צה"ל הקים חטיבה מרחבית חדשה לאבטחת קו התפר

צה"ל הקים השבוע חטיבה מרחבית חדשה, שתהיה אחראית למרחב קו התפר בכפיפות לאוגדת יהודה ושומרון, לצד שש החטיבות המרחביות הוותיקות שלה. החטיבה החדשה הוקמה בעקבות הפיגוע בדולפינריום שאירע בליל שבת, בעקבות החלטת הממשלה לאבטח ביתר קפידה את מרחב התפר שבין שטחי יהודה ושומרון לשטחי ישראל.

גורמים בפיקוד מרכז הסבירו שמחמת הדחיפות, במקום להקים יחידה יש מאין, לתקצב ולאייש אותה, לקחו יחידה קיימת - אגד ארטילרי היושב בבקעת הירדן - העבירו את המפקדה למחנה צופים סמוך לקלקיליה, ובאופן זה, בתוך פחות משבוע, נוצרה במרחב התפר חטיבה מרחבית מוכנה לפעילות.

בימים האחרונים הוזעקו לגזרה שתי פלוגות של חטיבת הנח"ל שעשו באימון בצפון וכן יחידות של המשטרה הצבאית וחיל השריון. בקרוב יוכפפו לחטיבה המרחבית החדשה גם כוחות מג"ב, הפועלים כעת בשטחי יו"ש ובשטחי ישראל.

הפעילות תתבצע, ככל הנראה, במתכונת דומה לחטיבות המרחביות האחרות בשטחים, לפיה יחידות וכוחות שונים של צה"ל ושל מג"ב יוכפפו לחטיבה בסבבים במשך כמה חודשים. מפקד האגד, אל"מ לורנס מועלם, יפקד על החטיבה המרחבית בתקופת הפעילות הראשונה בנוסף לתפקידו כמפקד האגד.

עד עתה פעלו כוחות צה"ל בצמוד לקו התפר בעיקר באמצעות החטיבות המרחביות, הקרובות לשטח ישראל, כחטיבת מנשה האחראית, לאזור ג'נין וטול כרם, חטיבת אפרים, האחראית לאזור קלקיליה ואלפי מנשה, וחטיבת בנימין, האחראית לאזור רמאללה ועד לאזור מודיעין וכביש מודיעין-ירושלים (443). חטיבות אלה פועלות בעיקר מול הפלשתינים בתוך מרחבי האחריות שלהם ומקצות כוחות מועטים בלבד לאבטחת מרחב התפר ולמניעת הסתננות של פלשתינים לתוך ישראל. החטיבה החדשה תפעל במרחב התפר במקביל לחטיבות המרחביות, אולם בעוד שאלה יתמקדו בפעילות סביב הערים הפלשתיניות ג'נין, טול כרם, קלקיליה, סביב הכפרים ובאבטחת הכבישים שבהם נוסעים ישראלים, תתפוס החטיבה החדשה רצועה של מאות מטרים עד קילומטרים אחדים מצידו המזרחי של הקו הירוק ותבצע סיורים, תצפיות ומארבים כדי למנוע מעבר והסתננות של פלשתינים לתוך שטחי ישראל.

"יש בהקמת החטיבה החדשה שינוי תפיסתי באורח הפעולה של צה"ל, שכן עד עתה נמנע הצבא מלאבטח את קו התפר, והאחריות לקו נפלה על כוחות מג"ב בצידו הישראלי של הקו הירוק", אמרו גורמים בפיקוד מרכז. מעכשיו אבטחת קו התפר תתבצע מתוך השטחים במתכונת של מעין רצועת ביטחון. המפקדה החדשה הוקמה בחופזה, ועדיין לא נקבעה חלוקה ברורה של תחומי אחריות וסמכויות וגם לא דפוסי פעולה מוגדרים, אבל אלו יקבעו בהמשך" .