קרדן: הדבר הגדול הבא הוא אי.די.בי

לאחר שבשנים האחרונות הרחיקה עד מחוזות מזרח אירופה בחפשה אחר הזדמנויות השקעה, מצאה החברה של גרינפלד ושנור את קפיצת המדרגה המיוחלת במרחק של פחות מק"מ ממשרדיה

חברת קרדן השקעות, הנסחרת בשווי של 130 מיליון דולר, נחשבת ל"חיה מוזרה" בין חברות האחזקה המאכלסות את הבורסה התל אביבית. בהעדר השקעה מרכזית שתניב לה רווחיות קבועה ומובטחת, הרחיקו בעליה בשנים האחרונות למחוזות המרוחקים של פולין, בולגריה ויוגוסלביה, כדי לתור אחר אחת כזו.

רכישת חלק ממניות השליטה באי.די.בי יקנו לקרדן את התווית של חברת אחזקות מהשורה הראשונה ונופח של מיקוד, לאחר שנים של העדר יציבות בתוצאותיה העסקיות.

קרדן, הנשלטת בידי צמד היהלומנים, יוסף גרינפלד ואבנר שנור, היא חברת אחזקות מגוונת הפועלת בתחומי הנדל"ן, הטכנולוגיות, התקשורת, המסחר והשירותים הפיננסיים. בין אחזקותיה המרכזיות נמנות החברות הבנות קרדן נדל"ן, קרדן טכנולוגיות וקרדן השקעות הון, שכולן נסחרות בבורסה. בנוסף, מחזיקה החברה ביבואנית הרכב המצליחה יוניברסל מוטורס ישראל, בחברת תה"ל ועשרות אחזקות נוספות.

תוצאותיה של קרדן מושפעות בשנים האחרונות מהצלחות גדולות בתחומי ההיי-טק (קרדן טכנולוגיות המחזיקה בקרנות ההון סיכון ניצנים וקונקורד) כמו גם רווחים גדולים שהניבה החברה הבת קרדן נדל"ן, הפועלת בעיקר בפולין. מאידך, רשמה החברה הפסדים כבדים, של עשרות מיליוני שקלים, מפעילותה בתחומי המסחר והתקשורת.

את שנת 2000 סיימה קרדן ברווח נקי של 24 מיליון שקל, לאחר הפסדים של 11 מיליון שקל ו-22 מיליון שקל, בהתאמה, בשנים 98' ו-99'. ברבעון הראשון של 2001 שבה החברה להפסיד - כ-13 מיליון שקל. נכון לסוף הרבעון עמד ההון העצמי של החברה על כ-55 מיליון דולר.

בשנתיים האחרונות, לצד פעילות פיננסית אינטנסיבית של הנפקות וגיוסי אג"ח בהיקף של מאות מיליוני שקלים בתל אביב, ביצעה קרדן פריצה בעסקיה במזרח אירופה, בתחומי הנדל"ן, הביטוח והפיננסים. זאת, תוך כדי חבירה עם גורמים עסקיים מובילים בעולם וביניהם סיטיבנק, דויטשה בנק, והבנק האירופי לפיתוח - ERBD.

יו"ר החברה, יוסף גרינפלד, שצפוי לכהן כסגן יו"ר אי.די.בי לאחר השלמת הרכישה, טען בעבר כי "חו"ל ובעיקר מזרח אירופה, זאת תרבות עסקית שונה, ולא במקרה מצאנו את עצמנו שם. בטווח הבינוני-ארוך, אם לא נעשה טעויות, נוכל להתחרות שם עם גופים בינלאומיים. היכולות שפיתחנו גדולות על המשק הישראלי וחבל שלא לנצל אותן".

את קרדן מנווט גרינפלד (58), לצד שורה של מנהלים בכירים כאיתן רכטר, יצחק גרוסמן ומשה שטיינגרט. בחברות הבנות בולטים מנהלים כמתי קרפ, יאיר ספראי ויעקב נס-אל (בקרדן טכנולוגיות), אביהו בן-נון (יוניברסל מוטורס) ואלי אלרואי (קרדן נדל"ן).

למרות שלקחה לא פעם חלק במכרזים גדולים לביצוע השקעה מהותית, זכתה קרדן עד היום ליחס השמור לחברות השקעה מהשורה השנייה, בין היתר על רקע מיעוט שיתופי פעולה עם הקליקות המובילות בשוק ההון. בקשר להתבדלות הקבוצה בישראל, טען גרינפלד בעבר כי "לא לחינם אנחנו לא מזוהים עם אף גורם עסקי בארץ. אנחנו כמובן מכירים את מי שצריך, אבל מגיל מסוים אתה לא משתנה ונמצא במקום שנוח לך. אם נרצה בעתיד לשתף פעולה עם גורמים מקומיים, לא תהיה לנו בעיה". ואכן את השותפות הנוכחית, מצאה קרדן במרחק של פחות מק"מ ממשרדיה שבדרך פתח תקוה בתל אביב.

ֲ שי שלו