הנפקת הענק של תרו ובארי לויט: רבע מיליארד דולר כולל הצעת מכר

אחרי עלייה של 1000% בשנה וחצי האחרונות, 200% מתחילת השנה ושווי שוק של מיליארד דולר, תרו עושה את מה שמתבקש: החברה תנפיק מניות בכ-150 מיליון דולר ואילו בעלי המניות ימכרו בהצעת מכר מניות בכ-90-80 מיליון דולר

שווי שוק של מיליארד דולר, עלייה של 200% מתחילת השנה ו-1000% בשנה וחצי האחרונות. הביצועים האלה נשמעים כסיבה מספיק טובה להנפקה חוזרת בוול-סטריט וזה אכן מה שעושה חברת תרו, המפתחת תרופות ותכשירים גנריים בעיקר לשוק האמריקני. תרו מאשרת בכך את הפרסום הבלעדי ב"גלובס" מתחילת החודש.

המספרים של ההנפקה מדהימים ואם אכן היא תצא אל הפועל, תהיה זו ההנפקה הישראלית השנייה בלבד השנה, אחרי ורסיטי. בכך היא "תציל" במעט את אחת השנים השחונות של חברות ישראליות בשוק הראשוני בוול-סטריט. ובכן, תרו מבקשת להנפיק 5.75 מיליון מניות (מתואם לספליט ביחס של 1:2 שמתוכנן להיערך היום), בהיקף כספי של כרבע מיליארד דולר, נכון למחיר שבו נסגרה המניה אמש (כ-95 דולר).

מתוך סכום זה, 3.2 מיליון מניות תנפיק החברה (כ-150 מיליון דולר) ו-1.8 מיליון מניות (כ-85 מיליון דולר) יונפקו בהצעת מכר. סביר להניח כי מרבית הסכום תגיע לכיסם של ד"ר בארי לויט המכהן כיו"ר החברה, אהרון לויט אחיו המכהן כנשיא החברה וד"ר דניאל מורוס, בן דודם של האחים לויט, המשמש כסגן נשיא בחברה. 750 אלף מניות מיועדים כאופציה לחתמים. בעקבות ההודעה על ההנפקה, שפורסמה אחרי סיום המסחר, יורדת מניית תרו במסחר המקדים בכ-8%-7%.

את ההנפקה, המתוכננת להתבצע בחודשים הקרובים, יוביל בית ההשקעות מריל לינץ' שמכיר את החברה מלפני ומלפנים. מריל לינץ', והדבר ייאמר לזכותו, המליץ על תרו גם כאשר נסחרה על פי שווי של כ-50 מיליון דולר לפני כשנתיים. עתה הוא מקבל את התמורה: עמלה שמנה שיגזור מההנפקה הקרובה.

תרו, כמובן, עושה את הדבר הטבעי והנכון. לאחר עלייה כזו דרמטית במניות, מתבקש לבצע הנפקה. גם קופת המזומנים המדולדלת של החברה - כ-3 מיליון דולר - משוועת לכרית ביטחון.

נכון, העסקים של תרו נמצאים בפריחה חסרת תקדים בעיקר תודות להשקה המוצלחת של תחליף הלוטריזון המיועד לטיפול במחלות עור ובפטריות, אבל "הפריחה" הזאת צורכת כמות לא מבוטלת של מזומנים. ברבעון האחרון, לדוגמה, למרות תוצאות שיא שהביסו את ציפיות האנליסטים (רווח של כ-6.1 מיליון דולר על מכירות של 35.3 מיליון דולר), צרכה תרו מזומנים בכ-1.3 מיליון דולר, בשל גידול ברמות המלאים ונדיבות במתן אשראי ללקוחות.

למעשה, צריכת המזומנים בתרו אינה מפתיעה. גידול מואץ בעסקים (תרו גדלה ב-25% בשנה בשנים האחרונות וצפויה לגדול ב-50% בשנה הבאה), מצריך השקעות והוצאות מאסיביות בשיווק ובמכירה. וזה בדיוק מה שעשתה תרו על מנת להחדיר לשוק את הגרסאות הגנריות החדשות, כל זה בלי לפגוע בפרה הקדושה מכל: המו"פ. כדי לשמור על קצבי גידול מרשימים, זה לא סוד, צריך להשקיע במו"פ. תרו, שהוצאות המו"פ שלה מהוות כ-15% מההכנסות, חייבת להמשיך ולהשקיע כספים רבים בפיתוח של תכשירים גנריים נוספים, כדי להמשיך ולצמוח.

הקצב המואץ של קבלת האישורים השיווקיים לגרסאות גנריות של תרו התחיל לפני שנתיים. תרו זכתה באישור לתרופת הוורפרין, הגרסה הגנרית לתרופת הקומדין של חברת דופונט האמריקנית, המשמשת לטיפול בקרישי דם בחולים שסבלו מהתקפי לב או מפעילות בלתי סדירה של הלב.

הוורפרין הפכה לאחת התרופות החשובות בסל המוצרים של תרו ומכירותיה מסתכמות היום ב-12 מיליון דולר לשנה. מאז זכתה תרו באישורים גנריים נוספים מה-FDA, שתרמו לצמיחה העקבית בעסקיה. אשתקד קיבלה תרו אישורים לשיווקן של שמונה תרופות גנריות חדשות ומתחילת השנה קיבלה אישור לשווק ארבע תרופות נוספות. כרגע יש לה תשע תרופות גנריות נוספות המחכות לאישור הרשות האמריקנית. היקף מכירות התרופות, במונחי תרופות המקור, מסתכם, על פי הערכות מריל לינץ', ב-550 מיליון דולר.

את הפריצה המשמעותית ביותר בעסקיה של תרו סיפק התחליף ללוטריזון. תרו היתה הראשונה מבין החברות הגנריות שזכתה באישור השיווקי מה-FDA, ולכן ציפו מלכתחילה לחדירה מוצלחת. אולם, בפועל, ההצלחה היתה חסרת תקדים. תרו מובילה היום את השוק כאשר שרינג, יצרנית הלוטריזון, נדחקה למקום השני.

השקת התחליף של תרו נעשתה בעיתוי מושלם. שרינג "ייבשה" את השוק ממשחות לוטריזון במטרה "ללמד" את השוק להשתמש בתחליב שלה שעליו יש לה הגנת פטנט למספר שנים. אלא, שהשוק דווקא העדיף משחות. הספקים רכשו כמויות עתק מתרו כדי לסגור את המחסור, ותוך חודש התקרבה תרו לנתח שוק של כ-50%. לשמור על זה לא כבר לא יהיה פיקניק.

פוג'רה הגרמנית קיבלה כשבועיים לאחר תרו אישור לשווק את התחליף שלה ועל פי ההערכות יש בשוק מספר חברות גנריות נוספות האמורות לקבל אישורים שיווקיים מה-FDA. טבע היא אחת מהן. התחרות אמורה לפגוע מאוד בשיעורי הרווח של התרופה, והמבחן הגדול של תרו יהיה ביכולה לשמור על נתח השוק שאליו הגיעה.

במריל לינץ', עם זאת, ממשיכים להיות אופטימיים. על פי הערכתם, תחליף הלוטריזון של תרו יימכר בשנה הבאה בכ-60 מיליון דולר ותודות למכירות אלו תגיע תרו לרווח שיא של כ-33 מיליון דולר (כ-2.95 דולרים למניה), בהשוואה לרווח של כ-20 מיליון דולר השנה (כ-1.48 דולרים למניה). זה מעמיד את המכפיל של תרו לשנה הבאה בסביבות ה-30 פלוס, לא זול במיוחד, אבל עדיין לא בשמים.