קובי שמר שוב משנה אסטרטגיה: מיזם המסחר האלקטרוני ממתין לשותף

אי-אונליין תכננה להשיק את המיזם בסוף השנה שעברה, אך כעת היא ממתינה להשלמת המגעים עם שותף, כנראה בנק הפועלים, שיספק את התשתיות לפעילות

הסנטימנט השלילי לו זוכות חברות האינטרנט בשוקי ההון, משתקף היטב גם במניות אי-אונליין קפיטל, או בשמה המוכר יותר אנליסט אונליין. החברה, שפוצלה ביוני אשתקד מחברת הברוקרים אנליסט, במסגרת מהלך משולב שבו גייסה 12 מיליון שקל נסחרת היום בשווי של כ-3.5 מיליון דולר, כרבע מהשווי שלפיו החלה להיסחר בבורסה בת"א.

אי-אונליין, הנמצאת בשליטת קובי שמר, היא חברת אינטרנט "טהורה", המפעילה פורטל פיננסי המספק מידע בתחומי שוק ההון והכלכלה. כידוע, חברות מסוגה מתקשות לשרוד במציאות שנוצרה בישראל (ע"ע נטקינג, נענע, תפוז ודומותיהן), כשהסיבה הפרוזאית לכך היא היעדר הכנסות שיכסו את עלויות התפעול של האתר.

ואכן, גורמים המקורבים לאי-אונליין מדווחים על אווירת חוסר ודאות בקרב עובדי החברה, לגבי הצעדים התפעוליים או האסטרטגיים שבכוונתה לנקוט בתקופה הקרובה, על רקע מיעוט ההכנסות (1.2 מיליון שקל בלבד בחודשים ינואר-ספטמבר אשתקד) וההפסדים הנצברים. יצוין, כי עד היום כמעט ולא דולל כוח האדם בחברה, המונה 22 עובדים (26 אשתקד).

בראיון שהעניק קובי שמר ל"גלובס" בחודש אוקטובר, הוא בישר על שינוי במודל העיסקי של החברה: "המצב שנוצר איננו קל או נעדר סיכונים, אבל יש לנו מודל עיסקי שונה מזה של יתר חברות האינטרנט הנסחרות בבורסה. החברה נמצאת כיום בתחילת מעבר מאספקת תוכן בחינם לתחום של מסחר אלקטרוני".

אי-אונליין התכוונה להשיק בסוף השנה הקודמת פלטפורמת מסחר שפותחה בחברה, המאפשרת ניהול תיק השקעות, רכישה ומכירה של מניות בארץ ובחו"ל ועוד, ובאמצעותה ביקשה לנצל את מאגר המשתמשים הרשומים באתר (כ-130 אלף גולשים) ליצירת הכנסות. אלא, של"גלובס" נודע, כי לאחרונה גנזה אי-אונליין את תוכנית ההשקה במטרה לחסוך בהוצאות עד שיימצא גורם, שיוכל לספק את התשתית (מחשוב, אבטחה וכו').

מי שמסומן כפרטנר מוביל למיזם המסחר האלקטרוני של החברה, הוא בנק הפועלים, המחזיק 20% ממניות אי-אונליין. ככל הידוע מנהלת החברה מגעים עם הבנק לשילוב המערכת שפיתחה בתשתית האינטרנט שהוא מספק ללקוחותיו. בכל מקרה נראה, כי ההשקה תתמהמה מספר חודשים נוספים.

בינתיים, השוק איננו ממתין לאי-אונליין. בנוסף למספר בנקים שכבר מפעילים מערכות מסחר אלקטרוני בני"ע, הודיעה אתמול חברת הברוקרים נשואה-זנקס, כי היא מחזירה לחיים את מיזם המסחר האלקטרוני INSIDER, לאחר שבחודש שעבר הודיעה על סגירתו. האתר צפוי להתחיל לפעול בתוך שלושה שבועות. מיזמים נוספים הנמצאים בקנה הם אלה של אי-טרייד ישראל מקבוצת קרדן (בעלת חברת הברוקרים החברה המרכזית), ושל אילנות-בטוחה.

לא פחות מהתחרות המתפתחת, שהופכת את הפוטנציאל הטמון בתחום המסחר האלקטרוני לברור פחות ופחות, מאוימת אי-אונליין מקצב "שריפת המזומנים".

מהדו"חות שפרסמה אי-אונליין לסוף ספטמבר עלה, כי בקופת החברה סכום של 4.7 מיליון שקל (לאחר הפסד של 7.5 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה). סמוך למועד פרסום הדו"חות, בסוף נובמבר, הקצתה החברה 20% ממניותיה לבנק הפועלים תמורת השקעה של מיליון דולר. מכאן, שבקצב ההפסדים המדווח נותרו בקופת החברה אמצעים נזילים לחודשי פעילות ספורים.

בשלהי השנה הקודמת ניהלה אי-אונליין מגעים למיזוג עם חברת קו מנחה, המפעילה מספר אתרי אינטרנט לאספקת מידע פיננסי ועיסקי. לקו מנחה גב פיננסי חזק (משפחת בגס ואי.די.בי) וקופה מלאה במזומנים. אלא שהמו"מ הסתיים בלא כלום וככל הידוע, לא חודש מאז.

מנכ"ל אי-אונליין, שי נוביק, אמר היום ל"גלובס", כי "המודל המקורי שתוכנן היה למנף את תשתית המשתמשים שיצרה החברה למכירת מוצרים ושירותים פיננסים על פי הניסיון שנצבר בשוק האמריקני. בינתיים דברים השתנו ולא נוציא את המוצרים בקצב שתוכנן, מאחר שהדבר דורש השקעות והסביבה העיסקית כיום איננה אוהדת".

נוביק מוסיף, כי אי-אונליין ממשיכה לחפש שיתופי פעולה בתחום התוכן, כפי שעשתה בעבר (בשלהי השנה שעברה התקשרה בהסכם נציגות בלעדית עם חברת PRM, העוסקת בתחום ההפצה האלקטרונית). "לא נוכל להמשיך ולהפסיד כספים לעד, ולכן אנחנו מנסים לשמר את המותג תוך צמצום הוצאות כמה שאפשר". נוביק סירב להתייחס לנושא העלאת מערכת המסחר שפיתחה אי-אונליין ואופי שיתוף הפעולה הצפוי עם בנק הפועלים.