קובי שמר: "יותר לא נעשה פעילות שאיננה ריווחית החל מיומה הראשון"

בעל השליטה באתר "אנליסט און ליין", מכריז על שינוי במודל הכלכלי מתוכן למסחר ומספר לראשונה על הפרידה משותפיו באנליסט: "הם לא אהבו את עניין האינטרנט מההתחלה, וככל שחלף הזמן הם עוד פחות ופחות אהבו את זה"

ארבעה חודשים לאחר שהונפקה בבורסה של ת"א (במסגרת פיצול מחברת הברוקרים אנליסט) הכריזה אתמול חברת האינטרנט אי-אונליין (לשעבר אי.אי.ג'י), על כוונתה לבצע שינוי מהותי במודל העיסקי שלפיו פעלה עד כה - מעבר מאספקת שירותי תוכן לשירותי מסחר אלקטרוני.

החברה, מפעילת הפורטל הפיננסי אנליסט אונליין, נמצאת לדברי בעליה, קובי שמר, "בתחילת מעבר מאספקת תוכן בחינם לתחום של מסחר אלקטרוני. לא נעשה דבר נוסף שאיננו מחובר למודל כלכלי רווחי מהיום הראשון. בסיום המהלך נהפוך למרכז פיננסי, שייתן מגוון שירותים. 'ואן סטופ שופ', בה תוכל לקבל הלוואה, לנהל תיק ני"ע ולקרוא ניתוח".

במסגרת המעבר למודל מניב הכנסות, הודיעה אתמול אי-אונליין על קבלת הנציגות בישראל של חברת PR NEWSWIRE, מובילה עולמית בתחום ההפצה האלקטרונית של הודעות פיננסיות ומסחריות לכלי תקשורת בעולם. בהסכם נקבע, כי אי-אונליין תהיה נציגתה הבלעדית של PRN בישראל ותהיה זכאית לעמלות בגין ניהול תיקי לקוחותיה, שיווק ומכירת שירותים עבורה, וכן הפצת המוצרים והשירותים של PRN בישראל.

אי-אונליין החלה לפעול בשנת 96' בתוך חברת הברוקרים אנליסט. מאז נוסדה הפסידה החברה, המעסיקה כ-20 עובדים, 17 מיליון שקל, בעיקר בגין הוצאות מחקר ופיתוח. את החצי הראשון של השנה היא סיימה עם הפסד של 4.2 מיליון שקל. הכנסות החברה בתקופה זו, הנובעות מפירסום באתר, הסתכמו ב-736 אלף שקל בלבד. בעקבות ההפסדים הכבדים מספיקות יתרות המזומנים שבקופתה כיום לשנת פעילות אחת.

בעקבות הפיצול מאנליסט, הפך שמר, יזם האתר, לבעל השליטה באי-אונליין, לאחר שרכש מניות משותפיו בחברת הברוקרים, שמואל לב ואהוד שילוני. כיום מחזיק שמר כ-40% מאי-אונליין. אנליסט, חברת האם לשעבר, מחזיקה 20%, ובשיעור דומה מחזיק בנק הפועלים, שנכנס לאחרונה לחברה בהשקעה של מיליון דולר (לפי שווי של 5 מיליון דולר אחרי הכסף). במסגרת ההסכם עם הבנק, משולבים תכני האתר הפיננסי באתר האינטרנט של הפועלים.

אי-אונליין, הנסחרת לפי שווי של 7 מיליון דולר בלבד, מפעילה את האתר הפיננסי המקצועי ביותר בישראל. בדו"חות יוני דיווחה החברה על 130 אלף משתמשים רשומים, יותר מלכל אתר פיננסי אחר. האתר, שצפוי להחליף בחודש הקרוב את שמו מאנליסט און ליין לאי-אונליין, מכיל מידע מעודכן מהבורסה לני"ע (שערי מניות, אג"ח ואופציות, מדדים), מאפשר שליפת מידע פיננסי היסטורי מגוון ובעיקר, מספק חדשות מעודכנות, סביב השעון, מהמתרחש בשווקי ההון והטכנולוגיה בארץ ובחו"ל.

שמר, שבמסגרת הפיצול השקיע מכיסו כ-3 מיליון דולר במניות אי-אונליין, מתייחס בראיון המופיע היום במגזין "כסף" לירידה בשווי החברה ואומר: "אני חושב שזה משקף חוסר מודעות וסנטימנט שלילי לחברות האינטרנט בכלל שכאן, בישראל, אפילו לא הספקנו ליהנות מהמסיבה. בארה"ב עוד הספיקו לגייס מיליארדים עבור חברות אינטרנט אבל איך שאנחנו הגענו, כולם הלכו הביתה".

שמר מחזיק עדיין שליש ממניות השליטה בחברת הברוקרים אנליסט (אותה הקים עם לב ושילוני לפני כ-15 שנה), אך הוא אינו משמש בה כדירקטור ולדבריו, "אין לנו כיום שום קשר עיסקי עם אנליסט. אלה הן שתי חברות נפרדות לחלוטין".

לגבי נסיבות הפרידה של האתר מאנליסט טוען שמר כי ההפסדים הכספיים מפעילות שאיננה בליבת העסקים של חברת הברוקרים גרמו לכך: "השותפים שלי לא אהבו את זה מהתחלה והם פחות ופחות אהבו את זה עד שהגיע הסוף. זה לגיטימי וקורה במשפחות הכי טובות. זאת לא היתה פרידה הכי יפה והיו ויכוחים חריפים, אבל היום כשאני מגיע לבקר באנליסט, אני מתקבל בחיוכים ואהבה וההיפך. אני סומך עליהם ומרגיש איתם מאד בנוח גם היום".

המהלך הגדול הבא של אי-אונליין יתרחש כנראה בסוף נובמבר עם ההכרזה על השלמת הפיתוח של פלטפורמת מסחר מלאה, שתאפשר למשתמשים באתר לסחור בני"ע בבורסות של ת"א וניו-יורק, באמצעות בגיבוי של מרכז שירות מאוייש בו ניתן יהיה למסור הודעות טלפוניות. לצורך ביצוע המסחר, ישרת כיסא חבר הבורסה של אנליסט את אי-אונליין, על פי ההסכם הקיים בין החברות.

לדברי שמר: "יש לזה פוטנציאל גדול מאוד, לא רק למסחר אלא גם לכל מה שנלווה. נמכור באתר ניהול השקעות, קרנות נאמנות, ביטוחים והלוואות". לדבריו, "מימסד האוף ליין בישראל מפגר בהיכרות האינטרנט בשלוש שנים אחרי ארה"ב ואנחנו באים אליו עם ניסיון וכוח פורטלי. נציע לחברות ביטוח להשקיע באתר מסחר שנבנה עבורן ואשר ישולב באנליסט און ליין, זה מודל שבו שני הצדדים מנצחים. יש לנו היום כ-150 אלף 'יוזרים' וזו הזדמנות פז. המטרה שלנו היא להיות מרכז סחר פיננסי מוביל בישראל".

שמר ורעייתו שרה הם בעלי רשת בתי הקפה "ארקפה" המונה כיום חמישה סניפי אספרסו-בר ומאפיות גורמה. הרשת הוקמה בשנת 95' כדי לשלב, כדברי שמר: "בין האיכות האיטלקית במיטבה עם הגישה השיווקית-עיסקית של הרשת האמריקנית 'סטארבאקס'". אשר לאפשרות ההנפקה של הרשת בבורסה, אמר שמר: "תמיד האמנתי שעסקים לא עושים כדי למכור בבורסה. אם זה טוב והקהל אוהב, זה יצליח. לגבי הנפקה, עוד נראה".