לווין צילום ישראלי ראשון בחלל - שוגר בהצלחה מאתר בסיביר

משרד הביטחון לא יאפשר מכירת צילומים של אתרים ושטחים בתוך ישראל

הלוויין EROS-1, לווין הצילום האזרחי הראשון של התעשייה האווירית וחברת אימג'-סאט, שוגר היום (ג') בהצלחה לחלל, באמצעות משגר לוויינים רוסי.

בדיקת "גלובס" מעלה כי מפעילות הלוויין שימכרו צילומים לווייניים לכל דורש, לא יוכלו, בהוראת משרד הביטחון, למכור צילומים של אתרים ושטחים בתוך ישראל. משרד הבטחון ומנכ"ל התעשייה האווירית סרבו להגיב לידיעה.

בשעה 14:30 (שעון ישראל) ביצע המשגר "סטארט-1", לשעבר טיל בליסטי סובייטי, את השיגור המוצלח של הלוויין ממרכז השיגור בעיר סלובו וודני, שבסיביר, בטמפרטורה של 38 מעלות מתחת ל-0. השיגור נקלט בשידור חי במרכז השליטה של מפעל מב"ת של התעשייה האווירית ובמרכז תקשורת בת"א.

כל ארבעת השלבים של המשגר פעלו כשורה. כ-13 דקות לאחר השיגור החל הלוויין לשדר נתונים למרכז הקליטה בעיר קירונה שבשבדיה, וכך הוכרז שהלוויין נכנס למסלול המתוכנן. שעה וחצי לאחר השיגור אמור הלוויין לשדר אותות ישירים לתחנת הקליטה בתעשייה האווירית, שיוודאו האם כל מערכותיו עובדות כשורה.

משטחי קליטת השמש של הלוויין נפרשו כהלכה עם כניסתו למסלול. שניות ספורות לפני כן עבד כשורה המנוע של הלוויין, מתוצרת רפא"ל.

הלוויין EROS-1 הוא חלק ממערכת לוויני צילום שמתכננות התעשייה האווירית וחברת אימג'-סאט לפרוש בחלל. השותפה הבינלאומית שלהן היא חברת CST האמריקנית שתפעיל את 10 מרכזי הקליטה ופיענוח הצילומים של הלוויין.

CST ומשקיעים זרים אחרים מחזיקים ב-60% במניות אימג'-סאט וגורמים ישראלים, שביניהם התעשייה האווירית (31%) ואל-אופ (9%) מחזיקים ב-40% מהמניות.

באמצעות מספר תחנות קליטה קרקעיות יאפשרו יצירת מאגר תמונות מקיף של כדור הארץ, במסגרת רשת ה-IMAGE-NET הפועלת בארה"ב, אירופה, אסיה, המזרח התיכון אפריקה ואוסטרליה. הצילומים יהיו ברמת הפרדה של מטר אחד בלבד, והם ישווקו באמצעות האינטרנט בלבד. הלוויין EROS-1 מבוסס על הלוויין הצבאי אופ"ק של תע"א ואל-אופ. במקביל לשיגור, כבר החלה בניית הלוויין EROS-2 האמור להיות משוגר לחלל במהלך השנה הבאה, בעלות כוללת של כ-100 מיליון דולר.

מנכ"ל תע"א, משה קרת, מסר ל"גלובס" לאחר השיגור המוצלח: "כניסת הלוויין למסלול מסמנת את התנעת תוכנית לווייני הצילום האזרחיים שלנו. זהו מימוש של חלום וחזון, והתגברנו על הרבה מיכשולים בדרך, כגון חקיקה, רישיונות, והסכמה עם הגורמים הטכנולוגים בעולם שעוסקים בלוויינים. ה-EROS-1 הוא שימוש מוצלח בטכנולוגיית החלל שהצטברה בישראל".

אם הכל יעבור כשורה, יתחיל הלוויין לספק שירותים במהלך ינואר 2001. לדברי קרת, כבר הושגו לקוחות לשירותי הלוויין בהיקף של כ-300 מיליון דולר, אך טרם מוצה מלוא הפוטנציאל השיווקי והמסחרי שלו. תחנות קליטה ביפאן, סינגפור, קנדה, ארגנטינה, איטליה, רוסיה, שבדיה, טיוואן ודרום אפריקה יהיו אחראיות לשיווק הצילומים ויחלקו את ההכנסות עם אימג'-סאט.