הייג לבוחרים: "תנו לי קולכם למטרה המקודשת של הצלת הליש"ט"

סוגיות כלכליות חשובות כמו תקציבי הבריאות והחינוך ושאלת הצטרפות בריטניה לאיחוד המוניטרי האירופי, תופסות מקום מרכזי במצעי המפלגות המתמודדות

שלוש המפלגות המתמודדות בבחירות הכלליות בבריטניה שייערכו ביום חמישי הקרוב, נערכות בשעות האחרונות לקראת הקרב האחרון על כמה ממחוזות הבחירה החשובים בממלכה, כאשר סוגיות כלכליות חשובות כמו תקציבי הבריאות והחינוך ושאלת הצטרפות בריטניה לאיחוד המוניטרי האירופי, תופסות מקום מרכזי במצעי המפלגות המתמודדות.

השמרנים, מפלגת האופוזיציה בראשותו של ויליאם הייג, משיקים מבצע בסגנון צבאי, הכולל בליץ אי מיילים, והמכוון אל הבוחרים במחוזות בחירה גורליים, הנדרשים כדי להבטיח למפלגה רוב בבית הנבחרים.

הלייבור מאיץ היום (ג') את קמפיין הבחירות שלו בוולינגבורו במחוז נורת'האנטס, המושב השני בחשיבותו של המפלגה.

ואילו הליברל דמוקרטים ממקדים את תשומת הלב שלהם ברמזי בחבל המפשייר, שאותו חטפו בצעד דרמטי מהשמרנים בבחירות המשנה של 2000.

אסיפות אוהדים גדולות של שלוש המפלגות צפויות במהלך היום, נוכח כוונות טוני בלייר, ויליאם הייג וצ'ארלס קנדי, מנהיג הליברל דמוקרטים, לשאת נאומים בפני קהלי הבית שלהם.

הפוליטיקאים נכנסים ל-48 השעות האחרונות של המירוץ שיסתיים כאמור ביום ה', כשברקע מעודדים כבר שני עיתונים בתפוצה ארצית את קוראיהם לתמוך בלייבור.

מה שככל הנראה לא יפריע לוויליאם הייג, מנהיג השמרנים, להמשיך ולשעוט קדימה עם תוכנית מתוכננת בדקדקנות, שמטרתה לנסות ולהשיג את תמיכתם של 150 מחוזות בחירה מיועדים.

ראש הממשלה לשעבר, הברונית מרגרט ת'אצר, שהתגייסה לסייע לקמפיין השמרני, תצטרף למשימה דומה ותופיע ברדמונד במחוז אסקס, המוצב במקום גבוה ברשימות השמרנים, אחרי שבבחירות 1997 זכה בו הלייבור לרוב של 649.

השינוי האסטרטגי שעבר על השמרנים, מתחושות של תבוסה כמעט בטוחה ללוחמנות מחודשת, מגיע בעקבות פנייתו של הייג לבוחרים אמש (ב') ולתומכי הלייבור והליברל דמוקרטים בעיקר, לתת לו את קולותיהם, למטרה המקודשת של הצלת הלירה סטרלינג (רמז למה שיקרה אם יזכה הלייבור שוב בבחירות ויממש הבטחתו להצטרף לאיחוד המוניטרי האירופי בתוך שנתיים - המערכת).

השמרנים מתכוונים גם להציק ללייבור בשל מה שהם מכנים "סוגיות המיסוי הלא פתורות". טוני בלייר לא נשאר חייב לזמן רב ותקף את נושא המיסוי ביום ב', כשהוא מבטיח לבעלי ההכנסות הגבוהות כי לא יהפכו למטרה נייחת של תוכניות מיסוי, אם ייבחר הלייבור לשלטון. "אנחנו לא רודפים אחרי בעלי ההכנסות הגבוהות. ואין לנו שום כוונה להתחיל בזה", אמר בשעות ליל אמש ל-BBC.

בלייר מתכוון להזהיר את ציבור הבוחרים כי אם לא ישתמשו בקולם ויצביעו לטובת הלייבור, יצליחו השמרנים להגדיל את כוחם, דברים המבטאים את העצבנות הפושטת במפלגה על רקע הדיבורים הנשמעים שוב ושוב בימים האחרונים, על ניצחון סוחף "בלתי נמנע" של המפלגה.

הלייבור מתכוון לומר עוד לבוחריו כי בבחירתם הם נדרשים להעביר לשמרנים מסר האומר כי "לא עוד תידרש המפלגה לעמוד על פלטפורמה של קיצוצים במערכות החינוך והבריאות".

הקמפיין הליברל דמוקרטי יתמקד מהיום בשירותי הבריאות והשירותים הציבוריים, ובמיוחד בטענה שלפיה סובלת בריטניה משיעור החלמה נמוך מאוד ממחלת הסרטן. בהקשר זה תקף קנדי בנאומו הבוקר את שני יריביו הפוליטיים. מערכת הבריאות הציבורית לא נפלה קורבן רק ללייבור, אמר, אלא גם לשמרנים.

באשר לתמיכת העיתונים הבריטים בלייבור, אימץ הטיימס הלונדוני, לראשונה בהיסטוריה שלו, גישה של "תמיכה זהירה אך ברורה במפלגת הלייבור", ואילו הפייננשל טיימס דחק בבוחרים לתמוך בלייבור, כשהוא חוזר על העמדה בה נקט ב-1997.

ובינתיים, טוענים הבוחרים עצמם כי מועמדי כל המפלגות נכשלו בטיפול בנושאים החשובים באמת, מגמה הבולטת במידה כזו, שבסקר שנערך עבור ה-BBC ופורסם אמש עולה כי 16% מכלל הבוחרים חשים כי הקמפיין הפחית את הסיכוי כי יגשו לממש את זכות ההצבעה ביום ה'.