נשענת על תהילת העבר

הונדה סיוויק 2001 נהפכה לבורגנית ממוסדת ומכובדת. לאן נעלמה המכונית האטרקטיבית, הצעירה והחצופה שאהבנו כל כך?

סיוויק של הונדה, אחת ממכוניות הדגל של היצרנית היפנית היוקרתית, איננה פנים חדשות על כבישי הארץ. היא יובאה ארצה כבר בתחילת 1990, ובמשך השנים נוצרה לה תדמית של מכונית על, משפחתית, בעלת מנוע וביצועים ספורטיביים ואמינות גבוהה, שגם מעוצבת היטב וחזותה יפה, יוקרתית ומהודרת. אם תרצו, מעין ב.מ.וו יפני.

עתה, עם הגעתם ארצה של דגמי סיוויק 2001, ביצענו נסיעת מבחן, שמטרתה העיקרית הייתה: לבדוק האם ובאיזו מידה עודנה שומרת על מקומה בצמרת, והאם היא עדיין שומרת על המוניטין שנהנתה מהם, בארץ וברחבי העולם, במשך כל השנים.

הנסיעה בוצעה בדגם אוטומטי, 1600 סמ"ק, חמש דלתות. למען האמת, חרף מאמצינו הכנים למצוא בסיוויק החדשה איזו תכונה שתחלץ מאיתנו אנקת התפעלות, לא מצאנו משהו יוצא דופן החורג אפילו במעט מהמקובל כיום במרבית המכוניות המשפחתיות בקטגוריה זו. השוק היום מוצף בדגמים אלו, והסיוויק החדשה דומה להם כמעט בכל דבר.

הסיוויק מצוידת בהגה כוח חשמלי מתכוונן, בממיר קטליטי, במזגן אוויר מקורי, בארבעה חלונות חשמל, במנגנון לפתיחת תא המטען ומיכל הדלק ממושב הנהג, במערכת בלמים אמינה, בבולמי זעזועים קדמיים ואחוריים, הפועלים על גז, ובהספק מנוע מרבי של 110 כ"ס.

היא צורכת דלק נטול עופרת 95 אוקטן בכמות של 10.8 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית ושל 17.9 ק"מ בנסיעה בין עירונית (על פי נתוני היצרן, שאומתו בעת הנסיעה).

מפרט הבטיחות והמיגון כולל: שתי כריות אוויר לנהג ולנוסע, קורות פלדה כפולות בדלתות, מוט הגה קורס, נורת התראה לחגורות בטיחות, נעילת ביטחון בדלתות האחוריות לטובת הילדים, פנס בלימה בשמשה האחורית ומערכת השבתת מנוע, אימובילייזר, נגד גניבת הרכב.

גם העיצוב הפנימי סטנדרטי ונטול הפתעות, ואין בו שום סממן ייחודי, מקורי או יצירתי, חוץ מריפודי הקטיפה של המושבים. הנהיגה נוחה ולא מעייפת גם לאחר שעות ממושכות. אולם, באופן כללי, הסיוויק משדרת בעיקר אפרוריות, סולידיות ובגרות כמעט משעממת.

היא מצוידת גם בזמזם התראה לאורות קדמיים, בפנס ערפל אחורי ואפילו במתקן לכוסות. לעומת זאת, מסיבה לא ברורה, חסרים בה - דווקא בה - אביזרים סטנדרטיים שוליים אך שימושיים למדי, כמו שעון ומצית סיגריות.

לזכותה של הסיוויק ייאמר, כי בסך הכול רמת הביצוע והגימור הפנימית והחיצונית, לרבות הצביעה, טובים בהחלט וראויים לציון.

אין ספק, שאחת הסיבות המרכזיות שבזכותן זכתה הסיוויק לפופולריות הרבה שלה הייתה עיצובה החיצוני היפה. העיצוב עולה, ללא ספק, גם היום, על המקובל במכוניות דומות. אין זה מפתיע, אם נזכור שאחת האטרקציות בבחירת מכונית חדשה ובהעדפת דגם אחד על משנהו הוא העיצוב החיצוני. וזאת, בלי קשר למפרט המיכני והבטיחותי הנדרש ממכונית איכותית - עניין שאי אפשר לטעון בו דבר נגד תוצרת הונדה.

הסיוויק של היום, בעלת המנוע החזק ורב העוצמה, היא מכונית יעילה, אך צפויה ובלתי מפתיעה. היא בטוחה וקלה לתמרון ולשליטה, הן בתוך העיר והן מחוצה לה. גם אחיזת הכביש שלה טובה מאוד. אבל עם כל אלו נראה כי הייחודיות שאפיינה אותה בעבר פרחה ונעלמה כלא הייתה. הסיוויק כאילו התבגרה, התבייתה והפכה לבורגנית ממוסדת, מסורבלת משהו וחפה ממראה ספורטיבי, צעיר ומושך.

הונדה סיוויק 2001 אינה עונה על ציפיותינו ממכונית מסוגה. למעשה, היא נעשתה לעוד אחת משורה ארוכה של מכוניות יפניות משפחתיות, כולן באיכות טובה למדי, המתחרות בחירוף נפש על שוק ישראלי פוטנציאלי לא גדול.

אם הונדה סיוויק נחשבת בכל זאת לטובה ממתחרותיה, ולכן גם יקרה יותר ממרביתן, הרי זה בזכות המוניטין שלה, שנשען על תהילת העבר, אך ודאי שלא בגלל מה שהינה היום.

לרוכשים ניתנת אחריות לשלוש שנים או ל-100 אלף ק"מ, לפי הקודם. הונדה סיוויק נחשבת לדגם מבוקש מאוד, וגם הדגמים הישנים שומרים על מחירים גבוהים יחסית. 0