כיכר דיזנגוף: חברת אתרים מציעה 3 חלופות להורדת הכיכר

עלות הפרויקט כ-50 מיליון שקל; העבודות צפויות להימשך כשנתיים

בראיון ל"גלובס" מראשית השנה, טען מהנדס העיר, דני קייזר, כי אין זה סוד שלהתרוממות כיכר דיזנגוף יש חלק נכבד בדעיכת הרחוב. לדבריו, המתכננים חשבו שהם יוצרים פרויקט עירוני חדש, ובעצם יצרו פרויקט תחבורתי, שבו, בהתאם לתפיסות שנות ה-70, הנהג הוא המלך, ולא הולך הרגל. לדעתו, המזרקה התמימה, שעיצבה ז'נה ברגר בשנות ה-30, מוצלחת הרבה יותר מה'מונומנט' שנבנה אחר כך.

בשבוע שעבר החל הרעיון להחזיר את הכיכר לגובה פני הקרקע לרקום עור וגידים. בפגישה שהתקיימה בלשכתו של מנכ"ל עיריית ת"א-יפו, אריאל קפון, בהשתתפות קייזר, מנכ"ל חברת אתרים, עו"ד ערן גריפל וצוות יועצים, נדונה העברת פסלו של האמן יעקב אגם מהככר, ושינוי פניה.

חברת אתרים, יחד עם צוות מקצועי הכולל את המהנדס אלדד ספיבק, מתכננת הנוף יעל מוריה, מהנדס התחבורה דני פוכס ומהנדס העיר לשעבר שמאי אסיף, המליצו לאנשי עיריית ת"א-יפו על הורדת הכיכר ועיצובה מחדש.

חברת אתרים הכינה שלוש חלופות, העתידות לבוא במקום הכיכר כפי שאנו מכירם אותה כיום: תוכנית המציעה להחזיר את הכיכר למצבה הקודם, בגובה הרחוב, כשהתנועה תזרום במעגלים סביב הכיכר, והכיכר תישאר כשטח ירוק במרכז הצומת; תוכנית שנייה שגם כן תוריד את הכיכר לרמת הרחוב, אך תשאיר חלקים מרחבים מרחוב דיזנגוף באיזור הכיכר כמדרחוב; ותוכנית המבטלת את הכיכר, והופכת את האיזור לצומת בגובה הרחוב.

כמו כן, הועלתה גם הצעה לבנות חניון מתחת לפני הכיכר, אך הצעה זו נפלה מאחר והיא מחייבת שינוי של התב"ע במקום והיא תארך זמן רב, ולעומתה קיימות אלטרנטיבות אחרות.

לדברי גריפל, "ההמלצה של הצוות המקצועי היא שיש להוריד את הכיכר לרמת הרחוב, וחברת אתרים, לצורך העניין, היא הזרועה המבצעת של הפרויקט. העבודות במקום צפויות להיערך כשנתיים, והיקף ההשקעה בו הוא כ-50 מיליון שקל. עיקר הבעיה בשלב זה היא השגת מקורות המימון, ועל כך אמונה העירייה".

יצוין, כי עיריית ת"א-יפו אמונה גם על מציאת הסדר מתאים עם אגם, שלא מסתיר את מורת רוחו מהרעיון של הסרת הפסל שיצר עבור הכיכר.