צה"ל רכש מטוסים ללא טייס מדגם "הרמס-450 S" מחברת חץ- הכסף שבבעלות אלביט מערכות

בימים אלו מוקמת במיפקדת חיל האוויר מחלקה חדשה, שתרכז ותקדם את נושא כלי הטייס הבלתי מאויישים

צה"ל רכש מטוסים ללא טייס (מל"טים) מהדגם המתקדם "הרמס-450 S" מחברת חץ-הכסף, הנמצאת בבעלות אלביט מערכות. כך מאשר מקור צבאי בכיר.

המקור הבכיר מוסיף, כי כיום מבוסס מערך המל"טים על שני סוגי כלי טיס עיקריים: המל"ט של חץ-הכסף, המכונה "חץ פלדה", והמל"ט "סרצ'ר", מתוצרת התעשייה האווירית, המכונה בצה"ל "כוכב לבן".

ה"הרמס-450 S" הוא גירסה מושבחת של מל"ט קודם של החברה. הוא מסוגל למלא משימות של איסוף מודיעיני, מעקב ואיתור מטרות. ה"הרמס-450 S" מספק נתונים לכוחות ארטילריה לטיווח למטרות, ומשמש כתחנת ממסר נתונים למשימות מודיעין מעל הים ולפעילות הערכת נזקים בשדה הקרב.

ניתן להסב את ה"הרמס-450 S" גם לסיור חופים וגבולות, איתור תקלות גרעיניות ומחקר מטאורולוגי ואטמוספרי.

המל"ט נושא מערכות ראיית לילה אינפרה-אדום, מציין לייזר ומערכת טלוויזיונית, המסוגלת לשדר נתונים בזמן אמת. הוא מוטס עם מערכת ניווט לוויינים (GPS), משקלו 450 ק"ג, ואורכו 6.1 מטר.

לדברי המקור הצבאי, בימים אלו נשקלת רכישת שני סוגי מל"טים נוספים מהדור החדש, המסוגלים לשהות באוויר עד 50 שעות, וכתוצאה מכך יכולים לטוס לטווחים ארוכים ביותר. מל"טים אלה הם ה"הרון" ("מחץ 1") מתוצרת מפעל מל"ט של תע"א, וה"הרמס 1500" ("דוכיפת כסופה") של חץ-הכסף.

ה"מחץ 1" סופק מתע"א לצה"ל להפעלה מבצעית ניסיונית, אך גורלו של המטוס הראשון לא שפר, והוא התרסק במהלך אחת מהטיסות.

מחירו של מל"ט מהדור הקודם, כמו "סרצ'ר", הוא מיליון דולר, ומחירי המל"טים החדישים יותר הוא גבוה משמעותית.

במטכ"ל הוחלט באחרונה, כי חיל המודיעין, שהפעיל בעבר יחידות של מל"טים בצורה עצמאית, יפסיק להפעילם, והמטוסים הועברו באחרונה לידי חיל האוויר, המרכז עתה את הפעלת כל סוגי המטוסים הפועלים בצה"ל.

בימים אלו מוקמת במיפקדת החיל מחלקה חדשה, המכונה מחלקת כלי טיס בלתי מאויישים. מטרת המחלקה החדשה היא לרכז ולקדם את הנושא, שצבאות מתקדמים בעולם, ביניהם צבאות ארה"ב ובריטניה, מייחסים לו חשיבות מיוחדת ומקצים לו תקציבים בהיקף גדול בעשורים הקרובים.

ראש מחלקת הפיתוח במטה חיל האוויר, אל"מ עופר, שמונה לראש המחלקה החדשה, מסר, כי בקרוב יוקם לראשונה גם בית ספר לטיסה למקצוע כלי הטיס הבלתי מאויישים, בבסיס החיל במרכז הארץ.