באיחור של 53 שנה: המדינה הכירה במקום מגוריה של משפחת אל-עזי כיישוב

היישובים היהודיים הסמוכים נאבקו למען ההכרה בהם

לאחר שנים של מאבק הסכים משרד הפנים להכיר באל-עזי כיישוב. במקום, הנמצא בתחומי המועצה האזורית יואב ושהוגדר עד כה "חווה חקלאית", מתגוררות יותר מ-50 משפחות ורובן מתפרנסות מחקלאות.

המקום הוכר כיישוב בעקבות מאבק שניהלו היישובים היהודיים הסמוכים, שחלקם הוקמו על אדמות שנקנו מהמשפחה. ראש המועצה האזורית יואב, רני טריינין, אמר: "ההחלטה מסיימת מאבק רב-שנים שניהלנו. משפחת אל-עזי יושבת במקום זה 200 שנה, אך האתר לא הוכר כיישוב מאז הקמת המדינה.

"אי ההכרה גרמה עוול לתושבים, שלא יכלו לזכות בשירותים, בפיתוח, בתשתיות בסיסיות, בחינוך, בספורט ועוד. כל מה שניתן לתושבי אל-עזי היה תוצאה של רצון טוב ונכונות לסייע של המועצה האזורית, קיבוץ כפר-מנחם ויישובים שכנים נוספים".

משפחת אל-עזי התיישבה בדרום מזרח שפלת יהודה בתחילת המאה ה-19. בתחילה היו בני המשפחה חסרי כול ועבדו כפועלים ורועים. במשך השנים הם התבססו והחלו לרכוש קרקעות, תוך ניצול המחיר הנמוך של הקרקעות באיזור זה. הבעלות של המשפחה על הקרקעות נרשמה בקושאנים כבר בראשית המאה ה-20.

המשפחה הקימה כמה בתי חווה במספר אתרים על קרקעותיה בדרום השפלה. מכל הריכוזים האלה נותרו כיום שני כפרים - אסטיז וטרטאר - המרכיבים את היישוב אלעזי.

משפחת אל-עזי מכרה לקק"ל אדמות ועליהן הוקמו כפר מנחם, קיבוץ גת ועוד. במשך כל השנים שהאתר שלה לא הוכר כיישוב, נתמכה על-ידי תושבי האיזור והמועצה האזורית יואב.