משרד התשתיות עשוי לפתוח להצעות נוספות את המיכרז לתשתית הגז הטבעי

הצעד נשקל לנוכח השינוי המאפשר כעת הענקת בלעדיות רק על ההולכה מן הבארות אל נקודות השיווק

מינהלת הגז הטבעי במשרד התשתיות עשויה לאפשר למתמודדות נוספות להגיש הצעות במיכרז להקמת תשתית הגז הטבעי, בהשקעה של מאות מיליוני דולרים. זאת, למרות שעברו כשנתיים מאז התסיים מועד הגשת ההצעות לקדם-המיכרז.

בשעתו הוגשו הצעות של ארבע קבוצות. חלק מהקבוצות המתמודדות הסכימו לצרף קבוצות חדשות למיכרז הסופי, כאשר יפורסם בחודשים הקרובים (כנראה בינואר 2001). חלק אחר מהקבוצות טרם השיבו לפניית ראש מינהלת הגז הטבעי, שוקי שטרן.

משרד התשתיות החליט לבחון את האפשרות לפתוח את הקדם-מיכרז על רקע שינוי שבוצע לפני מספר חודשים, בהנחיית שר התשתיות הקודם, אליהו סוויסה, ולפיו בוטל סעיף הבלעדיות בנוגע לחלוקת ולשיווק הגז הטבעי. על פי תנאי הקדם-מיכרז הנוכחי, הבלעדיות ניתנת רק על הולכת הגז מבארות הספקים עד לנקודות החלוקה והשיווק.

על פי תנאי הקדם-מיכרז המקורי, אשר פורסם ב-1997, הקבוצה הזוכה במיכרז אמורה היתה לקבל בלעדיות גם בתחום החלוקה והשיווק. בחודשים האחרונים הוחלט לשנות זאת, בין היתר על רקע העובדה שלראשונה נמצא גז טבעי בארץ, דבר המכניס למשחק שחקנים חדשים.

החברות שגילו את הגז, מבקשות להיות מעורבות הן בהולכה, הן בחלוקה והן בשיווק. שותפות ים תטיס, שמצאה עד כה את תגליות הגז הטבעי המשמעותיות ביותר, אף עתרה לבג"ץ נגד המדינה, בדרישה למסור לה את הבלעדיות על הקמת מערכת ההולכה, וזאת הן על בסיס הנהוג בעולם ובהתאם לחוק הנפט הישראלי.

אם אכן ייפתח מחדש המיכרז להגשת הצעות, יוכלו גם החברות שמצאו גז להתמודד במיכרז ההולכה. ואולם הן יהיו מוגבלות לאחזקה של 26% בלבד מפרוייקט ההולכה, כדי שלא ליצור בעלויות צולבות במשק הגז הטבעי. אותה מיגבלה חלה על ספקי גז מחו"ל המעוניינים לספק גז לישראל.