האיש שהרוסים אוהבים לשנוא

אנטולי צ'ובאיס, לשעבר האחראי להפרטת נכסי בריה"מ לשעבר ולעליית ה"אוליגרכים", ממשיך לעורר רגשות סוערים - בהצעתו לשבור את המונופול של חברת החשמל הלאומית UES, שהוא כיום מנכ"לה

הוא היה הדמות הפוליטית השנויה ביותר במחלוקת ברוסיה; היום הוא המנהל השנוי ביותר במחלוקת במדינה. כמנכ"ל יונייטד אנרג'י סיסטמס (UES), אנטולי צ'ובאיס עדיין ממשיך לעורר רגשות סוערים, עם הצעותיו לשבור את המונופול של UES בתחום אספקת החשמל.

צ'ובאיס מעוניין לשמור על רשת החלוקה במצב של מונופול טבעי, אך לפצל את יכולת ייצור החשמל לכ-20 ספקיות עצמאיות ויותר שיתחרו ביניהם על השוק.

בין מבקריו, מושלים איזוריים ובעלי מניות מיעוט בחברה, הטוענים כי השינוי שהוא מציע מהפכני מדי ומהיר מדי. כמה מבעלי המיעוט בחברה טוענים כי נכסי ייצור החשמל עלולים להימכר במחיר זול מדי, בין אם בעיסקאות עם גופים מקורבים או משום שמחירי הנכסים ברוסיה הם עתה בתחתית.

הביקורת שמופנית כנגדו היא במובנים רבים שידור חוזר של הביקורת שהופנתה נגדו באמצע שנות ה-90, בהן הוא פיקח במסגרת תפקידו הממשלתי על הפרטתה של מרבית התעשיה הרוסית. התהליך הוביל אז למכירה כללית של נכסים בהיקף ארצי, ולעלייתם של האוליגרכים, הקליקה של אנשי כספים רוסים שהשתלטו על אוצרות ומשאבי מדינה ורכשו לעצמם בדרך גם השפעה על הקרמלין. רק עתה מוביל התהליך לקונסולידציה של התעשיות ולצמיחת ההשקעות, מהלכים שרבים חשבו שיתרחשו במהירות מואצת יותר.

צ'ובאיס פוטר בזילזול את הטענות שהוא מאיץ את UES לקראת תהליך מהיר מידי של רפורמות, וטוען כי הוא פתוח להצעות בכל תחום, למעט שני עקרונות בסיסיים: האחד, חייבת להיווצר תחרות אמיתית בסקטור ייצור החשמל והשני, יש להשאיר על כנה את רשת הפצת החשמל כחטיבה אחת.

לדבריו, המהירות היא שיקול גורלי, משום שלצורך חידוש פני תשתית החשמל הרוסית נדרשות השקעות זרות, ולא ניתן יהיה למשוך אותן למדינה ללא רפורמות וארגון מחדש. הוא מזהיר כי אלא אם כן יוזרמו לתשתיות הייצור השקעות חדשות בהיקף 30 מיליארד דולר ויותר עד 2005, עלולה המדינה להיקלע למשבר ייצור חשמל.

ניהול UES, שלא לדבר על ביצוע הרפורמות, הוא משימה כבדה ששומרת על צ'ובאיס מקושר לפוליטיקה הרוסית הגבוהה. המדינה מחזיקה ב-52% בחברה, מה שאומר שמנכ"ל החברה הוא משרה שחייבת את קיומה לנשיא, ולדימיר פוטין.

בנוסף מחייבת המשרה את צ'ובאיס לשקוע עמוק בביצת הפוליטיקה המקומית. הוא נדרש לשדל את המושלים האיזוריים לייקר את מחירי החשמל הנתונים תחת פיקוח מקומי. הוא נדרש להחלטות עדינות ודיפלומטיות, כמו ניתוק החשמל ללקוחות גדולים לא משלמים, אשר עשויים לכלול לעיתים גם מימשלים מקומיים או מתקני צבא.

בתחילת השנה האמינו רבים כי הוא יפול קורבן לחרב הפיטורים של פוטין בשל משבר האנרגיה במחוז הסיבירי פרימורסקי קריי, אולם לאושרו הבלתי מוסתר של צ'ובאיס, בחר פוטין להאשים את מושל המחוז במשבר, ודרש את התפטרותו.

קשה להאמין, אבל צ'ובאיס אינו רואה בחזונו חזרה לקריירה פוליטית מלאה, לא במוקדם ולא במאוחר, זאת למרות שהוא נחשב לדמות מובילה באיחוד כוחות הימין, קואליציה ליברלית התופסת אחיזה בפרלמנט הרוסי. מבקריו טוענים נגדו כי רכישתה של תחנת טלוויזיה פרטית, Ren-TV, על ידי UES, נועדה להבטיח שאם ירצה הבוס הגדול לחזור בכל זאת לחיים הפוליטיים, יהיה לו עם מה להתחיל. צ'ובאיס מכחיש כמובן את ההאשמות, באומרו כי לכל החברות הרוסיות הגדולות יש פעילויות מדיה, המנוצלות כנכס ליחסי הציבור שלהן.

השאלה המסקרנת היא כמובן כיצד יוכל צ'ובאיס לחזור לפוליטיקה, ולאיזה תפקיד בדיוק? בקרב רוב רובו של הציבור הרוסי נחשב צ'ובאיס לבלתי אהוד באופן קיצוני, כמי שאחראי באופן אישי לטעויות ההפרטה. שלא לדבר על זה שהמשרה האחת והיחידה שיכולה אולי להתאים לטמפרמנט שלו נתפסה על ידי פוטין.

אבל קיימת גם אפשרות כי ככל שתתגבר מגמת הקונסולידציה בכלכלה הרוסית, כך תשתפר הדיעה הציבורית לגבי צ'ובאיס. בינתיים הוא חולש על 440 מפעלי ייצור חשמל, 2.7 קילומטר של קו מתח להעברת חשמל, וברקע מחכים לו בעלי המניות הזועמים. לא משעמם לו.