ועדת שמגר הציעה להשאיר את שני התפקידים ביד אחת

המליצה לפני שנתיים וחצי להקים ועדה שתמליץ בפני הממשלה על המועמד לתפקיד, ולשקול הליכים דומים גם למינוי פרקליט המדינה

הפעם האחרונה בה נבחנה משרת היועץ המשפטי לממשלה לעומקה, היתה בידי ועדת שמגר, שהגישה את המלצותיה בנובמבר 1998. יו"ר הוועדה, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר, אמר עם הגשת הדו"ח, כי מטרות המסקנות הן לחזק את מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה, ולא לאפשר אירועים כדוגמת אלה שאירעו בפרשת בר-און. שאר חברי הוועדה היו פרופ' רות גביזון ושרי המשפטים לשעבר, דוד ליבאי, משה נסים וחיים צדוק.

הוועדה המליצה לשנות את תוארו של היועץ המשפטי לממשלה ל"יועץ המשפטי הראשי", וזאת על מנת להמחיש את עליונותו המשפטית של היועץ ואת סמכויותיו על כל היועצים המשפטיים הקיימים. שמגר הדגיש, כי למרות שינוי תואר המשרה, יהיו החלטותיו נתונות לביקורת משפטית של בג"ץ.

היועץ המשפטי יתמנה על ידי הממשלה, אך המועמדים למשרה יוצעו לממשלה ע"י ועדה מקצועית ציבורית. ועדה זו תהיה מופקדת על סינון ובדיקת התאמת המועמדים, והיא תמונה לכהונה של 4 שנים.

הוועדה תהיה מורכבת מ-5 חברים: שופט בדימוס של בית משפט העליון, שימונה ע"י נשיא בית המשפט העליון וישמש יו"ר הוועדה; שר משפטים לשעבר או יועץ משפטי לממשלה לשעבר, שיתמנה ע"י הממשלה; חבר שייבחר ע"י ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת; עורך דין שייבחר ע"י לשכת עורכי הדין; ואיש אקדמיה שייבחר ע"י הדיקנים של הפקולטות למשפטים.

המועמדים שיידונו בפני הוועדה יוצעו ע"י ראש הממשלה או שר המשפטים, או שהוועדה עצמה תעלה את מועמדותם. רק מי שכשיר להתמנות לשופט של בית המשפט העליון, יוכל להיכלל בין רשימת המועמדים למשרת היועץ. על הוועדה לקבל את הסכמתו בכתב של המועמד, והיא תקיים התייעצות עם ראש הממשלה ושר המשפטים בעניין התאמתם של המועמדים למינוי.

שמות המועמדים שהוצעו לוועדה, ואשר הוועדה רואה אותם כראויים למועמדות, יפורסמו ברבים לפחות 21 יום לפני מתן החלטות בעניין. דיוני הוועדה יתנהלו בדלתיים סגורות, והחלטת הוועדה בקשר למינוי טעונה הסכמה של 4 מתוך 5 חבריה.

ההמלצות קובעות, כי משך כהונתו של היועץ המשפטי תהיה 6 שנים, וכי לא ימונה לתפקיד אדם מעבר לגיל 70. עם זאת, יוכל היועץ להמשיך בכהונתו, אם התמנה לפני גיל 70 ובמהלך הכהונה עבר גיל זה.

בין ההמלצות - גם מכניזם לפיטוריו של היועץ המשפטי. על פי מכניזם זה, הסמכות להפסקת הכהונה תהיה בידי הממשלה בהתייעצות עם הוועדה. ניתן יהיה להפסיק את כהונת היועץ במקרים בהם חילוקי דיעות בין הממשלה ובין היועץ מונעים שיתוף פעולה יעיל, היועץ עשה מעשה שאיננו הולם את מעמדו, איננו כשיר לבצע את תפקידיו או מתנהלת כנגדו חקירה פלילית.

הוועדה גם מציעה לממשלה לשקול הסדרים דומים לגבי מינוי פרקליט מדינה, ולגבי מינוי ממלא מקום קבוע ליועץ, אם יוחלט על יצירת תפקיד כזה. בין ההמלצות: אפשרות לפיה תוכל רשות ממשלתית להיות מיוצגת ע"י עו"ד אחר מאשר היועץ, וזאת כאשר לרשות הממשלתית גישה מנוגדת לזו של היועץ. ההמלצות שוללות שינוי מעמדו של היועץ המשפטי כראש התביעה הכללית.

המלצה נוספת שוללת מהיועץ המשפטי את האפשרות להשתתף בקביעות בישיבות הממשלה, ומציעה לזמן את היועץ לישיבות רק בדיונים בנושאים בהם מתבקשת חוות דעתו. בעניין דרכי הפעולה של היועץ המשפטי סבורה הוועדה, כי יש לבחון מחדש את נוהג השימוע, ואת דרכי הטיפול בעיכוב הליכים, אשר יש בהם משום פגיעה בעקרון השוויון בפני החוק.

המלצות הוועדה התקבלו פה אחד.