התפרעויות בהלוויית התינוקת בחברון; הרב ליאור: שלהבת הציתה את האש

מתנחלים יידו אבנים לעבר אבו-סנינא ירי לעבר כיכר גרוס דודתה של התינוקת: עוד ננקום דמך

אלפים ליוו היום (א') למנוחות את התינוקת שלהבת פס, שנרצחה ע"י צלף פלשתיני ביום שני שעבר. בתום מסע ההלוויה, התפתחו עימותים בין מתנחלים לפלשתינים. כמה מהמתנחלים החלו ליידות אבנים לעבר שכונת אבו-סנינא ואף ניסו לפרוץ בכוח לעבר השכונה. כוחות מתוגברים של צה"ל עצרו בעדם.

הלווייתה של שלהבת פס החלה ברחבת מערת המכפלה ומשם יצא מסע ההלווייה לבית העלמין העתיק בחברון.

אביה של התינוקת, יצחק פס, הגיע לטקס ההלוויה, כאשר הוא ישוב בכיסא גלגלים, ביחד עם בני משפחה אחרים ועם רבני יש"ע.

הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע, אמר בטקס ההלוויה: "כל המדינאים דירדרו את המצב שעוד לא היה כמוהו מאז מלחמת השחרור. הטרור משתולל ברחובות, ילדים צדיקים קטנים, שהקב"ה לקח את נשמתם, יהיו לכפרה על עוון הדור. המחבלים צריכים לדעת שאנחנו עם קשה עורף. מתוך שפיכות הדמים והייסורים הציבור שלנו ימשיך לטפח את החיים במקום הזה.

"אנו פונים לממשלת ישראל ולעומד בראשה, עם הילדה שלהבת שהציתה את האש, שלא פחדה לחיות במקום הקדוש הזה. יש לנו ברוך השם צבא מעולה. היום לא ניתן כמו בגלות לשלוח מיליון ילדים יהודים לכבשנים. שראש הממשלה יידע שיש לו חיילים בשטח, ציבור בריא ואיתן ילך אחריו באש ובמים, שיעשה כל מה שצריך לעשות. יכול להיות שזה היה תפקידה של שלהבת, להצית את האש".

דודתה של שלהבת, אילנה זרביב, אמרה: "אנו מסתכלים על התמונה והלב נחמץ. השלהבת לעולם לא תדעך, תמיד תהיה בדמנו. עוד ננקום את דמך שלהבת, כי עזה כמוות האהבה". כוחות מתוגברים של חיילים ושוטרים נערכו מבעוד מועד בכל האיזור, מחשש להתפרצויות אלימות של המתנחלים במהלך הלווייתה של התינוקת. מסוקי צה"ל ריחפו מעל למסע ההלוויה כדי לאבטח את משתתפיה מפני נסיונות של פלשתינים לפגוע בהם.

במהלך מסע ההלוויה זרקו כמה מתנחלים אבנים לעבר פלשתינים, שהשיבו ביידויי אבנים בחזרה. לקראת תום ההלוויה ניסו כמה מתנחלים לרוץ לעבר שכונת אבו-סנינא, אבל החיילים שעמדו על קו התפר הצליחו לעצור בעדם.

זמן קצר לאחר שמשתתפי ההלוויה החלו להתפזר, ירו צלפים פלשתיניים לעבר כיכר גרוס, שבה היו חיילים ושוטרים רבים. חיילי צה"ל השיבו באש מקלעים ונשק קל לעבר מקורות הירי.

בצה"ל מעריכים, כי מקור הירי היה בשכונת אבו-סנינא.

הרב דב ליאור פרסם הבוקר פסק הלכה, הקורא למשתתפים בהלוויתה של התינוקת לכבד את מסע הלוויה: "עבר עלינו שבוע קשה ביותר מאז הירצחה של שלהבת הי"ד", כתב הרב ליאור שהוסיף: "אני מאוד מבקש מכל אלה שבאו לכבודה של הנרצחת לכבד את מסע הלוויה, שיעבור בצורה ובאופן ההולם מעמד שכזה. אני שולח בזה ברכות יישר כוח להורי הילדה על עמידתם האיתנה במשך שבוע שלם למען ביטחון תושבי עיר האבות. ובלע המוות לנצח ומחה השם אלוקים דמעה מעל כל פנים בה ינקום נקמת דמה לעינינו".

גם ועד הישוב היהודי בחברון פירסם אמש הודעה, הקוראת למשתתפים בהלוויה שלא להתפרע ולא לבצע פעולות אלימות במהלך ההלוויה. "פעולות אלה מספקות דלק להסתה אנטישמית המתנהלת נגדנו בימים האחרונים", אומרת ההודעה.

קבורתה של התינוקת התאפשרה לאחר שהוריה, אוריה ויצחק פס, הסכימו לוותר על דרישתם שצה"ל יכבוש את שכונת אבו-סנינא בחברון כתנאי לקבורתה. בין היתר, שוכנעו ההורים באמצעות הטענה כי אם תידחה הלוויה בעוד מספר ימים, הם לא יוכלו לשבת שבעה בשל חג הפסח.