"אמץ לוחם" והענק לו מילגה

קרן "אמץ לוחם" תגייס תרומות לטובת מילגות לימודים באמצעות מכירת מדליות, כשכל הנוגעים בדבר עשו את חלקם בהתנדבות

קרן "אמץ לוחם", מיסודם של ידידי האגודה למען החייל, הכריזה על פרוייקט גיוס תרומות באמצעות מדליה, שהונפקה במיוחד למבצע זה על ידי החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות, ועליה דמות של חייל קרבי. חברת בזק נרתמה להשקעה הראשונית בפרוייקט בהיקף כספי כולל של כ-350 אלף שקל. רשתות השופרסל, הריבוע הכחול, קו אופ צפון והסופר פארם נרתמו לסייע במכירת 200 אלף מדליות לציבור. המדליה תוצע במחיר 10 שקלים.

את הפרוייקט ילווה קמפיין פרסום בטלוויזיה, בעיתונות ובשילוט חוצות, באמצעות משרד הפרסום טמיר כהן JWT, המלווה את קרן "אמץ לוחם" בהתנדבות מיום היווסדה בשנת 98'. זכייני ערוץ 2 רשת, קשת וטלעד וכן רשתות הכבלים תבל, ערוצי זהב ומת"ב נרתמו אף הם למבצע, וישדרו את הקמפיין בהתנדבות. שילוט החוצות של החברות רפיד ומקסימדיה יעלה אף הוא בהתנדבות. גם קמפיין יחסי הציבור והדוברות מנוהל בהתנדבות זו השנה השנייה, על ידי דוברת אמץ לוחם, נאוה עינבר, ממשרד רהב תקשורת ויחסי ציבור. בסרטון הפרסומת מככב אקי אבני, שאף הוא הופיע בהתנדבות.

הפרוייקט נערך לקראת יום העצמאות תשס"א. ההטבעה הראשונה תהיה של 200 אלף מדליות. אם יימכרו כל המדליות, תגייס הקרן כ-1.5 מיליון שקל (2 מיליון שקל בניכוי עלויות הייצור). המדליה עשויה פליז בגוון מוזהב, ועליה מוטבע המשפט: "לאומץ לב מגיע מכל הלב" לצד דמות חייל קרבי. על צידה השני כתוב: אימצתי לוחם, יום העצמאות תשס"א. העלות הכוללת של הנפקת המדליה עומדת על 475 אלף שקל.

12 מדליקי המשואות יקבלו את המדליה בטקס שיתקיים בכנסת ביום העצמאות.

יגאל אלפסי, מנהל אגף שיווק בחברת בזק, אמר כי הנהלת החברה רואה בקרן אמץ לוחם, במטרותיה ובמעשיה, תרומה חשובה למתן אפשרויות ללוחמים לממש את שאיפותיהם עם שחרורם. המילגה המוענקת באמצעות הקרן תקל על הלוחמים להתחיל בלמודים אקדמיים, תעזור להם בתכנון עתידם ותיתן להם נקודת זינוק להמשך חייהם. "אנו בטוחים, כי חברות רבות נוספות, השותפות לתחושתנו, יצטרפו בתרומה לפרוייקט חשוב זה".

אלי שחר, מנכ"ל החברה הממשלתית למדליות, אמר שהמדליה היא הבחירה המתאימה ביותר לפרוייקט, מפני ש"אין כמו מדליה לבטא רעיון ומסר של אהבה והערכה בצורה האסתטית והמכובדת ביותר".

נשיא כבוד של חוג הידידים הוא יולי עופר, היו"ר היא עפרה שטראוס-להט ועם חברי אגודת הידידים נמנים אזרחים, שהחליטו לעשות יותר למען הקהילה, ובעיקר למען הלוחמים. ביניהם: גליה אלבין, רות אלון, עו"ד יגאל ארנון, זאב בילסקי, בני גאון, דני גילרמן, גד זאבי, מיכאל פדרמן, שלמה פיוטרוקובסקי ואחרים.

לדברי שטראוס-להט, "הפרוייקט יאפשר לכל אחד לתרום למען הלוחמים ולשלוח להם מסר ולומר כי הם בליבנו. זוהי דרך צנועה להודות להם על מאמציהם למעננו ולמען המדינה".

קרן אמץ לוחם הוקמה בינואר 98' ע"י חוג הידידים של האגודה למען החייל, כדי להעניק לכל לוחם, בעת שיחררו מצה"ל, מילגה לשנת לימודים אקדמית ראשונה. שטראוס-להט מציינת, כי הצורך בהקמת הקרן עלה מממצאי סקר בנושא המוטיבציה לשירות, שנערך בצה"ל. לפי הממצאים, אחת הבעיות המרכזיות, המטרידות את הלוחמים עם השחרור, היא הצורך במציאת מימון ללימודים. עוד עלה מהסקר, כי הלוחמים חשים, שהחברה בישראל אינה מביאה לידי ביטוי את הערכתה לשירות הקרבי - הן בפעילות להוקרת החייל הקרבי והן בתגמולו בתחומים השונים.

שטראוס-להט מציינת, שבמהלך פעילותה זכתה הקרן לתגובות חמות מהציבור, מאנשי עסקים ומארגונים כלכליים, פרטיים וממלכתיים, שנרתמו למען המטרה הן ע"י תרומות כספיות ישירות והן על ידי מבצעים משותפים לגיוס תרומות. גם האוניברסיטאות ומכללות רבות בארץ שותפות בפרוייקט במתכונת של מילגות, והקרן מקווה שכל המוסדות להשכלה גבוהה יצטרפו לתורמים.

את הקריטריונים לקבלת המילגה קבעו ועדה ציבורית וחוג הידידים. בהתאם להם, לוחם הוא מי שמוגדר ככזה בצה"ל. עליו להירשם ללימודים אקדמיים, המוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה, כאשר הזכאות למילגה נשמרת למשך 24 חודשים מהשחרור ועד תחילת הלימודים. שכר לימוד ממוצע במוסדות להשכלה גבוהה עומד על 10,000 שקל, ולדברי שטראוס-להט, המילגה בסך 7,000 שקלים מאזנת בין הרצון לממן שנת לימודים והעיקרון, שעל פיו על הלומד להשתתף במימון שכר הלימוד שלו.

שטראוס-להט מוסיפה, כי מספר הלוחמים, העומדים בקריטריונים לקבלת המילגה, גדל משנה לשנה, והקרן פועלת לגיוס תרומות בהתאם: "עד עתה עמדנו בהצלחה במשימה שלקחנו על עצמנו, והענקנו מילגות לכל העומדים בקריטריונים. לכל אורך הדרך, נהנית הקרן מהתגייסות נפלאה של גורמים מסחריים, שרואים חשיבות רבה בתרומה לקהילה בכלל וללוחמי צה"ל בפרט. בשנה שעברה הוענקו מילגות ל-1,198 לוחמים סטודנטים, הלומדים בלמעלה מ-40 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, בהיקף כספי של כ-8 מיליון שקל. בשנה שלפניה הוענקו מילגות ל-364 לוחמים סטודנטים. השנה יש בכוונת הקרן להעניק מילגות לכ-1,600 לוחמים משוחררים".