"מדוע שעניי לוד יקימו חומה לעשירי ניר צבי"?

מושב ניר צבי הגיש התנגדות לתוכנית שיקום של שכונת העוני פרדס שניר בלוד, שבסיומה נולד תקדים מסוכן: הוועדה המחוזית מרכז, שהמתכננת שלו היא חברת המושב רננה ירדני-גולן, החליטה להתנות את אישור תוכנית פרדס שניר בהקמת חומת הפרדה בגובה 4 מטר בין השכונה והמושב

שבוע שעבר (א') כתב ראש עיריית לוד הממונה, אריה ביבי, מכתב ליו"ר הוועדה המחוזית מרכז, ד"ר אהרון לוי, ובו הוא מבקש ממנו בפעם נוספת את עזרתו בפתרון תסבוכת שהביאה עליו החלטת ועדת הערר של הוועדה המחוזית.

במכתבו מתלונן ביבי על כך, שבפברואר 2000 קיבלה ועדת הערר החלטה משונה ותקדימית, לפיה תוכנית פרדס שניר בלוד, שמטרתה להסדיר אחת ולתמיד את תנאי חייהם הבלתי נסבלים של תושבי השכונה, תאושר רק באם עיריית לוד תתחייב להקים חומה באורך ק"מ, בגובה של 4 מטר ובעלות של 1.6 מיליון שקל, שתחצוץ בין שכונת פרדס שניר, בה מתגוררת כיום אוכלוסייה ערבית, לבין מושב ניר צבי הסמוך.

לא רק זאת, לוד נדרשה להתחייב לכך, שהיא גם תתחזק את החומה מעתה ועד עולם. סעיף נוסף קובע, שאם עיריית לוד לא תקים את החומה, ההתנגדות לא תוסר.

לדברי ביבי, עיריית לוד, השרויה בגירעון חונק, אינה מסוגלת לגייס את הסכום ואינה רוצה להתחייב לתחזוקת החומה.

מזכיר מושב ניר צבי, ירון לוי, טוען, שבסך הכל מדובר בקיר אקוסטי. בלוד אומרים, שניר צבי רוצים חומה שתחצוץ בין שני הישובים.

ביבי מנסח זאת במילים ברורות: "מדוע העניים של לוד צריכים להקים חומה עבור העשירים של ניר צבי? רוצים חומה? שיקימו אותה בעצמם".

פרשיית החומה גורמת למבוכה בעיריית לוד, במשרד השיכון ואפילו במערך התיכנון של משרד הפנים, מסיבה פשוטה: מתכננת מחוז המרכז, רננה ירדני-גולן, מתגוררת במושב ניר צבי. מצד אחד, גם מבקרי התוכנית אומרים, שירדני-גולן הקפידה שלא להיות נוכחת בישיבות בהן דנה הוועדה בתוכנית, אך במקביל הם תוהים, איך ייתכן שתוכנית משונה כזו התקבלה בוועדה שהמתכננת שלה היא ירדני-גולן.

במרכז העיר לוד שוכנת פרדס שניר. שכונה, ליתר דיוק מחנה פליטים, שבו גיבוב בלתי אפשרי של כ-800 יחידות דיור הבנויות טלאי על טלאי, ובהן מתגוררים תושבים ערביים שפולשים לשטח מאז מלחמת השחרור. אין בשכונה כבישים, אין מדרכות, הביוב זורם ברחובות וסחר הסמים מתקיים לאור יום.

מדי כמה שנים יוצאים התושבים בהפגנות אלימות, ולאחר שנרגעות הרוחות, בסיוע המשטרה, הם חוזרים לבתיהם עד לפעם הבאה. אף אחד אינו מכחיש שמדובר בשכונה בעייתית, שמהווה את אחד ממוקדי הסחר בסמים של אזור המרכז, אך יחד עם זאת לא יימצא ולו מומחה אחד שיאמר, שחומה היא הפתרון למצוקת התושבים.

במאי 1999 אישרה הוועדה המחוזית מרכז את תוכנית משרד הפנים, שמומנה על ידי משרד הבינוי והשיכון, שיכולה להיחשב למהפכנית בדברי ימיה של השכונה. על פי תוכנית משרד האדריכלים גוגנהים-טוראל, שהוגדרה כתוכנית מיתארית,הפרדס, ששטחו 1,250 דונם ומצוי בבעלות פרטית, חולק למבננים, כאשר על בעלי השטחים הוטל להגיש תוכניות מפורטות של 2.5 דונם לפחות,ובהן חלוקת השטח והקצאת שטח לדרכים. התוכנית מאפשרת למספר דיירים המתגוררים במבננים להגיש ביחד תוכנית ולאשר לעצמם יחידות דיור.

בשלב הראשון יאושרו כ-800 בתים, ולראשונה בתולדות השכונה ייסללו כבישים ומדרכות, תוסדר מערכת חשמל, הביוב ייאסף, ותיקבע תוכנית להרחבת השכונה לעתיד עד ל-3,000 יחידות.

לא עבר זמן רב, ומושב ניר צבי השכן הגיש התנגדות לוועדה המחוזית, בטענה שהתוכנית החדשה פוגעת בו. המושב, מצידו, דרש, שלתוך התוכנית יוכנס כביש השייך מוניציפלית למועצה האזורית עמק לוד, כדי שכביש זה יחצוץ בין המושב לבין השכונה. יתר על כן, המושב דרש, שבצד הכביש תיבנה חומה גבוהה שאורכה כק"מ, שתפריד בין פרדס שניר לבין בתי המושב.

ועדת ההתנגדויות קיבלה את ההתנגדות, והחליטה שלא תיתן תוקף לתוכנית ולא תעניק אישורי בנייה לפרדס שניר, עד שלא תאושר תוכנית החומה ויובטח ביצועה. עוד דרש המושב, שמי שיקים את החומה יהיו משרד השיכון ועיריית לוד, שתתחייב לטפל בחומה גם בהמשך.

צה הגורל, ובעת מתן החלטת ועדת הערר של הוועדה המחוזית, פוזרה מועצת העיר לוד, בעקבות גירעון של 200 מיליון שקל, ובמקומה מונתה ועדה קרואה בראשות ביבי.

בבלגן שנוצר בעת החלפת השלטון המקומי איש לא שם לב להחלטת ועדת הערר, לאהוגש עליה ערעור (לפי סעיף 110 המאפשר הגשת ערעור תוך 15 יום), וכך נכנסה ההחלטה לתוקף.

מזכיר מושב ניר צבי, ירון לוי: "בסך הכל ביקשנו קיר אקוסטי בינינו לבין הכביש שעומדלהיסלל במקום. פרדס שניר חרגו בבנייה לכיוון שלנו, ולכן הכביש חייב לעבור על שטח שלנו. אנחנו מוכ-נים לוותר על הקרקע, בתנאי שיעשו לנו קיר אקוסטי. יש לנו סיכום עם הוועדה המחוזית, ונהיה מוכנים לה-סיר את ההתנגדות לתוכנית אם יוקם הקיר".

"גלובס": מי לדעתך צריך להקים את החומה?

לוי: "את הקיר צריך להקים מכספי התוכנית. אנחנו מעונינים שהתוכנית תתקדם, לכןעשינו כל מאמץ לוותר על האדמות שלנו כדי שלא לתקוע אותה".

- מה המרחק בין פרדס שניר לבין ניר צבי?

לוי: "חלק מהבתים קרובים מאוד לכביש, ולכן אין ברירה אלא להקים קיר אקוסטי".

מהנדס העיר לוד, עודד ארנון: "הבעיה העיקרית היא, שהם לא רק דורשים שנקים אתהחומה, אלא שנתחזק אותה, דבר שהוא בלתי ברור לחלוטין, במיוחד על רקע העובדה שהחומה תיבנה בשטחשאינו שייך לשטח השיפוט שלנו, ולכן העירייה אפילו אינה יכולה לבטח את החומה. לא איכפת לנו לשנוררכסף ולהקים את החומה, אבל לתחזק? בשום פנים ואופן לא".

- עצם הדרישה לא נראית לך משונה?

"אני לא אומר שתושבי ניר צבי לא סובלים מהשכנות עם פרדס שניר, שחלק מתושביהעוסקים בסחר בסמים, אבל יחד עם זאת אני חושב שמדובר בנושא בעייתי. אם נבנה חומה לניר צבי, תבוא גניאביב וגם היא תרצה חומה, וכך הלאה. כל שכונה ברחבי הארץ שהשכנים לא מוצאים חן בעיניה תרצה שיבנו לה חומה".

- מזכיר ניר צבי טוען שמדובר בקיר אקוסטי.

ארנון: "מדובר בדרך שהייתה דרך חקלאית. עיריית לוד סללה אותה ללא היתרים, מטעמים הומניטריים, כדי לאפשר נגישות לחלק מתושבי פרדס שניר, גם כיום נוסעים שם בעיקר טרקטורים. לא מדובר בקיר אקוסטי, אלא בחומת בטון בגובה ארבעה מטר, שתפקידה להפריד בין ניר צבי ופרדס שניר".

"זוהי שערורייה שאין כדוגמתה", אומר ראש העיר ביבי. "המיליונרים של ניר צבי רוצים שהעניים של לוד, שמצויים בטיפול הנקודתי של משרד ראש הממשלה, יבנו להם חומה שתגן עליהם מפנינו. אין לנו כסף לשלם משכורות, והם רוצים חומה בגובה ארבעה מטר. עם כל הכבוד להם, דבר זה לא יקום ולא יהיה. פה זה לא ברלין, ואף אחד לא אמור להקים חומות בין שני ישובים. אני גם לא מבין מה פירוש הביטוי לתחזק חומה. אם טרקטור ייכנס בחומה אני אמור לשלם עבור הנזק?"

- למי פנית עד היום?

ביבי: "פניתי לכל מי שאפשר, למשרד הפנים, למשרד השיכון, אבל אף אחד לא מוכן לשמוע. אני מסביר בכל פעם מחדש, שכל יום שבו התוכנית אינה יוצאת לדרך נוספים עוד פולשים לשטח, דבר שיקשה עוד יותר על התכנון, וסבל התושבים רק יגבר".

- מה המרחק בין פרדס שניר לבין ניר צבי?

ביבי: "בין שני הישובים יש אדמות חקלאיות ולא מדובר בבניין ליד בניין. אם הם רוצים חומה, שיבנו אותה בעצמם ולא יבקשו לא מאיתנו ולא מהמדינה לבנות להם חומות".

משרד הבינוי והשיכון אמנם התחייב בתחילה לבנות את החומה, מתוך רצון לקדם את התוכנית שבהכנתה הושקעו מאמצים רבים, אך עד מהרה חזר בו, בעיקר כדי לא ליצור תקדים מסוכן, לפיו ישובים יבקשו להקיף את עצמם בחומות כתנאי לאישור תוכניות השכנים. במשרד השיכון אומרים: "אם ניר צבי רוצים חומה, שיקימו אותה, אנחנו לא נממן".

תגובת משרד הפנים:

דרור אהרון, מקדם פרוייקטים של הוועדה המחוזית מרכז, מגיב בשם משרד הפנים:

"מתכננת המחוז רננה ירדני-גולן לא לקחה חלק בשום דיון שנגע להתנגדות מושב ניר צבי. ועד המושב הגיש התנגדות לתוכנית לוד, מאחר ולטענתו התוכנית מאפשרת בנייה לגובה, שפוגעת באופי הכפרי של הישוב. דרישת המושב היתה לסלול כביש ולהקים קיר אקוסטי שיחצוץ בין ניר צבי ופרדס שניר.

לידיעת הוועדה המחוזית הובא שאצל הוועדה המקומית לודים מצוייה תוכנית להקמת כביש וקיר אקוסטי בגבול המוניציפלי בין לוד למועצה המקומית עמק לוד אליו משתייך הישוב ניר צבי, ובעקבות ידיעה זו החליטה ועדת ההתנגדויות לקשור בין התוכניות. אם עיריית לוד תגיש ערר לוועדה המחוזית בשל החלטה זו תשקול, הוועדה את הטענות ותודיע בקשר להמשך התוכנית".