קיבוץ מחניים נגד הרחבת שדה תעופה מחניים; זקוק לשטח להקמת יישוב קהילתי

הקיבוץ טוען שהשדה בנוי בניגוד לחוקי בטיחות ואיכות סביבה

קיבוץ מחניים מתנגד להרחבת שדה תעופה מחניים, הגובל עם הקיבוץ. הקיבוץ טוען, כי תוכנית הרחבת השדה של רשות שדות התעופה, תפגע בתוכנית הקיבוץ לפיתוחו, וכן בבטיחות ובאיכות החיים. כיום מונחת בוועדה המחוזית התנגדות הקיבוץ לעיבוי ולהרחבת שדה התעופה. מצד שני, רשות שדות התעופה מתנגדת להרחבת הקיבוץ.

קיבוץ מחניים שייך למועצה איזורית גליל עליון. מינהל התעופה דורש מהרשות להרחיב את מסלול התעופה וכן להוסיף מסלול חלופי באורך 1.5 ק"מ, שייבנה בהצלבה למסלול הקיים, כדי לשמש לשעת חירום. חלקים מתוכנית ההרחבה נמצאים על שטחים מצידו המזרחי של קיבוץ מחניים, שעליהם התכונן הקיבוץ לבנות שכונות קהילתיות.

קיבוץ מחניים מסר, כי אין שטחים נוספים שעליהם יוכלו להקים שכונות חדשות, מכיוון שמצידו הצפוני של הקיבוץ עובר כביש 91 (כביש מחניים-גשר בנות יעקב-רמת הגולן), ושלצידו - 50 מטר מכל צד - בנויים כבר מבני תעשייה.

חברי הקיבוץ טוענים עוד, כי חברת ארקיע החלה להשתמש במטוסים גדולים יותר ATR72 בעלי 72 מקומות, שעוצמת הרעש שלהם ושל מטוסים אחרים - לרבות פרטיים ומסוקים צבאיים - מפריעים את מנוחתם.

לדברי הקיבוץ, בדיקות שערך - בנושאי עוצמות רעש, זיהום אוויר וקירבה בטיחותית לבתים - העלו, כי השדה בנוי בניגוד לחוקי בטיחות ואיכות סביבה.

ראש המועצה האזורית גליל עליון, אהרון ולנסי, אמר, כי באצבע הגליל ברדיוס של 30 ק"מ - ועל-פי תמ"א 15 - ממוקמים 3 שדות תעופה: קרית שמונה, מחניים וכורזים, כשכורזים מסומן כשדה תעופה בינלאומי. "אפילו בחו"ל אין מצב כזה, הפוגע באיכות חיי התושבים וגורם להם לסבל מתמשך".

לדעת ולנסי, שדה תעופה בינלאומי אינו מתאים לאיזור כזה, עקב גזילת שטחים פתוחים רבים ופגיעה באיכות הסביבה. עם זאת, הוא לא מתנגד לפיתוחו כשדה תעופה פנים ארצי, מרכזי ומודרני, שישמש את האיזור כולו.

תגובת משרד התחבורה לא התקבלה עד סגירת הגיליון.