תשלובת מפעלי הפלדה תיסגר בהדרגה בשל העדר היטל ביטחה על ייבוא מתורכיה

נאמן התשלובת מאשים את התמ"ס באחריות לפירוק; מנכ"ל התמ"ס: ננסה לסייע לעובדים המפוטרים

לאחר 16 חודשים של נסיונות להבריא את תשלובת מפעלי פלדה מאוחדים, הודיע נאמן התשלובת, עו"ד אילן שביט, כי אין בכוונתו להאריך את תקופת הקפאת ההליכים מעבר ל-31 ביולי. זאת, בעקבות החלטת התמ"ס שלא להטיל היטל ביטחה על ייבוא פלדה מתורכיה, ולאפשר ייבוא מוגבל עד לכמות של 120 אלף טון בששת החודשים הקרובים.

שביט אמר ל"גלובס", כי ב-1 באוגוסט ישתנה מצבה המשפטי של התשלובת למצב של פירוק. לדברי שביט, שמונה גם כמפרק זמני לתשלובת, מצב שלושת מפעלי הפלדה בקרית הפלדה בעכו ישתנה: מפעל ההתכה יפסיק את פעילותו בהדרגה עד לגמר המלאי. "מפעל זה ייסגר באופן הדרגתי על רקע ייבוא הברזל הזול".

את מפעל מיחזור הגרוטאות, בבעלות החברה-הבת הלום, שוקל שביט להשכיר על ציודו, ולדבריו יש כבר מתעניינים רבים. מפעל העירגול ימשיך לפעול, אך במתכונת שונה, עם צוות עובדים מצומצם ובעלויות שכר אחרות. לדברי שביט, התשלובת הגיעה להסדרי פרישה עם עובדי המפעלים המדוברים. "הכוונה היא להכשיר מפעלים כשהם נקיים מעובדים ומחובות".

שביט תקף את החלטת התמ"ס בנוגע לייבוא: "מכסה זו, 120 אלף טון בחצי שנה, אינה אפקטיבית ולא מאפשרת התמודדות ראויה במחירים, הנמוכים ממחירי העלות של התשלובת, שיאפשרו את המשך קיומה, ולכן הוחלט על פירוקה".

מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק, מסר בתגובה: "לפני הטלת ההיטל, כפי שביקש שביט, מוטלת עלינו החובה לקיים התייעצויות עם ממשלת תורכיה בכפוף להסכמים בין שתי המדינות.

"המשרד קיים בחודש שעבר התייעצויות עם התורכים והגיע עימם להסכם על הגבלת הייבוא לישראל. אני מצטער על הודעתו של שביט. ננסה לסייע בכל הכלים העומדים לרשותנו לעובדים המפוטרים לשוב ולהיות מועסקים בתשלובת".