שיבולת שועל עם פפסי קולה

Quaker Oats היא החברה החמה ביותר בענף המזון האמריקני המדשדש

"האם יש לך את זה?", שואלת הפרסומת ל-Gatorade, משקה ספורט שהוא המותג החם ביותר באורווה של Quaker Oats.

ובכן, עדיין לא, מגיעה התשובה מכיוונה של פפסי קולה, שניסיונה לרכוש את קוואקר עלה על שרטון בדקה ה-90.

אלא שגטורייד והחברה האם שלו עשויים עוד להפוך ליצרן המזון האמריקני האחרון שייטרף על ידי יריב גדול.

קוואקר היא ללא ספק יעד אטרקטיבי. מאז נפטרה לפני שלוש שנים מ-Snapple, שהיתה עסקת רכישה נוראה, והביאה לשורותיה הנהלת חדשה מ-Kraft, הפכה לאחד הכוכבים בענף המזון האמריקני המדשדש. החברה הצליחה מאז לרשום גידול שנתי ברווח בשיעור של 20%.

חלק ניכר מהשיפור ברווח מקורו בגטורייד, שמכירותיו צמחו מ-100 מיליון דולר עת רכשה אותו קוואקר ב-1984, ל-1.8 מיליארד דולר אשתקד, המותג המכניס השלישי בסך הרווח של החברה.

שאר המותגים, למרות הדהירה לעבר חטיפי בריאות, נותרו תלויים באופן כבד בדגנים קרים ובשיבולת שועל - קטיגוריה תחרותית מאוד, הנמצאת במצב של סטגנציה. עובדה זו מעלה את השאלה: מהו המחיר הראוי לחברה. נראה שפפסיקו היתה מוכנה לשלם תמורתה בסביבות 14.5 מיליארד דולר, בכלל זה נטילת חוב בהיקף של 500 מיליון דולר.

סכום זה גבוה פי 15 מתחזית הרווח ל-2001, לפני ניכוי הוצאות פחת, בלאי, מס וריבית.

הסכום שהוצע נראה גבוה בהשוואה לעסקאות מזון אחרות שנחתמו השנה, שנעו בין מכפילי רווח של 9 עד 13.

למרות כל זאת, קוואקר דחתה את הצעת פפסי. כדור השלג ששטף השנה את הענף וגרר שורה של מיזוגים, דחף ללא ספק את המחירים כלפי מעלה, כמו גם את ציפיות ההנהלות של החברות בענף.

ברם, אם מתייחסים להתאמה הכמעט מושלמת בין קוואקר לפפסיקו, יריבים אחרים כמו דנונה הצרפתית או נסטלה השוויצרית יצטרכו לנהל מאבק פנימי קשה כדי להצדיק תשלום סכומים גבוהים יותר תמורת קוואקר.

ההצעה המקורית של פפסיקו עשויה להתברר כמתוקה ביותר שהוגשה לקוואקר.