החלה בניית לוויין הצילום האזרחי השני של תע"א ואימג'-סאט, שעלותו כ-100 מיליון ד'

הלוויין האזרחי הראשון של ישראל בסידרה ישוגר לחלל מחר מאתר בסיביר

התעשייה האווירית ושותפתה, חברת אימ'ג-סאט הבינלאומית (שתע"א מחזיקה ב-31% ממנה), החלו לבנות את לוויין הצילום האזרחי השני של ישראל, המכונה EROS-2. החברות מתכננות לשגר את הלוויין לחלל בשנה הבאה. כך נודע ל"גלובס". עלות הפיתוח, הביטוח והשיגור של הלוויין מוערכת בכ-100 מיליון דולר.

תע"א ואימג'-סאט ישגרו מחר (ג') לחלל את הלוויין הראשון בסדרה, EROS-1, מאתר שיגור בסבובודני שבסיביר. החברה שנבחרה לבצע את השיגור היא פוסקובי-אוסלוגי (PUSKOVIE-USLUGI) הרוסית. השיגור יתבצע באמצעות המשגר סטארט-1.

בניית הלוויין השני מבוצעת במפעל מב"ת של התעשייה האווירית ביהוד, שהיה אחראי לבניית הלוויין הראשון בסדרה, וכן לבניית 4 הלוויינים הצבאיים מסדרת אופק ולבניית לוויין התקשורת עמוס. עשרות עובדים מועסקים בפרויקט ה-EROS-2, בנפרד מהעובדים בפרויקט אופק.

סמנכ"ל אימג'-סאט, פטריק רוזנבאום, מסר היום ל"גלובס", ששיגור ה-EROS-2 אמור להתבצע בשנת 2001, ואחריו ישוגרו עוד 6 לוויינים. "אנחנו מצפים שהלוויין יתחיל לספק שירותים במהלך ינואר 2001, מספר שבועות לאחר השיגור. בשבועות אלה יתברר אם הוא הוכנס למסלול כראוי ואם מערכותיו פועלות".

לדברי רוזנבאום, "המשגר הרוסי נבחר לא בגלל עלות נמוכה, אלא בגלל שהוכיח רקורד של 100% הצלחה, לאחר ששיגר בהצלחה 3 לוויינים ברציפות. המשגר הוא הסבה של טיל בליסטי, ששוגר בהצלחה 700 פעמים".

שיגור הלוויין EROS-1 מבוטח על ידי חברת מארש, שהיא החברה הבינלאומית הגדולה ביותר בתחום ביטוח שיגורי הלוויינים, ומחזיקה בכ-60% מהשוק העולמי. מארש, שביטחה גם את שיגור הלוויין עמוס, נבחרה ללוות את פרויקט לוויין הצילום בזכות היכרותה את טכנולוגיית הלוויינים של התעשייה האווירית.

ה-EROS הוא פיתוח של תע"א ואל-אופ, והוא כולל אלמנטים מהלוויינים הצבאיים מסדרת אופק. משקלו הנמוך - 250 ק"ג - הוא כמחצית ממשקלם הממוצע של לוויינים אזרחיים אחרים. עובדה זו מקנה לו גמישות ביכולת התימרון בחלל ויציבות רבה יותר.

לאחר כניסתו למסלול, מיועד הלוויין לספק מידע חזותי ברזולוציה גבוהה למגוון רחב של יישומים אזרחיים ומסחריים, באמצעות מערך לוויינים בעלי ציוד דיגיטלי מתקדם. השירותים יוצעו ללקוחות מסחריים וממשלתיים, ויכללו צילומים למטרות אקולוגיה, מודיעין אזרחי ומטאורולוגיה.

לאימג'-סאט חוזים חתומים בהיקף של כ-300 מיליון דולר לאספקת צילומים מהלוויין. בין השאר, יש לחברה התקשרויות עם חברות בינלאומיות המפעילות תחנות קליטה ביפאן, סינגפור, קנדה, ארגנטינה, איטליה, רוסיה, שבדיה, טייוואן ודרום-אפריקה. חברות אלה יהיו אחראיות לשיווק הצילומים, וההכנסות יתחלקו ביניהן לבין אימג'-סאט.

תע"א מחזיקה ב-31% ממניות אימג'-סאט אינטרנשיונל, האחראית ללוויין ולשיווקו. ביולי השנה דוללו מניותיה, עם כניסת משקיעים חדשים. אל-אופ מחזיקה ב-9% מהמניות, וגורמים זרים, בהם חברת CST (קור סופטוור טכנולוג'י) האמריקנית מחזיקים ב-60% מהמניות.

אימאג'-סאט השלימה באחרונה גיוס הון בהיקף של 93 מיליון דולר בארה"ב. את קבוצת המשקיעים הובילה חברת ההשקעות האמריקנית Pegasus Capital Advisors. בגיוס השתתפו גם משקיעים פיננסיים אחרים מאירופה וארה"ב.