בעקבות המיתון שפקד את בריטניה בשנת 1992, הסב גוש הבניינים החדש שהוקם אז
באיזור הנמל של לונדון על ידי האחים רייכמן מקנדה, הפסדים מכאיבים למשקיעים.
בינתיים התפתחה קנארי וורף למרכז הפיננסי השני של הבירה הבריטית והחברה הצליחה
השנה לרשום בפעם הראשונה רווח. זאת, הודות לדמי השכירות הגבוהים, חסרי התקדים,
הנגבים מדיירי בנייני המשרדים.
הרווח של קנארי וורף הגיע בשנת העסקים שהסתיימה ב-30 ביוני ל-15 מיליון ליש"ט.
באותו פרק זמן בשנה קודמת דיווחה חברת הנדל"ן הבריטית עדיין על הפסד בסך 42.8
מיליון ליש"ט.
אחרי פרסום הנתונים טיפסו המניות של החברה לשיא של 535.5 פני. גם בין החברות
המיוצגות במדד הנדל"ן של בורסת לונדון תפסה החברה את המקום הראשון מבחינת הישגיה:
קנארי הצליחה להציג תשואה של 38%, בזמן שהמדד עלה ב-12% בלבד.
את פיתוח הקנארי וורף יזם יו"ר החברה, פול רייכמן, שהפסיד הון רב בתקופת השפל.
בינתיים היא הצליחה למשוך לאיזור הנמל שוכרים מהמעלה הראשונה, כמו סיטיבנק,
החברה הבת של סיטיגרופ, קרדיט סוויס פירסט בוסטון, ברקליס קפיטל, מורגן סטנלי
דין ויטר ושות', ורשות הפיקוח הבריטית לניירות ערך.
לקראת סוף הרבעון השני הגיעו דמי השכירות למשרד בקנארי וורף ל-39 ליש"ט לרגל
רבועה. דמי השכירות הממוצעים במשרדים היו לפני עשר שנים עדיין 18 ליש"ט לרגל
מרובע.
"זה המקום היחיד בלונדון שבו אפשר לפתח עדיין משרדים משובחים על מגרשים גדולים",
מסביר אלן קרטר, אנליסט הקרדיט סוויס פירסט בוסון בלונדון. "בשום מקום אחר
בעיר אי אפשר לבנות על שטח של יותר ממיליון רגל רבועה, ולגמור את בניית הנכס
כבר בשלוש שנים".
קנארי וורף דיווחה גם שבאיזור הבנוי יעבדו, כאשר הבנייה תסתיים ב-2005, יותר
מ-90,000 אנשים, בזמן שברובע הבנקים והבורסות של לונדון מועסקים כעת 250,000
איש.
קנארי וורף מתכננת בנייה בהיקף של 1.25 מיליון מ"ר ושטח הקרקע שהמיבנים יתפסו
קטן פי שישה משטח המשרדים ברובע הבנקים של לונדון, שהוקם לפני 300 שנים.
רייכמן רצה לפתח בחורבות הרציפים, מהתקופה הויקטוריאנית באיסט-אנד של לונדון,
עיר מודרנית. במאי 1992 הופסקה הבנייה אחרי שחברת הנדל"ן של רייכמן אולימפיה
אנד יורק לא היתה עוד מסוגלת לפרוע את הריבית על האשראים בנקאיים בסך 14 מיליארד
דולר. בשנת 1994 התאוששו שוקי ההון והמניות של לונדון ורייכמן קנה, בסיועו
של הנסיך הסעודי אל ואליד בן טלאל, את הפרוייקט שוב מנושיו תמורת 1.3 מיליארד
דולר.
תקופות הפטור מדמי השכירות, שאפשרו לקנארי וורף למשוך חברות לדוקלנדס, מתקרבות
עכשיו לסופן, מכריז פיטר אנדרסון, מנהל הפיננסים של החברה.
האטרקציה הזאת תרמה בשנת העסקים 2000 להזנקת המחזור ב-44% ל-114.4 מיליון ליש"ט.
קנארי וורף נהנתה גם מהיתרון של השלמת חיבור האתר אל קו הרכבת התחתית ג'ובילי
ליין, שמשפר את הקשר בין מזרח העיר ומרכז הפיננסים במערב לונדון.
הרכבת עוזרת גם למסד את האיזור כיעד קניות. בזמן האחרון התמקמו באתר גם קמעונאים
בדוקלנדס. פיתוח הקמעונאות יקדם את הפיתוח, אומר דייב ברדברי, אשר שותף בחברת
קנדה לייף עם הון מניות בסך 3 מיליארד ליש"ט. האיזור, שהיה לפני כמה שנים עיר
רפאים, היה לחלק אמיתי של לונדון".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.