טיסה מסחרית לחלל באפריל: דניס טיטו, אמריקני בן 60, ישתתף במסע של "סויוז"

תמורת 20 מיליון דולר * תייר החלל טיטו הוא ממציא מדד המניות הקטנות של ווילשייר

דניס טיטו, מיליונר אמריקני בן 60, יהיה תייר החלל הראשון בתולדות המין האנושי.

ב-30 באפריל יוזנק טיטו לחלל, בחברת קוסמונאוטים רוסיים, בחללית "סויוז" שתיצמד לשלד תחנת החלל הבינלאומית ההולכת ומוקמת בגובה 400 ק"מ מעל פני כדור הארץ.

כ-400 אסטרונאוטים וקוסמונאוטים, גברים ונשים, רובם ככולם אנשי מקצוע, טייסים, מהנדסים או אנשי מדע בשירות סוכנויות החלל של ארה"ב או רוסיה, חוו את חוויית ההינתקות מכח המשיכה של כדור הארץ ופריצה לחלל בעשרות השנים שחלפו.

אך טיטו הוא האדם הראשון שקונה, למעשה, כרטיס טיסה לחלל. המחיר - 20 מיליון דולר, שיועברו לקופה הריקה של סוכנות החלל הרוסית.

בראיון ל"וושינגטון פוסט", שחשף את תחילת עידן התיירות המסחרית בחלל, אמר טיטו: "זו חוויה שרק כ-400 איש התנסו בה. הרפתקה שהיא האמא של כל ההרפתקאות".

טיטו, המבלה עתה באימונים לקראת הטיסה, לרבות אימוני הסתגלות למצבים של חוסר משקל, יחד עם הקוסומונאוטים שילוו אותו, אמר: "יש היבט רוחני להינתקות מכדור הארץ וליכולת להשקיף עליו מלמעלה. אני נוהג להתבדח שהייתי על הכוכב זה 60 שנה; הגיע הזמן שאוכל לרדת ולראות היכן חייתי כל אותן שנים".

אבל למסע החלל של טיטו יש היבט כלכלי מובהק. ברוסיה, מדינה שהתמ"ג שלה השיל 50% מאז קריסתה של בריה"מ ב-1991, כל דבר מוצע למכירה, אפילו התוכנית הלאומית לכיבוש החלל, שהיתה אחד מעמודי התווך של התחרות הבין-מעצמתית במשך 50 שנה. טיטו יודע שבנאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, אפילו לא היו מסתכלים עליו.

"האמריקנים אינם זקוקים לכסף; אם היית מציע לנאס"א 20 מיליון דולר, זה היה טיפה בדלי", אמר טיטו. "אבל זה סכום גדול מאוד לתוכנית החלל הרוסית". למעשה, מציין "וושינגטון פוסט", סכום זה מהווה כשביעית מתקציב תוכנית החלל הרוסית לשנת 2000 - 145 מיליון דולר.

נאס"א, שותפתה של רוסיה בתחנת החלל הבינלאומית, עם תריסר מדינות אחרות, מוצאת עצמה מעורבת ביוזמת התיירות החללית נגד רצונה. ההסכם הראשוני של טיטו עם הרוסים היה מסע לחללית הרוסית "מיר". אך מצבה העלוב של החללית, שהידרדרה מדחי אל דחי בשנים האחרונות, מחייב את הרוסים להוציאה ממסלולה סביב כדור הארץ ולהנחיתה אי שם באוקיינוס השקט, במארס.

"אין לנו התנגדות להטסה מסחרית של אזרח, כמו במונית, בטיסה של 'סויוז'", אמרה דוברת של נאס"א, דברה ראן. מנהל נאס"א, דניאל גולדין, היה פחות דיפלומטי. לדבריו, המושבים ב"סויוז" צריכים להיות שמורים לאסטרונאוטים, לא ל"משקיפים" עשירים.

האסטרונאוט לשעבר נורם תאנגארד, האמריקני הראשון שביקר ב"מיר", אמר שאפשר להשוות את סלידת מקצועני נאס"א מאירוח אזרחים בחלל לתחושה הבלתי נוחה של הטייסים בתחילת המאה ה-20 נוכח תחילת עידן התעופה המסחרית.

זו אינה הפעם הראשונה שהרוסים תאבי המטבע הזר עושים כסף מעסקי החלל שלהם. נאס"א הזרימה לתוכנית החלל הרוסית כ-400 מיליון דולר תמורת הזנקת אסטרונאוטים אמריקניים ל"מיר". הרוסים החכירו מושבים ב"סויוז" גם לאסטרונאוטים או אנשי מדע מקצועיים מגרמניה, יפאן ומדינות אחרות. תמורת 12 מיליון דולר, הטיסה "סויוז" כתב של רשת טלוויזיה יפאנית ל"מיר". תמורת מיליון דולר, ביצע קוסמונאוט רוסי תעלול פרסומת חללי לפפסי קולה.

טיטו מוכר היטב בוול-סטריט. הוא פיתח את מדד המניות ווילשייר ועומד בראש ווילשייר אסוסייאטס, מחברות ההשקעה העצמאיות הגדולות ביותר בארה"ב, שמטפלת בתיקי השקעה בהיקף 500 מיליארד דולר. הונו האישי של טיטו נאמד בכ-200 מיליון דולר.