תקליט שחוק

עם או בלי נאפסטר, חברות המוסיקה בארץ סובלות מירידה במכירות ומחפשות כיווני צמיחה חדשים. גם באינטרנט

פילוח שונה של השוק, שיווק באינטרנט וחיפוש אחר ערוצי הפצה חדשים, הן רק כמה מן הדרכים בהן מתמודדות בשנים האחרונות חברות המוסיקה בארץ עם הכרסום במכירות. מסתבר, כי דחיית הערעור של נאפסטר בבית המשפט שלשום (ב'), היא רק קצה הקרחון במאבק הקיומי של חברות המוסיקה.

מנכ"ל חברת אן.אם.סי, משה מורד, אמר ל"גלובס", כי שלוש השנים האחרונות היו קשות מאוד לתעשיית המוסיקה, והורגשה בהן ירידה חדה ברווחים. "הדבר התבטא בעיקר בתחום הקמעונאי. רשת החנויות פיקדילי קרסה, רשת סופר זאוס נמכרה, והתמודדנו גם עם תקופה של כמה חודשים, במהלכה לא מכרנו סחורה לרשת טאואר רקורדס, בשל מחלוקת על תנאי התשלום", אמר.

אן.אם.סי, המחזיקה בכ-33% משוק המוסיקה בארץ, נאלצה לחפש אפיקי שיווק חדשים. מורד: "אנחנו לא יכולים להמשיך להסתמך רק על צינורות ההפצה הקיימים, לכן התחלנו לשווק ברשתות נוספות, כמו סטימצקי. במקביל, אנחנו נאלצים לערוך הרבה יותר מבצעי מכירה. התחלנו גם לערוך דיסקים מיוחדים, למשל של שירים שמעולם לא הוקלטו על תקליטורים, ולמכור אותם במחירים זולים מאוד - קונספט שהתגלה כמאוד מוצלח".

באן.אם.סי מבינים שניצחון חברות המוסיקה על נאפסטר הינו רק קרב אחד במערכה גדולה הרבה יותר. בעידן אוטוסטרדת המידע, מי שלא ישכיל להתאים את עצמו לקצב התפתחות הטכנולוגיה, לא ישרוד. "במסגרת הפעילות השיווקית באינטרנט, נכנסנו כשותפים בחברת Music4Me המנהלת ומספקת תכנים", אומר מורד. "השקנו ביחד אתר אינטרנט המכיל את מאגר המוסיקה של החברה. המשתמשים יכולים להכין אוספים, להוריד אלבומים שלמים ועוד, תמורת תשלום".

מנתונים שמפרסמת החברה עולה, כי מאז עליית האתר לאוויר, נרכשו בו למעלה מ-10,000 שירים.

עוד אמר מורד, כי החברה נערכת לכניסת מוצרים כמו ה-X Box של מייקרוסופט, שיאפשרו צריכת תוכן בשיטת ה-Pay Per Usage. "כשהשיטה השיווקית הזו תהיה רלונטית, אנחנו נהיה מוכנים לכך", אמר.

חברת המוסיקה של הד-ארצי, המחזיקה בכ-30% משוק המוסיקה בארץ, ספגה ירידה מצטברת של כ-46% במכירות בארבע השנים האחרונות. הצורך להוריד את מחירי התקליטורים הניב את סדרת "המכורים", המציעה את התקליטורים המבוקשים ביותר של החברה, במחיר שאינו עולה על 59.90 שקל.

מנהל השיווק והתכנון האסטרטגי של הד-ארצי מוסיקה, טל יודקוביק, אומר, כי הסדרה הושקה בינואר 2000, והרעיון הוכיח את עצמו מעל ומעבר. "הדיסק האחרון של שלמה ארצי שהוצאנו, נמכר במסגרת 'המכורים' בלמעלה מ-180 אלף עותקים", אמר. גם ערוצי ההפצה בהם פועלת החברה התרחבו מעבר לחנויות המוסיקה הסטנדרטיות, וכיום ניתן למצוא את התקליטורים ברשתות שיווק גדולות כמו סופר סנטר, קלאב מרקט, מטרו וזיל וזול.

יודקוביק מציין, כי יש אפשרות להוריד את המחירים באופן גורף: "שלוש החברות צריכות להחליט ביחד שהן מוזילות את מחירי הדיסקים, ואז הדבר יהיה אפשרי. אנחנו ניסינו להוביל מהלך כזה, קיבלנו את הסכמתה של הליקון לעניין, אך אן.אם.סי סרבה להוריד את המחיר, והיא למעשה זו שמעכבת את המהלך".

במסגרת הפעילות באינטרנט, מחזיקה הד-ארצי מוסיקה בחלק מאתר המאפשר שמיעת שירים, ללא אפשרות להוריד אותם, כאשר בזמן ההאזנה, רצות על מסך המחשב פרסומות. "כך עלות ההפקה ותפעול האתר מגולגלות על המפרסמים", אומר יודקוביק.

מנכ"ל חברת הליקון, רוני בראון, מכחיש ניהול מגעים בעבר עם שתי החברות האחרות בעניין הורדת מחירי התקליטורים. "מעולם לא דיברנו עם מי מהשותפות על תיאום מחירים". יתירה מכך, בראון מציין, כי לדעתו קונספט "המכורים" של הד ארצי הוא טעות: "הדבר דחף את כל שוק המוסיקה הישראלית כלפי מטה, מבחינת המחירים", אמר.

הליקון, שספגה אף היא ירידה מצטברת של כ-35% במכירות על פני ארבע השנים האחרונות, מחזיקה כיום בכ-30% משוק המוסיקה בארץ. בראון אומר, כי אחת הדרכים בהן נקטה החברה כדי להתמודד עם הכרסום במכירות היה פילוח אחר של שוק הצרכנים. "רוב צרכני המוסיקה הבלתי חוקית הם ילדים ונוער, משום שלהם יש יותר זמן פנוי. לכן אנחנו משקיעים את המאמצים השיווקיים שלנו בעיקר בקהל מבוגר יותר, שצורך מוסיקה בינלאומית ומוסיקה קלאסית". בראון אומר עוד, כי בשנה שעברה נמכרו בארץ 5 מיליון דיסקים בלבד. לדבריו, "שוק מסודר, המתנהל באופן חוקי, היה מביא למכירה של 18 מיליון דיסקים".

משה מורד מכחיש כי התנהלו מגעים בין החברות בעניין הורדת המחירים.