בוטל ההיתר להריסת הבית לשימור ברח' הירקון 96 בת"א

ביהמ"ש המחוזי קיבל ערר של הוועדה המקומית נגד החלטת הוועדה המחוזית ת"א

ביהמ"ש המחוזי בת"א ביטל את החלטת ועדת הערר מחוז ת"א מיום 1.5.00, אשר העניקה לחברת מגדלי הירקון 96 היתר להריסת הבניין ברח' הירקון 96 בתל אביב.

הבניין הוקם בשנות ה-30 על ידי האדריכל פנחס ביז'ונסקי, בהשראת הטאג' מהאל. הבניין תוכנן בצורת האות H, כאשר שתי זרועותיו המערביות פונות לכיוון הירקון. יוזם הבניין, איש העסקים קרל ריספלד, הוריש את הבניין לאוניברסיטה העברית.

בשנת 1995 העמידה האוניברסיטה את הבניין למכירה בדרך של מכרז פומבי, בו זכתה חברת מגדלי הירקון 96. בעל החברה הוא הקבלן עמוס לוזון, יו"ר אגודת הכדורגל של מכבי פ"ת. הבניין כלול ברשימת הבניינים לשימור שהוכנה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב.

מגדלי הירקון הגישה בקשה להיתר הריסה, בטענה כי הבניין מהווה סכנה מוחשית לדייריו וסביבתו, בשל מצבו הפיזי הרעוע. ביום 1.5.00 החליטה ועדת הערר המחוזית לתת למגדלי הירקון היתר להריסת הבניין ללא דיחוי. בגין החלטה זו הגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב עתירה לביטול ההחלטה.

חברת מגדלי הירקון הגישה עתירה לחייב את הוועדה המקומית לעשות כל שנדרש על פי החוק, כדי לאפשר את ביצוע ההריסה, לצורך הקמת מגדל חדש.

השופטת, ד"ר דרורה פלפל, קבעה כי ועדת הערר המחוזית לא עשתה שימוש בכל כלי אפשרי שבידה כדי להגיע למסקנה הנכונה על מנת להכריע בצורה נאותה בסוגיית ההריסה או השימור של הבניין.

לדברי פלפל, ועדת הערר לא כללה בין הנתונים שאספה לצורך קבלת ההחלטה חוות דעת רצינית באשר לאפשרות השיקום של הבניין. עיקר שיקוליה נגעו לבטיחות הבניין וחוסר אפשרות ביצוע תוכנית השימור, לאור העובדה שאין תוכנית תקפה המסדירה את שימור הבניין, והיות חלקו הקדמי בשטח המיועד להפקעה. כמו כן, ועדת הערר לא ביקשה חוות דעת מנומקת ומסודרת מטעם המועצה לשימור אתרים, ולא הופיע בפניה מהנדס מטעם המועצה. לדברי פלפל, ועדת הערר היתה צריכה ליזום פנייה למועצה לשימור אתרים ולקבל ייעוץ באשר לבחינת האפשרות לשימור הבניין.

פלפל קובעת, כי בשל העדר חוות דעת בתחום השיקום והעדר פנייה לקבלתה - החלטת ועדת הערר לוקה בחוסר סבירות משמעותי, מאחר שלא אספה את כל הנתונים הדרושים לצורך קבלת החלטה מאוזנת, ולא נתנה את המשקל הראוי לבחינת אפשרות שימור המבנה.

פלפל קובעת, כי חברת מגדלי הירקון רכשה את הבניין ביודעה שהוא מיועד לשימור, ובוודאי הביאה זאת בחשבון כאשר הציעה את מחיר הרכישה. לדבריה, לטעון כיום, כ-5 שנים לאחר מכן, על פגיעה בזכות הקניין - זו טענה לא רצינית.

פלפל מתחה ביקורת על הדרך בה התנהלה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א, בכך שהחליטה תחילה על מתן היתר הריסה, בתנאי שחזית הבניין תשוחזר, ובכך יצרה ציפיות אצל חברת מגדלי הירקון, אולם לאחר מכן חזרה בה וקיבלה החלטה שלא להתיר כלל את הריסת הבניין.

פלפל קיבלה את העתירה, וביטלה את החלטת ועדת הערר למתן היתר להריסת המבנה. פלפל נמנעה מלפסוק לוועדה המקומית הוצאות.

ב"גלובס נדל"ן" פורסם לראשונה על מאבק דיירי הבניין ברחוב הירקון 96 נגד הריסתו. תוך כדי המאבק, נגרמו לבניין נזקים כבדים, לרבות ניפוץ דלתות וחלונות ושבירת מערכת הביוב.

לטענת הדיירים, מאחורי הנזקים עומדים שליחי החברה, שמעוניינים לפנות את הבניין. בעלי החברה מכחישים. (עת"מ 1094/00).