דיני שיעבודים והעדפת בטוחות

את הסוגיות המסובכות ביותר בדיני קניין הינה סוגיית העדפה של שיעבודים שנוצרו בזמנים שונים, וכל אחד מבקש את הבכורה על הזכויות של הבעלים. התחרות יכולה להיות בין שתי משכנתאות, או בין שני עיקולים, או בין עיקול לבין משכנתא וכן הלאה

את הסוגיות המסובכות ביותר בדיני קניין הינה סוגיית העדפה של שיעבודים שנוצרו בזמנים שונים, וכל אחד מבקש את הבכורה על הזכויות של הבעלים. התחרות יכולה להיות בין שתי משכנתאות, או בין שני עיקולים, או בין עיקול לבין משכנתא וכן הלאה.

יש והמחוקק הסדיר וקבע את העדיפות של בטוחה אחת כלפי השנייה, ויש והפסיקה היא המקור להעדפת הבטוחות אלו כלפי אלו. לדוגמא, הערת אזהרה רשומה יכולה לגבור על כל סוג של שיעבוד שיירשם לאחר מכן, או כל סוג של פירוק וכינוס נכסים, וזאת מכוח סעיף 127 לחוק המקרקעין.

ככלל, שיעבוד שנרשם בפועל במרשם המקרקעין, גובר על שיעבוד שנרשם מאוחר יותר.

הבעיה מתחדדת כאשר, לדוגמא, שיעבוד כלשהו נוצר במועד מסויים, ושיעבוד אחר שנוצר אחריו נרשם במרשם מקרקעין, לפני שהשיעבוד הראשון נרשם במרשם מקרקעין. כמו כן, במקרה של שיעבוד על נכסי חברה, לפי סעיף חוק החברות, יש לרשום, בנוסף למשכנתא בלשכת רישום מקרקעין, גם שיעבוד ברשם החברות, וזאת תוך 21 יום מיום רישום המשכנתא, בכדי שהמשכנתא תהיה בעלת תוקף כלפי שיעבודים אחרים.

יודגש, כי משכנתא הוא שם נרדף למשכון בגין שיעבוד של אותן זכויות שרשומות במרשם מקרקעין, ומכאן יוצא, כי שיעבוד זכויות שלא רשומות בלשכת רישום מקרקעין הינו ברשם המשכונות.

בעיקרון, לעיקול אין עדיפות על שיעבודים אחרים, מלבד העובדה כי העיקול גורם להשמת יד על הנכס כפי שהוא ביום תפיסת העיקול, ולא ניתן יהיה לבצע כל עיסקה באותו נכס, אלא אם כן יימחק העיקול, וזאת בכפוף לדינים כלליים.

לאחרונה, הערך של העיקול פחת מאוד בשל פסק הדין "מזל אהרונוב" המפורט מטה, שקבע, כי במקרה שהעיקול נרשם אחרי החוזה אך לפני רישום הערת אזהרה, העיקול נדחה מפני הערת אזהרה. כעיקרון, לפי הדין היום, עיקול שנוצר אחרי שהבעלים מוכר את זכויותיו לפי ההסכם, בתום לב, נדחה מפני הקונה.

פסקי דין מנחים

ע.א. 49/71 הלוואה וחסכון חיפה אגודה הדדית נ' טפחות בנק משכנתאות לישראל בע"מ פד"י כה (1) 631. בעל משכון גובר על בעל עיקול, אם משכונו נוצר לפני עיקול.

ע.א. 799/85 רישום שדות תעופה נ' גרוס פד"י מד (3) 187. זכות עיכבון גוברת על מישכון שנוצר, אפילו קדם לגיבוש העיכבון.

ע.א. 542/85 מועצה ישראלית לייצור ושיווק כותנה בע"מ נ' אחא חברה לטקסטיל בע"מ ואח' פד"י מד (4) 559. שיעבוד צף עם סעיף הגבלה, נחשב שיעבוד קבוע בכל הנוגע לפעולה שאינה במהלך העסקים הרגיל.

ע.א. 185/95 בנק אוצר החייל נ' מזל אהרונוב. עיקול שנרשם אפילו לפני הערת אזהרה אך אחרי הסכם מכר, נדחה מפני הקונה.