ביהמ"ש העליון חייב את מינהל התעופה למסור חומר חקירה על תאונת טיס ב-1990

הטייס בתאונה, החברה בה הועסק וחברת הביטוח ביקשו לקבל את חומר החקירה לצורך הליך משפטי

שופטת בית המשפט העליון, דליה דורנר, חייבה את מינהל התעופה האזרחית למסור את כל חומר החקירה והעדויות שאסף החוקר הראשי, בעניין תאונת מטוס זעיר שהטיס עודד אהרוני מחברת אומני הורייזון.

התאונה אירעה בסוף 1990. שר התחבורה מינה חוקר לבדיקת נסיבותיה, אשר גבה עדויות מן הטייס ועובדי החברה. בשנת 1997 הגיש אהרוני לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה בסך 3.2 מיליון שקל בגין נזקי הגוף שנגרמו לו, נגד החברה בה עבד וחברת הביטוח סהר.

בין היתר טען בא כוחו, עו"ד אהוד שטיין, כי מינהל התעופה התיר שימוש במטוס שלכאורה אינו תקין, אינו כשיר לטוס והוא מסוכן להפעלה. לדבריו, המינהל "נתן אישור טיסה למטוס למשך שנה כמטוס נסיוני, למרות שמתן אישור כזה נוגד את המטרות שלשמן נקבע בסיווג נסיוני".

הצדדים ביקשו להשתמש בעדויות שבחומר החקירה שאסף החוקר הראשי במינהל התעופה האזרחית, כוכב הס. בשנה שעברה הודיע הס, כי הטיל על עדויות אלה חיסיון, הנובע מחשש שמא גילוי המידע ישפיע לרעה על אפשרות השגת מידע בחקירות שינהל החוקר בעתיד.

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, מיכאלה שידלובסקי-אור, קיבלה את בקשת התובעים. היא קבעה, כי הגם שגילוי העדויות יכול לגרום בעתיד לנחקרים להימנע ממסירת מידע לצורך חקירת תאונות טיס, הרי שעדויות בעלי הדין עצמם הן רלבנטיות לבירור התביעה ויש מקום לגלות אותן. מינהל התעופה והס הגישו לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור על החלטה זו.

בשבוע שעבר קבעה דורנר, כי טענות המינהל והס אינן יכולות להתקבל, וכי "מידע ומסמכים שבידי הרשות הציבורית צריכים להיות גלויים ופתוחים לעיון הציבור".

דורנר ציטטה את השופט אליעזר גולדברג (כיום מבקר המדינה), שקבע בזמנו: "חובת הגילוי נגזרת מחובת הנאמנות שחבה הרשות הציבורית לציבור. מידע המצוי בידה הוא 'נכס' השייך לציבור, ואין היא רשאית (פרט למקרים חריגים) לחסום מידע זה בפני הנוגע בדבר. זכות הציבור לדעת, אף היא משמשת מקור לחובת הגילוי".

יצויין, כי במקביל עומד משרד התחבורה בסירובו להעביר ל"גלובס" את דו"חות מבקר הפנים של המשרד, חגי ארז-טננבאום, ודו"ח ביקורת של מינהל התעופה האזרחית הבינלאומי, המצביעים על חשש לאסון תעופתי בשל ליקויים במינהל. עיקרי הדוחות נחשפו בתחקיר "גלובס" בחודש שעבר.

אהובה שפיגלמן, מנהלת תחום מידע ומחקר תחבורתי וממונה על העמדת מידע לציבור במשרד התחבורה, נימקה את הסירוב בכך, ש"שמירת סודיות הדוחות חיונית כדי להבטיח, כי בקביעת תוכנית העבודה של המבקר, לא יירתע הגוף המבוקר מלטפל בכל נושא שהוא, בשל החשש מתוצאותיו האפשריות של פרסום דו"ח הביקורת".