החורף של טלעד: יציב, חובב דרמות

תשקיע 10 מיליון דולר בדרמות וסרטי תעודה מקוריים * יום שלישי עובר ליום שני, ושישי עובר לחמישי. יום שבת יצטרף באוגוסט למשך שנה וחצי

טלעד, זכיינית ערוץ 2, נערכת לאירועים הפוליטיים המתרחשים בארץ. היערכות זו כוללת שיבוץ של "עוגן אקטואליה" בכל יום שידורים: בימי שני "עובדה" עם אילנה דיין, ובימי חמישי "השבוע" עם אמנון לוי, שחוזר למסך במתכונת חדשה. בנוסף, מעמיקה טלעד את אחיזתה בשוק התוכן באמצעות חתימת הסכמים לשידור ערוצי תוכן נוספים עם כל חברות הכבלים והלוויין, ופרוייקט של שידור ערוץ סרטים לתורכיה.

כך נמסר באירוע של הצגת היערכות טלעד לשנים 2002-2001, לרגל המעבר מימי השידור שלישי ושישי לימים שני וחמישי, והצטרפות יום שבת החל מ-1.8.2000 למשך שנה וחצי.

לדברי מנכ"ל טלעד, עוזי פלד, עם השינויים בשוק התקשורת בארץ, מבססת טלעד את מעמדה כחברת טלוויזיה מובילה, שזוכה להכרה בינלאומית על הישגיה המקצועיים.

בחודש שעבר, כזכור, זכה "קאפו" של טלעד בפרס ה"אמי" בקטגוריית סרטי תעודה. כמו כן, בשנתיים האחרונות קיבלה טלעד פרס זהב ושני פרסי כסף בתחרות הקדימונים הבין-לאומית פרומאקס (PROMAX). סמנכ"ל לתכניות של טלעד, חיימון גולדברג, מסר כי במהלך שנת 2001 תשקיע טלעד כ-10 מיליון דולר בדרמות ובסרטי תעודה. ביניהם: "זינזאנה", "המכון", "החיים זה לא הכול", "הלהקה", "ג'וני", "המשאית", "שלווה", "101", "בית המשפט", "האומה", "זהבי מחפש תשובה", "עושים שוק עם גיל חובב", "של מי השורה הזאת?", "החיים היפים שלי", "בית החולים לחיות", "איש החשמל", "הורה 2000", "מכתבים ברוח" ועוד עשרות סרטי תעודה.

לוח שידורי החורף של טלעד, עוד לפני עליית רוב הדרמות, מפגין בעיקר יציבות. יום שני דומה להפליא ליום שלישי המוכר והמצליח-יחסית, עם רצף של פיתוי-עובדה-זינזאנה, ויום חמישי משחזר את ההצלחה (האחרונה) של ימי שישי עם פרנס-אמנון לוי וקובי מידן. לא משנים הרכב מנצח.

הפריים-טיים של יום ב' נפתח ב"הפיתוי", משחקון הטלוויזיה שעלה הרבה אחרי "מיליונר" ו"הכספת" ורשם הצלחה לא קטנה. ב-8 התוכניות הראשונות בעונה, השיגה "הפיתוי" ממוצע צפייה של 20.2%. שיא הצפייה בתכנית נרשם בתחילת אוקטובר עם 24.6%.

מטלעד נמסר, כי שיעור הצופים העוברים מחדשות-2 ל"הפיתוי" הוא גבוה מאוד ועומד על כ-70%. לפי הנתונים המשחק פופולרי בקרב נשים בכל הגילאים וגברים בני 44-25, הנוטים פחות לצפות בכדורגל. כידוע, ליגת-העל בכדורגל משדרת בימי ב' בערוץ 5 בכבלים - משחק שהיווה בעייה גדולה עבור רשת, שהחזיקה את ימי ב' עד היום.

אחרי הפיתוי, העונה השמינית של "עובדה" עם אילנה דיין, שכבר החלה בשידורים ותוביל, למעשה, את האקטואליה של טלעד בימי הבחירות המתרגשים עלינו. בעונה הקודמת השיגה דיין ממוצע של 23.0% בקרב משקי בית יהודיים, ונכנסה לעתים קרובות לעשירייה השבועית המובילה, וגם לעשר התכניות המובילות של השנה.

ב-3 התוכניות הראשונות של העונה הנוכחית, השיגה "עובדה" ממוצע צפייה של 22.5%, עם שיא של 24.6% ב-7 בנובמבר.

כאן נמצא, שכ-65% מצופי "הפיתוי" ממשיכים לצפות ב"עובדה", ויש אף מעבר צופים בתום "מבט" בערוץ 1. הצופים הנאמנים של "עובדה" אינם מרבים לצפות בכדורגל, בייחוד נשים בנות 54-35 וצופים בעלי השכלה הגבוהה מהממוצע.

את הפריים של ימי שני סוגרת העונה השנייה (בת 13 פרקים) של "זינזאנה", סדרת הדרמה של חיים בוזגלו על החיים בבתי הכלא. "זינזאנה" רשמה ממוצע רייטינג של 21.2%, שהיה רייטינג מרשים בהתחשב בשעת השידור המאוחרת יחסית ובאורך כל פרק.

בעזרת הסדרה מקווים בטלעד למתוח את הפריים-טיים עד סיום הפרק של "זינזאנה" ב-23:30, וצופים שיעור מעבר גבוה מ"עובדה" - הודות לקהלים המשותפים בשתי התכניות (בני 40-25). במקביל, צפוי מעבר צופים בתום שידור הכדורגל בערוץ 5 ל"זינזאנה", בייחוד גברים בני 25 ומעלה.

לאחר סיום העונה של "זינזאנה", משובצת באותה משבצת שידור סדרה רבת-משתתפים של אורי ברבש בשם "המכון". העלילה מתרחשת במכון לטיפול פסיכולוגי, המשתמש בשיטות טיפול חדשניות. ראש המכון וצוות הפסיכולוגים הם אנשים בעלי תחושת שליחות, החשים שאינם רק פסיכולוגים קליניים שעושים שימוש בידע שרכשו, אלא רואים במלאכת הטיפול דרך לתיקון הפרט והחברה.

גם כאן, כמו בסדרותיו של בוזגלו, עיקר המאמצים הושקעו בשחקנים, בפיתוח התהליכים שמתרחשים במעבדה לחקר הנפש שבמכון ובין העובדים בחדרי הטיפולים. יוצרי הסדרה מבטיחים יצירת מצבים אישיים, אינטימיים וחושפניים, המשקפים את הקיום האנושי בישראל בראשית האלף השלישי.

במאי: אורי ברבש; תסריט: מוטי לרנר; הפקה:אורי סבג, עינת ביקל-פרלייט. שחקנים: ששון גבאי, טטיאנה אולייר, דליה שימקו, דנה ברגר, אקי אבני, ענת עצמון, אורנה פיטוסי, דפנה רכטר ואחרים.

את לילות שני סוגרת הסדרה "הפרקליטים" של דיוויד קלי, זוכת פרס אמי 1999 בעונה רביעית.

ימי חמישי החדשים של טלעד דומים, כאמור, לימי שישי של הרבעון האחרון של שנת 2000. החל ב"בראשית" עם עינת ארליך, שעוברת לתפוס את רצועת הפרה-פריים (19:30-18:00). התוכנית היא אחת ההפתעות שרשמה טלעד ברבעון האחרון של השנה. ארליך, מתברר, הרימה מקפצת רייטינג ל"אולפן ששי" של חברת החדשות. ב-7 התוכניות הראשונות עמד ממוצע הצפייה על 13%, ואחת התוכניות אף הגיעה לשיא של 17.3%. מבין תוכניות האוף-פריים (18:00-20:00), מוסרים מטלעד, זו התוכנית הקבועה בעלת ממוצע הצפייה הגבוה ביותר בחודשים אוקטובר ונובמבר 2000.

גם כאן, מקווים בטלעד ליצור מתיחה כלפי מטה של הסמי-פריים. התכנית פופולרית מאוד בקרב נשים בנות 50-25, יש התאמה גבוהה בין קהל הנשים הדומיננטי בתוכנית ובין קהל הצופים בימי חמישי בשעות 19:30-18:00 את ליבו של הפריים, על סיפו של סוף השבוע, מפארת העונה השנייה של "אצל פרנס בטברנה". התוכנית, בסוג מסוים של צדק פואטי, עוברת בסערה את התכנית שייסד אותה פרנס בערוץ 1. ב-7 התוכניות הראשונות הגיע ממוצע הצפייה במשקי -בית יהודיים ל-17.4% - גבוה באחוזים רבים מ"שישי בטברנה" של המתחרים. התכנית דורגה כאחת מעשר התוכניות המובילות בכל שבוע. את שיא הצפייה שלה השיגה התוכנית ב-24 בנובמבר עם 19.9%.

התחזית היא שצופים רבים יתווספו לתכנית, לרבות קהלים מסורתיים ודתיים, שלא צפו בה בימי שישי.

אחרי פרנס חוזר לאוויר אמנון לוי, שסבל בעייתיות בימי ו', עם תוכנית אקטואליה שמוגדרת "חברתית, אנושית ופוליטית". בכוונת התוכנית, כך טלעד, לפנות גם לצופים שהתעייפו מפוליטיקה, ועדיין יש להם עניין רב באקטואליה.

דב גילהר ישמש ככתב חוקר של התכנית וייעזר, בין היתר, בשיטות עבודה לא שיגרתיות כולל שימוש במצלמה נסתרת, כדי לחשוף תופעות חברתיות. ישולבו גם קטעי סאטירה אקטואליים.

את התוכנית מפיקה גשם תקשורת. מפיק ראשי: ראודור בנזימן; עורך ראשי: זאב חספר. אותה חברה מתכוונת גם להתמודד במכרז לערוץ חדשות ייעודי.

אחרי לוי בשעה 23:15, תשודר עונה שישית של תוכנית הראיונות "פגישה לילית עם קובי מידן".

ברצועת הלייט-נייט, כדרכה של טלעד, משובצות סדרות רכש. בחצות חוזרת הסדרה האלמותית של דיוויד לינץ', "טווין פיקס", ואחריה סדרת האנימציה "המלך היל".

בשעות האוף-פריים מציעה טלעד למכורי הטלנובלות שידור נוסף של הטלנובלה "בובה פראית", ששודרה בערוץ ויוה בכבלים. הטלנובלה תשודר ברצועה דו-שבועית (ימי ב' וה' בשעה 15:00), ותקדים את הרצועה היומית המצליחה של "היפים האמיצים".

"בובה פראית", בכיכובה של נטליה אוריירו, זכתה בפרסים הראשונים בתחרות "ויוה 2000", והיא נרכשה בשלמותה (270) פרקים על-ידי טלעד.

סדרות ודרמות מקוריות, שנרכשו על-ידי טלעד, משובצות לעונת הקיץ ולסתיו 2001, ביניהן: "החיים זה לא הכל", סיטקום על שני תסריטאים שכותבים לטלוויזיה ושונאים כל רגע. חייהם המקצועיים והאישיים של השניים, שזורים בפנטזיות בלתי נשלטות על חיים טובים יותר. תסריט: דניאל לפין; במאי: עדי בנימינוב; הפקה: אולפני הבירה; שחקנים ראשיים: אבי קושניר, עידן אלתרמן וענת וקסמן.

"עושים שוק" היא סדרת אוכל חדשה עם גיל חובב, שכל פרק בה מצולם בשוק אחר בארץ. בהשראת החומרים והמצרכים האופייניים לכל שוק, יבשל חובב שני מתכונים מדי פרק. את המתכונים מגדיר חובב כ"בישול נון-צרפתי", כלומר אוכל פשוט, ביתי, לא יקר ומותאם לטעם הישראלי. חובב מבטיח לא לצמצם רטבים, להשתדל להקפיץ כמה שפחות ואפילו להשתמש (בגלוי!) באבקת מרק עוף.

עורך, תסריטאי ומגיש: גיל חובב; מפיקה ועורכת אחראית: מיכל בן-דוד; מפיקה בפועל: עידית מיסטריאל; עורכת אחראית:רוית ליאור-מנדל; במאים: יואב גורפינקל, גיל קרני, עידן לוי.

שתי סדרות מסקרנות שיעלו בספטמבר-אוקטובר 2001 הן "המשאית" ו"שלווה". "המשאית" של ערן ריקליס ושאול ביבי מביאה "תמונות קצרות" מהעיירה חסרת הזוהר - ירוחם. "שלווה" של חיים בוזגלו, היא סדרת מתח המתרחשת בין ומחוץ לכותלי המוסד לחולי נפש, "שלווה".

הסדרה עוסקת ברוצח פסיכופט, שבחיי היומיום הוא שחקן מתוסכל, שמתאשפז לעיתים במוסד ויוצא לסדרת מעשי רצח בעולם התיאטרון. בניסיון לכידתו משתפים פעולה בעל ואישה, ראש מחלק הרצח של מרחב דן, יונתן צ'רצ'י, והפסיכיאטרית הראשית בשלווה, יונה אליאן.