מנכ"ל JCS: הכנסות המפיקים יגדלו בזכות הקמת ערוצי טלוויזיה נוספים

מנכ"ל מטר הפקות: לא נכון שריבוי ערוצים יביא לירידה באיכות ההפקות

"הכפלת נפח הפקות המקור בטלוויזיה הרב-ערוצית תביא לגידול בהכנסות המפיקים. התוכן הפך לאמצעי התחרות בין הגופים המשדרים. ביקוש לתכנים איכותיים יביא לגידול בהכנסות המפיקים, והמהפכה הדיגיטלית תאפשר למקסם את התוכן ואת ההכנסות ממנו". כך אמר מנכ"ל חברת JCS, גבי רוזנברג, ביום עיון בנושא השקעות והפקות תוכן בעידן הרב-ערוצי. יום העיון נערך היום (ב') בתל-אביב, ואורגן על ידי "גלובס ייזום".

מנכ"ל מטר הפקות ("הבורגנים", "החמישייה הקאמרית"), אריק ברנשטיין, אמר ש"פתיחת השמים" בפני הפקות ויוצרים מגבירה את איכות ההפקות, בניגוד לטענה, שגידול במספר הערוצים יביא בהכרח להורדה באיכות ההפקות.

"עידן מסעודה משדרות נגמר", אמר ברנשטיין. "התכנים שיתבלטו הם אלה שיש להם נאמנות של קהל, כגון סדרות דרמטיות וכדורגל. זה נכון גם בארה"ב וגם באנגליה, וזה הכיוון שהקהל רוצה וצריך לקבל".

לדבריו, הסיכון הכלכלי של המשדרים והמפיקים יהיה גדול יותר. מחירי ההפקות לא יעלו יותר, אבל תהיה קפיצת מדרגה בתחום זה בסדרות שיוכיחו כי רכשו את נאמנות הקהל, והן יישארו באוויר גם עונה שנייה ושלישית. לדבריו, כשהגוף המשדר ייווכח ששווה לו להשקיע - הוא ייתן יותר כסף.

המשנה למנכ"ל שידורי קשת, אבי ניר, טען גם הוא שבעידן תחרותי, תוכנית שלא תרשום רייטינג טוב לא תשודר. בעידן שבו לכל זכיין יש שני ימי שידור בשבוע, והתחרות מחריפה, הפקות מקור שלא ירשמו הישגים יימצאו בסכנה גדולה יותר.

לדבריו, הזכיינים יקחו פחות סיכונים וייטו יותר "ללכת על בטוח". ניר טען גם, שהמיתוס שלפיו היקף שוק הפרסום בטלוויזיה יוכפל, כפי שהשוק הסלולרי הוכפל עם כניסת סלקום, מופרך.

לדבריו, היכולת של שוק הפרסום לגדול מוגבלת. מחירי הפרסום בערוץ 2 לא עלו בשנתיים האחרונות, והתוצאות של הרבעון הרביעי של השנה ישקפו ירידה חדה ברווחיות.

סמנכ"ל התוכן בחברת YES, יונה ויזנטל, אמר שהרגולטור נטל את תפקיד מנהל התוכניות, והוא בודק את רווח ההפקה של מפיקי הערוצים. "מי שמשקיע היום בערוצים נוספים טועה", טען ויזנטל. "יש סיכון למי שמביא ערוץ חדש, גם בלוויין וגם בכבלים".

לדבריו, חברת YES החליטה להביא ערוצים רק בשיטה של חלוקה על פי הכנסות. "נגמר העידן שבו הכבלים ואנחנו היינו פראיירים ורכשנו תוכן מחו"ל במחירים גבוהים ביותר. הרגולטור חייב לעזור לנו למצוא דרכים כדי למנוע הוצאת כסף לחו"ל". (ראו גם "נתח שוק", עמ' 74)