תמונות בחלל

הלוויין האזרחי של תע"א ואימג'-סאט משייט ומצלם כבר שבועיים, אך התמונות לא פורסמו. למשקיעים הזרים יש כנראה עניין בהצנעת חלקן של התעשיות הבטחוניות הישראליות

שבועיים לאחר הכנסתו למסלול של הלוויין האזרחי EROS-1 של התעשייה האווירית ואימג'-סאט, טרם שיחררו היצרנים תמונות שהוא מצלם. לכאורה, היה צריך להיות עניין בפרסום תמונות אלו, ולו מטעמים מסחריים. אז מה קרה?

הלוויין שוגר ב-5 בדצמבר באמצעות טיל רוסי, מבסיס בסיביר. ארבעה ימים לאחר מכן הודיעה אימג'-סאט שהלוויין החל לצלם מהחלל. בהמשך להודעה של אימג'-סאט, מסרה תע"א, כי הצילום נקלט בתחנת הקליטה במפעל מב"ת של תע"א, שייצר את הטיל, ובתחנת קליטה הפועלת בעיר קירונה שבשבדיה.

מנהל מפעל מב"ת של תע"א, יצחק ניסן, מסר ל"גלובס" למחרת ההודעה, כי בתמונה נראים תוואי קרקע שצולמו באתר במדינה שלא ניתן לפרסם את שמה. "אנחנו מגדירים את הלוויין כהצלחה", אמר.

ל"גלובס" נודע, כי קבוצת המשקיעים הזרים, המחזיקה ב-60% ממניות אימג'-סאט, דרשה שהיא תרכז את כל הדוברות ויחסי הציבור של הפרוייקט. הקבוצה הזרה הודיעה להנהלת תע"א, שיש כוונה להצניע את מעורבות תע"א בפרוייקט, עקב היותה תעשייה ביטחונית ישראלית.

הנימוק של המשקיעים היה שמדובר בתוכנית אזרחית, וכי הדגשת מעורבות תע"א, אל-אופ (יצרנית המצלמות) ומשרד הביטחון, עלולה להבריח לקוחות פוטנציאליים. בדיון שנערך בין ההנהלות הבכירות של שני הגופים בימים האחרונים, סוכם שתע"א ואל-אופ לא יפרסמו כל הודעות מטעמן המתייחסות ללוויין.

גורמים בכירים בתע"א מסרו ל"גלובס": "לא היתה ברירה אלא להסכים לדרישות המשקיעים. הלוויין מבוסס אמנם על לווייני 'אופק' של ישראל, אבל תע"א היא בעלת מיעוט בחברה המשותפת. הסכמנו להתנייה למרות שמנכ"ל תע"א, משה קרת, הוא יו"ר אימג'-סאט, והוחלט לכבד את דרישת המשקיעים".

סמנכ"ל אימג'-סאט, פטריק רוזנבאום, אמר בתגובה, כי הגורמים הטכניים יסיימו את תהליך בדיקת התוכנות, מרכיבי הלוויין ותירגולי המערכת בעוד מספר שבועות, ורק אז יפורסמו הצילומים.

הלוויין הוא חלק ממערך לוויינים האמור לכלול 8 לוויינים מאותה הסדרה. מב"ת כבר החלה בבניית הלוויין השני, -2 EROS, ושיגורו מתוכנן להתבצע בשנה הבאה.