צ'רנוי ביקש מעמד של תושב ארעי בקנדה; סניגורו: אין בכוונתו להימלט

עו"ד זכרוני טוען: "אם צ'רנוי יברח מישראל - הוא יסכן את מאות מיליוני השקלים שהעמיד כערבות בעיסקת בזק"; המשטרה: "צ'רנוי מבקש להימלט מהארץ ולהשתקע בברזיל, שלישראל אין עימה הסכם הסגרה"

מיכאל צ'רנוי אינו מתכוון להימלט מהארץ, כדי לא לאבד את מאות מיליוני השקלים שהעמיד כערבויות לבנקים בישראל, לצורך רכישת מניות בזק. כך טוען סניגורו, עו"ד אמנון זכרוני.

לדברי זכרוני, "התאגידים שבשליטתו השקיעו את הסכום עבור עיסקת ההלוואה ומעוניינים מתישהו לקבל את הכסף בחזרה, ולכן אין טעם שהאיש יימלט מהארץ, כי רק כאן הוא יכול לקבל את הכסף חזרה ולהגיש תביעות". בדיון אתמול (ג') בבית משפט השלום בפתח-תקוה בדרישתו של צ'רנוי לאפשר לו לצאת מהארץ לנסיעת עסקים, טען צ'רנוי, כי גד זאבי הונה אותו ב-150 מיליון דולר, וכי התכוון להתלונן במשטרה עוד בטרם נפתחה נגדו החקירה בפרשת בזק. המשטרה טוענת, כי צ'רנוי, המוגדר על-ידה כאחד מראשי המאפיה הרוסית, מבקש להימלט מהארץ ולהשתקע בברזיל, שלישראל אין עימה הסכם הסגרה.

החקירה נגד צ'רנוי וזאבי הפכה לגלויה בסוף מארס השנה, עם מעצרם של השניים. צ'רנוי שוחרר למעצר בית של 10 ימים ונאסר עליו לצאת מהארץ. זאבי שוחרר לחמישה ימי מעצר בית בלבד, ומאז התירה לו המשטרה לצאת לחו"ל מספר פעמים, תמורת הפקדת ערבות בנקאית של 500 אלף שקל.

צ'רנוי מבקש כעת לצאת מהארץ למספר שבועות, לכמה מדינות באירופה, בהן פועלים התאגידים הבינלאומיים שבשליטתו. באשר לטענת המשטרה לפיה צ'רנוי מתכוון להשתקע בברזיל, אמר זכרוני, כי הוא מתכוון לבחון כדורגלנים לקבוצת הכדורגל הבולגרית שבבעלותו.

המשטרה טענה בדיון, כי לצ'רנוי מספר בתים ברחבי העולם בהם הוא יכול להשתקע. המדובר בבתים, בין היתר, בדרום אפריקה ובלונדון, שם מתגוררים אשתו וילדיו. לטענת צ'רנוי, הבית בדרום אפריקה נרכש כהשקעת נדל"ן של אחת מחברותיו, ואילו הדירה בלונדון מוחזקת בשכירות.

עוד התברר בדיון, כי צ'רנוי ביקש לכאורה להגר לקנדה. לטענת זכרוני, הוא ביקש להיות תושב ארעי בקנדה, אך ביקש לבטל את הבקשה לאחר מכן, אלא שפרקליטו הקנדי התעקש שלא יבטל את הבקשה כדי שלא יישללו ממנו זכויות שונות.

בדיון אישרה נציגת יאחב"ל, רפ"ק תירצה דויטש, כי קיימים חילוקי דעות בין צ'רנוי וזאבי בשותפות בעיסקת בזק, וכי צ'רנוי טוען "שסידרו אותו בסכום של 150 מיליון דולר". היא אישרה, כי צ'רנוי התכוון להתלונן בעניין נגד זאבי, עוד בטרם הפכה חקירת המשטרה לגלויה.

לטענת זכרוני, "אדם שעומד לפנות לבירור שיפוטי בנוגע לעיסקה מסוימת, אינו עומד להימלט מהדין בגלל חקירה המתנהלת לגבי אותה עיסקה. מדובר בסכום אדיר של 150 מיליון דולר. אם הוא יימלט, הכסף הזה ילך לטמיון".

לטענת זכרוני, הימלטות מהארץ תסכן את סיכוייו של צ'רנוי לדאוג להחזר ההלוואה. "מדובר בסכום נכבד מאוד. הסכום הזה נמצא כעת בבנקים ישראליים ולמבקש אין שליטה עליו, וזו ערובה בהחלט חזקה לכך שלא ינסה להימלט".

לדברי זכרוני, אם צ'רנוי היה רוצה להשתלט על מניות בזק בניגוד להוראות, היה יכול להעמיד ארבע חברות נפרדות, שכל אחת תרכוש 5% מהמניות, ללא צורך לקבל את אישור גורמי הביטחון ומשרד התקשורת. "אם הוא יורשע ויקבל מאסר, ואין לו הרשעות קודמות, הוא יקבל מאסר וקנס. נגיד שהמאסר שיקבל הוא שנתיים, האם ירצה לוותר על סכום אדיר של 150 מיליון דולר?", שאל סניגורו.

השופט ישעיהו שנלר אמור למסור מחר (ה') את החלטתו בעניין.