משפחת בנטון מגוונת את אחזקותיה: הלבשה, מסעדות, כבישים - וטלקום

בריאיון נדיר אמר ג'ילברטו, האח הפחות מוכר, כי חברת האחזקות המשפחתית תמלא בטלקום איטליה אותו תפקיד שמילאה בהשקעות קודמות. "זה אומר לקחת חלק בבחירת האסטרטגיה"

תייר העושה באיטליה עשוי לנחות בנמל התעופה של טורינו, לנסוע בכביש המהיר המוביל לעיר, לאכול פיצה ולהגיע לתחנת הרכבת בעיר - ובמשך כל הזמן הזה יבלה במקומות הנשלטים על ידי משפחת בנטון. ועוד לא ציינו את האפשרות שיתייצב באחת מאלפי חנויות הבגדים הצבעוניות הנושאות את השם בנטון.

השבוע נוספה לרשימת נכסים מכובדת זו גם אחזקת חברת טלפונים. ביום ראשון חברה משפחת בנטון לקבוצת הצמיגים והכבלים פירלי ובכוחות משותפים השתלטו השתיים על נתח של 27% באוליבטי, החברה השולטת בטלקום איטליה, חברת הטלקום הגדולה באיטליה. ג'ילברטו בנטון, איש הכספים של המשפחה, ימונה בקרוב לסגן היו"ר של טלקום איטליה.

"ג'ילברטו אינו מוכר במיוחד, אבל הוא בונה בזהירות ובתשומת לב את ההשקעות הפיננסיות של בנטון", אומר מנהל בחברת המחקר אקטאינבסט, "ונשמע הגיוני להיכנס לתחום הטלקומוניקציה".

השקעה זו היא הגדולה ביותר שנעשתה בעשר השנים האחרונות במסגרת תוכניות הגיוון של ארבעת האחים והאחיות למשפחת בנטון, אשר ב-1968 פתחו את החנות הראשונה שלהם כדי למכור בה את האפודות של האחות ג'וליאנה. מאז פורחת אימפריית בנטון ומשגשגת, והיום היא חולשת על 7,000 חנויות ב-120 מדינות, עם מחזור מכירות שנתי בסך 2.02 מיליארד אירו (1.75 מיליארד דולר).

האח הבכור לוצ'יאנו (66) מנהל את בנטון ומשמש כדובר הקבוצה, שזכתה לתשומת לב ציבורית רבה בעיקר בשל מודעות הפרסומות השנויות במחלוקת שמפיק עבורה הצלם אוליבירו טוסקאני. האח הצעיר ביותר, קרלו (57) אחראי למפעלי בנטון. ג'וליאנה (64) מנהלת את פעילות העיצוב בקבוצה.

המגזין פורבס אומד את הונה של משפחת בנטון ב-5.5 מיליארד דולר, נתון המציב אותה במקום ה-57 בדירוג עשירי העולם של המגזין.

האח האמצעי ג'ילברטו (60) מנהל את חברת האחזקות המשפחתית, אדיציונה הולדינג, זו שרכשה בשבת את אוליבטי. בתחילת שנות ה-90 החל להשקיע את הדיווידנדים של בנטון כדי להגדיל את עושרה של המשפחה.

"לוצ'יאנו תמיד היה דובר הקבוצה, משום שהעיסוק שלו נוגע לשיווק, אולם גי'לברטו הרבה יותר מאופק ועצור, טיפוס של מאחורי הקלעים", אומר הצלם טוסקאני, שסיים בשנה שעברה שיתוף פעולה בן 18 שנים עם בנטון, בעקבות סערה ציבורית שפרצה בארה"ב בגלל פרסומת של הקבוצה שהתייחסה לאסירים שנידונו למוות. לדברי טוסקאני, "ג'ילברטו אינו רואה צורך להתרברב במה שעשה".

לפני ההשקעה בטלקום איטליה תרמה חטיבת ההלבשה והחנויות של הקבוצה 31% מהכנסותיה של אדיציונה, נתח שירד עכשיו ל-21%, תלוי בגודל האחזקה שיהיה לאדיציונה באוליבטי.

אדיציונה מחזיקה ב-40% ממניות החברה המשותפת החדשה, ששילמה בשבת 6.1 מיליארד דולר תמורת 27% ממניות אוליבטי. החברה, הנקראת בינתיים ניוקו (Newco), החזיקה - עוד טרם הרכישה - ב-4% ממניות אוליבטי. השותפה פירלי מחזיקה בניוקו נתח של 60%. בין האחזקות שרכשה אדיציונה במשך השנים בולטת אחזקתה, בשיעור של 57%, באוטוגריל, רשת מסעדות הדרכים ברחבי איטליה, צרפת וספרד. שווייה של אחזקה זו נאמד ב-1.88 מיליארד אירו והיא צפויה להכניס השנה לאדיציונה כ-60 מיליון אירו בדיווידנדים.

כאשר השתלטה בנטון על אוטוגריל ב-1995 הסתכמו מכירות רשת זו ב-825 מיליון אירו. בשנת 2000 הגיעו מכירותיה ל-3 מיליארד אירו בעקבות התרחבותה אל מחוץ לגבולות איטליה. היום היא פעילה ב-15 מדינות, ובכללן ארה"ב.

לאדיציונה גם נתח של 18% באוטוסטרדה, מפעילת הכבישים המהירים באיטליה ונתח בחברה המפעילה את נמל התעופה טורינו. בבעלותה גם קבוצות רוגבי, כדור מים וכדור עף מקצועיות בעיירה טרביסו, העיירה של בנטון, וקבוצת מירוצי פורומולה-1. בנוסף לכך היא מפעילה את 21 אינבסטימנטי, קרן להשקעות במיזמי הזנק (סטארט אפ) אירופיים.

חלק באסטרטגיה ובניהול בריאיון נדיר ליומון קוריירה דה לה סרה שפורסם אמש (ב'), אמר ג'ילברטו כי אדיציונה תמלא בטלקום איטליה אותו תפקיד שמילאה בהשקעות אחרות של הקבוצה. "אנחנו רוצים להיות קרוב לחברה, וזה אומר לקחת חלק בבחירת האסטרטגיה והניהול שלה", אמר.

ג'ילברטו אמר לעיתון האיטלקי כי ההנהלה החדשה של טלקום איטליה עשויה להרחיב את השקעותיה גם מחוץ לאיטליה, "משום שהתרחבות בינלאומית היא אחד המאפיינים של קבוצות בסגנון פירלי ובנטון".

ג'ילברטו לא היה פעיל בהשתלטות על אוליבטי. מי שניהל את ההשתלטות, כמו את מסיבות העיתונאים בשבת בלילה וביום שני בבוקר, היה טרונצ'טי פרוברה, מנהל פירלי. ואילו ג'ילברטו היה בכלל בחופש בסרדיניה.