוואב, חברת ברוקרים ותיקה שהיתה שווה 6 מיליארד דולר לפני פרוץ האינטרנט, וגדלה באמצעותו לשווי של 50 מיליארד. אי-טרייד, לעומתה, הברוקר הגדול ביותר שפועל באמצעות הרשת בלבד, שווה "רק" 5 מיליארד. שמר: "שוואב היא השילוב האולטימטיבי של אינטרנט עם אוף ליין, שילוב שייצר את הערך הגדול ביותר".

למה זה לא קרה באנליסט?

"כי זה עולה כסף. השותפים שלי באנליסט לא אהבו את זה מהתחלה, והם פחות ופחות אהבו את זה עד שהגיע הסוף. זה לגיטימי וקורה במשפחות הכי טובות".

אפשר להבין את לב ושילוני, כשבוחנים את התוצאות העסקיות של האתר, המעסיק יותר מ-20 עובדים. מאז הקמתו הקיז אנליסט און ליין כ-17 מיליון שקל הפסדים, מחציתם הוצאות מחקר ופיתוח.

הכנסות האתר, מפרסום, גדלות אומנם בכ-30% מדי רבעון, אך גם כך מדובר בסכום זניח, שיגיע השנה לכ-1.5 מיליון שקל. בקצב "שריפת המזומנים" הנוכחי נותרה לאתר שלו עוד שנה עד שיכלה את המזומנים שבקופתו.

לב ושילוני סירבו להמשיך ולממן את ההרפתקה האינטרנטית שלתוכה הכניס אותם שמר, מה שהוביל לפרידה בלתי נמנעת. ביוני השנה, בעקבות מהלך פיננסי מורכב שקדם לו, פוצל האתר מחברת הברוקרים.

במסגרת הפיצול, שבו שולב גיוס הון של 12 מיליון שקל לאתר, רכש שמר את רוב מניותיהם של לב ושילוני, והוא מחזיק כיום 40% ממניות החברה. אנליסט, החברה-האם לשעבר, נותרה להחזיק 20% מהמניות.

שמר מצדו עדיין מחזיק בשליש ממניות השליטה בחברת הברוקרים, אך חדל מלשמש בה כדירקטור. בעקבות הפיצול, צפוי בקרוב שינוי שם האתר הפיננסי, באופן שיחדל מלשאת את שמה של אנליסט.

שמר: "אין לנו כיום שום קשר עסקי עם אנליסט. אלו הן שתי חברות נפרדות לחלוטין".

נותרו משקעים?

"זאת לא היתה הפרידה הכי יפה והיו ויכוחים חריפים, אבל היום כשאני מגיע לבקר באנליסט, אני מתקבל בחיוכים ואהבה וההיפך. אני סומך עליהם ומרגיש איתם מאד בנוח גם היום".

למהפכה אין ביטוי בדוחות הכספיים

לפחות המשקיעים בבורסה חייבים לשמר טובה גדולה. מימוש חזונו העמיד לרשותם כלי-עבודה איכותי ובעיקר זמין.

אנליסט און ליין, המדווח על 130 אלף משתמשים רשומים, יותר מלכל אתר פיננסי אחר, מכיל מידע מעודכן מהבורסה לניירות ערך (שערי מניות, אג"ח ואופציות, מדדים), מאפשר שליפת מידע פיננסי היסטורי מגוון, ומספק חדשות מעודכנות מהמתרחש בשוקי ההון והטכנולוגיה בארץ ובחו"ל.

שמר: "היה ברור לי שהבנקים יאפשרו מסחר דרך האינטרנט ביום מן הימים. לבנות קהילייה לתוכן ברשת זה הרבה יותר קשה. כשעלינו, פתאום המשקיעים יכלו לקבל מידע שעד אז היה נחלתם הבלעדית של בנקים וברוקרים. היום יועצי ההשקעות בסניפים מייעצים על-פי מידע ששלפו בבית מהאינטרנט. הכול כתוב שם, וזה עוד יילך ויתפתח. הייעוץ עבר לאינטרנט, וזו כבר מהפכה".

באמת יפה, אבל איך זה בא לידי ביטוי בדוחות הכספיים?

"כרגע זה עדיין לא מקבל ביטוי בתוצאות העסקיות, אבל זה יבוא כשהשוק יתאושש. הרעיון היה, בשלב ראשון, לגרום לצרכן לשוטט אצלך, וברור שזה לא מודל כלכלי. מתי מעט מהפורטלים מציגים כיום מודל כזה, ודאי שלא בישראל, כי היא מדינה קטנה. חדשנות, כשהיא בחינם, משרתת את כל העולמות, אבל כשזה מגיע לכסף, זה עניין אחר. קשה להרוויח ממידע שניתן בחינם, וגם הפרסום באתר איננו מספיק לכך".

הפיצול מאנליסט, טוען שמר, הגם שהיה טראומה בחיי החברה, גרם לו להבין ש"בישראל, אם אתה רוצה לעשות את זה בגדול, זה יהיה קשה רק באמצעות פעילות אינטרנט טהורה, מה עוד שהפכנו ל'יתומים'".

מהלך אסטרטגי ראשון עליו הודעה אי-אונליין לפני כחודשיים, היה הכנסתו של בנק הפועלים כמשקיע אסטרטגי בחברה: הבנק ירכוש 20% מהמניות תמורת כמיליון דולר והשקעה נוספת שהיקפה טרם נקבע.

שמר רואה בבנק הפועלים שותף פוטנציאלי לקידום ופיתוח אנליסט און ליין, המשולב כבר היום באתר האינטרנט של הבנק, תוך בחינת אפשרויות של אספקת שירותי מידע ומסחר אלקטרוני בניירות-ערך ללקוחותיו.

המהלך הגדול הבא של אי-אונליין יהיה כנראה הכרזה על השלמת הפיתוח של פלטפורמת מסחר מלאה, שתאפשר ללקוחות החברה ניהול תיק השקעות, רכישה ומכירה של מניות וכיוצא באלה. שמר: יש לזה פוטנציאל גדול מאוד, לא רק למסחר אלא גם לכל מה שנלווה. נמכור באתר ניהול השקעות, קרנות נאמנות, ביטוחים והלוואות".

רק בישראל?

"אנחנו אתר מקומי, שעובד בארץ. אומרים שישראל קטנה, אבל לא חייבים להיות חברה ששווה מיליארדים. אפשר גם להיות חברה של 300-200 מיליון דולר ולהגיע כאן רחוק מאוד. יש לנו שוק די גדול, ועולם הטכנולוגיה מחובר אלינו".

מה לגבי תחרות, אתם הרי לא יחידים.

"העמדה שלנו מצוינת, עם יתרון בשיווק ובלקוחות. לבנקים אין תוכן וקהילה אינטרנטית. חברות הברוקרים האחרות החלו מאוחר, וכיום יש להן ידע ויכולות מוגבלים. היתרון שלנו הוא במודל מאוד כוללני ואינטגרטיבי. בעוד שנה לא תכיר את אנליסט און ליין. זה כבר לא יהיה אתר מידע".

עיתונות זה ממש לא הקטע שלו

גם העיתונות הפיננסית המקומית נאלצה להתאים את עצמה לאתר הזריז, שנתן חדשות כלכליות בזמן אמת. שמר: "הבנתי שבארצות-הברית האנשים קוראים באינטרנט כותרות וכותרות משנה. פה ושם מקליקים על כתבה שמעניינת אותם. לכן האתר מקפיד להביא את החדשות כל הזמן ובזמן. לתת ראשון למי שמחובר את המידע כשמשהו קורה. אם תפזר את הצבע מעל 'דה-מרקר' ו'גלובס', האתרים המתחרים, תגלה שאנחנו יותר ממוקדים וזריזים. האתר שלנו הוא לא במה לפובליציסטיקה, אלא צנרת הפצה. אין לזה קשר עם עיתונות ותקשורת. זה מידע מיידי לצורכי השקעה".

זה לא קסם לך, הפן העיתונאי?

"ממש לא התכוונתי להיכנס לתחום ההוצאה לאור. מקובל שעיתונות זה כוח, אבל אני ממש לא בעניין הזה. פשוט היתה כאן הזדמנות בלתי רגילה. תאר לך מצב שבו אמדוקס הודיעה בחמישי בלילה על רכישת חברה בקנדה. בארץ, אם לא הספיקו להכניס את זה לעיתוני הבוקר, זה פורסם רק ביום ראשון".

במצבכם הנוכחי, מיזוג עם אתר תוכן אחר היה מתקבל בטבעיות.

"לא חשבנו עד היום על מיזוג, וזה לא עומד כעת על הפרק. גם אין לנו יעדים לקנות או להימכר. ההעדפה היא ליצור שותפויות, ולהערכתי, בסופו של דבר לא תהיה לנו בעיה לפרסם תכנים מכל מקור כתוב. זה יהיה כדאי להם, כי אנחנו לא בתחום שלהם".

שרהל'ה פיתחה ביזנס יפה

אנליסט, חברת הברוקרים שעזב שמר, נהנית מאז הוקמה ב-1985 ממוניטין של איכות והצלחה, פועל יוצא של התמקדות בניתוח השקעות, עוד לפני שהפך לאופנתי בשוק ההון. תחת ניהולה כיום כ-2 מיליארד שקל כספים של גופים מוסדיים, מלכ"רים, חברות ופרטיים בעלי יכולת. בהחלט לא כזו המשרתת קהל עממי.

בחלוקת התפקידים הפנימית ביניהם, היו לב ושילוני ממונים על צד הניתוח הפיננסי ואיתור המניות להשקעה. שמר, הלבבי, נחשב לאיש השיווק והיזמויות. לצד גיוס לקוחות לחברה הגה, בין היתר, הנפקת קרנות נאמנות חדשניות ואת כניסת החברה לניהול קופות הגמל: "גם באופן אישי אף פעם לא התעסקתי במסחר, מקסימום השקעתי בקרנות".

שמר, 51, נראה ונשמע כמי שיודע ליהנות מהחיים. אנחנו נפגשים באחד מסניפי ארקפה באזור תעשיית ההיי-טק של הרצליה פיתוח, סמוך לביתו הפרטי. לא קשה לזהות את החתך האופייני למקום, הגדוש אנשי עסקים צעירים. לארקפה מגיעים כדי ליהנות מקפה טוב, אבל גם, ואולי בעיקר, לראות ולהראות.

הרשת מונה כיום חמישה סניפי אספרסו-בר, ולצדה פועלות מאפיות המציעות מיני מאפים צרפתיים. שמר מבקש להצניע את חלקו: "זה ביזנס יפה שפיתחה שרהל'ה, וזו המומחיות שלה". שרהל'ה, שרה שמר, בעלת דוקטורט בתקשורת המונים ובשיווק, עסקה בעבר בסקרי דעת קהל ובייעוץ שיווקי למגזר העסקי.

ב-1995 הקימו בני-הזוג את הרשת, שהיא, לדברי שמר, "ניסיון לשלב בין האיכות האיטלקית לגישה השיווקית-עסקית של הרשת האמריקנית 'סטרבאקס', שבדרך שכחה כנראה את המוצר עצמו".

מה לך ולאספרסו-בר?

"אנחנו נוסעים ורואים. המחשבה שלנו היתה שאנשים פה נוסעים הרבה לחו"ל ואם תביא להם לכאן את מה שהם אוהבים שם, הם ירצו לצרוך. הקהל אימץ את זה".

אז ארקפה בדרך לבורסה?

"תמיד האמנתי שעסקים לא עושים כדי למכור בבורסה. אם זה טוב והקהל אוהב, זה יצליח. לגבי הנפקה, עוד נראה".